AF-S 60mm of AF-S 105mm
- wopper
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
AF-S 60mm of AF-S 105mm
In het voorjaar/zomer wil ik me een macro lens gaan kopen, maar weet niet welke keuze ik moet gaan maken.
Wie kan helpen/advieseren, het gaat dan tussen de nikon lens AF-S 60mm of de AF-S 105mm VR.
Ik wil hem gaan gebruiken in de natuur(bomen, bloemen, dieren), wat kan ik er nog meer mee fotograferen, portret binnenshuis??
Wie kan helpen/advieseren, het gaat dan tussen de nikon lens AF-S 60mm of de AF-S 105mm VR.
Ik wil hem gaan gebruiken in de natuur(bomen, bloemen, dieren), wat kan ik er nog meer mee fotograferen, portret binnenshuis??
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AF-S 60mm of AF-S 105mm
De 60mm is uitermate geschikt voor statische voorwerpen en de 105mm iets meer voor dynamische.
Voor juffer, libellen etc. is de 105 handiger, voor bloemen, bladen etc. is de 60 handiger.
Verder gewoon even kijken wat binnen je butget en eisen/wensen valt.
Één ding nog: spijt krijg je niet, bij geen van beide.
gr. Melliw
Voor juffer, libellen etc. is de 105 handiger, voor bloemen, bladen etc. is de 60 handiger.
Verder gewoon even kijken wat binnen je butget en eisen/wensen valt.
Één ding nog: spijt krijg je niet, bij geen van beide.
gr. Melliw
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Heb je de zoekfunctie van het forum al geprobeerd? Het is niet verboden om de vraag nog eens te stellen, maar we hebben het hier al regelmatig over gehad. Dus wellicht is het handig om eerst even te zoeken wat we al besproken hebben, en dan eventueel iets gerichter te vragen indien nodig.
Qua veelzijdigheid en mogelijkheden: 105VR
Als geld geen rol speelt of als je kan investeren in breed inzetbaar: allebei
Als geld geen rol speelt of als je kan investeren in breed inzetbaar: allebei

Stond hier op dit forum een paar dagen terug geen 105mm te koop voor een schappelijke prijs?
Zonder twijfel de 105
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het verschil zit dus in de werkafstand. Werkafstand = de afstand tussen onderwerp en objectief in het 1:1 gebruik.Melliw schreef:De 60mm is uitermate geschikt voor statische voorwerpen en de 105mm iets meer voor dynamische.
Voor juffer, libellen etc. is de 105 handiger, voor bloemen, bladen etc. is de 60 handiger. gr. Melliw
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Nu mijn volgende vraag, kan ik met zowel de 60mm als de 105mm ook binneshuis werken, zoals foto's van mensen dingen maken???
Kan ik hem dan gebruiken om alles waar een mijn gewone 18-105mm lens te groot voor is, dan bedoel ik of ik de afstand tussen 0 en de 18mm kan overbruggen???
Of moet je om tot aan die 18mm weer een ander lens hebben???
Kan ik hem dan gebruiken om alles waar een mijn gewone 18-105mm lens te groot voor is, dan bedoel ik of ik de afstand tussen 0 en de 18mm kan overbruggen???
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Tja bij Konijnenberg koop je voor €659,- een nieuwe en dan heb je ook nog één jaar garantie....Ko schreef:Stond hier op dit forum een paar dagen terug geen 105mm te koop voor een schappelijke prijs?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een wat vreemde vraagstelling die ik niet helemaal begrijp.wopper schreef:Nu mijn volgende vraag, kan ik met zowel de 60mm als de 105mm ook binneshuis werken, zoals foto's van mensen dingen maken???
Je hebt nu een 18-105mm zoom. Zet die op 60 mm. Dan heb je dezelfde beeldhoek als een losse macrolens van 60 mm met dat verschil dat je met die losse macro 60 mm dichterbij kunt fotograferen dan met die zoom 18-105mm op 60mm.
(Je kunt met die macrolens met de scherpstelling veel verder terug dan met die zoomlens).
Hetzelfde verhaal voor 105 mm
De 18-105mm
Kortste scherpstelafstand 0.45 m
Max reproductiemaatstaf 0.2x (1/5)
Bij de macro 60mm
Kortste scherpstelafstand 0,185 m (ware grootte)
Max reproductiemaatstaf 1,0x (ware grootte)
Bij de macro 105mm
Kortste scherpstelafstand 0.31 m (ware grootte)
Max reproductiemaatstaf 1,0x (ware grootte)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ga dan naar konijn in Belgie, daar heb je 2 jaar garantiewopper schreef:Tja bij Konijnenberg koop je voor €659,- een nieuwe en dan heb je ook nog één jaar garantie....
Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
''gebruik jij je macro-objectief voor macro?''
Ik was even in het bovenstaande topic aan het lezen en daar lees ik dat er mensen zijn die hun 60mm of 105mm macro ook gebruiken voor het gewonere fotowerk.
Dus met andere woorden als ik het bos in ga zou ik gewoon de macro 105mm lens op het toestel kunnen zetten en ook foto's van verder af mee kunnen maken????
Ik was even in het bovenstaande topic aan het lezen en daar lees ik dat er mensen zijn die hun 60mm of 105mm macro ook gebruiken voor het gewonere fotowerk.
Dus met andere woorden als ik het bos in ga zou ik gewoon de macro 105mm lens op het toestel kunnen zetten en ook foto's van verder af mee kunnen maken????
Jahoor geen probleem.wopper schreef:''gebruik jij je macro-objectief voor macro?''
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Het forum is inmiddels zo uitgebreid dat we binnenkort helemaal geen vraag meer hoeven te stellen maar toch snap ik dat TS het doet.Patrick schreef:Heb je de zoekfunctie van het forum al geprobeerd? Het is niet verboden om de vraag nog eens te stellen, maar we hebben het hier al regelmatig over gehad. Dus wellicht is het handig om eerst even te zoeken wat we al besproken hebben, en dan eventueel iets gerichter te vragen indien nodig.
Bovendien houden we wel leven in de brouwerij

Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dag Wopper,
Ik zou voor de 60mm AF-S gaan i.p.v. de 105 mm. Bij de kortste instelafstand van de lenzen is de afstand van voorwerp tot de voorkant lens (zonder zonnekap) bij de 60mm 54mm en bij de 105mm is dat 152mm. Dat scheelt dus maar 10cm. Die afstand maakt voor beestjes niet zo veel uit ...dan zijn ze toch al gevlogen. Overigens heb ik veel macrofoto's geschoten met de 60mm zonder dat de beestjes er vandoor zijn gegaan. Voor portretfoto's is de 105mm op een dx-camera aan de lange kant. Dan moet je op een behoorlijke afstand van het model staan om een portret te kunnen schieten. Voor binnenfotografie is de 105mm eigenlijk helemaal niet geschikt. De 60mm ook niet (vergelijkbaar met een 90mm op een kleinbeeldcamera), maar voor portretten is deze lens wel weer heel geschikt.
Zelf gebruik ik de 60mm macro als standaardlens (eerst de 60mm AF-D en nu de 60mm AF-S). Vanwege de scherpte, vanwege de beeldkwaliteit bij alle diafragma's, vanwege het enorme instelbereik van 1:1 (bij DX-camera's zelfs nog meer) tot oneindig en vanwege het vaste brandpunt! Met een vast brandpunt wordt je namelijk gedwongen om veel bewuster een foto te maken. Je gaat met een vast brandpunt veel beter op de compositie van de foto letten. ...Een stapje vooruit, ...een stapje achteruit, ...past dit er nog wel op, ...valt dat gedeelte niet weg, etc.
groet,
Karel
Ik zou voor de 60mm AF-S gaan i.p.v. de 105 mm. Bij de kortste instelafstand van de lenzen is de afstand van voorwerp tot de voorkant lens (zonder zonnekap) bij de 60mm 54mm en bij de 105mm is dat 152mm. Dat scheelt dus maar 10cm. Die afstand maakt voor beestjes niet zo veel uit ...dan zijn ze toch al gevlogen. Overigens heb ik veel macrofoto's geschoten met de 60mm zonder dat de beestjes er vandoor zijn gegaan. Voor portretfoto's is de 105mm op een dx-camera aan de lange kant. Dan moet je op een behoorlijke afstand van het model staan om een portret te kunnen schieten. Voor binnenfotografie is de 105mm eigenlijk helemaal niet geschikt. De 60mm ook niet (vergelijkbaar met een 90mm op een kleinbeeldcamera), maar voor portretten is deze lens wel weer heel geschikt.
Zelf gebruik ik de 60mm macro als standaardlens (eerst de 60mm AF-D en nu de 60mm AF-S). Vanwege de scherpte, vanwege de beeldkwaliteit bij alle diafragma's, vanwege het enorme instelbereik van 1:1 (bij DX-camera's zelfs nog meer) tot oneindig en vanwege het vaste brandpunt! Met een vast brandpunt wordt je namelijk gedwongen om veel bewuster een foto te maken. Je gaat met een vast brandpunt veel beter op de compositie van de foto letten. ...Een stapje vooruit, ...een stapje achteruit, ...past dit er nog wel op, ...valt dat gedeelte niet weg, etc.
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.