Paardenfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
gritje

Paardenfotografie

Bericht door gritje » do feb 15 2007 10:44 pm

Wie woont in de buurt van Sappemeer (Groningen) en wil mij een keertje helpen de juiste instelling te vinden, van mijn D70s, in een manege? (De huidige foto's worden wat onscherp en wazig).

ThunderNet

Re: Paardenfotografie

Bericht door ThunderNet » do feb 15 2007 10:52 pm

gritje schreef:Wie woont in de buurt van Sappemeer (Groningen) en wil mij een keertje helpen de juiste instelling te vinden, van mijn D70s, in een manege? (De huidige foto's worden wat onscherp en wazig).
Als je foto's wazig worden, ligt dat er waarschijnlijk aan dat je een te lange sluitertijd gebruikt.

Kortere sluitertijd gebruiken dus. Wat kan helpen is om een goede externe flitser te gaan gebruiken :)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Manege

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 10:53 pm

Gritje,

Misschien kunnen we zo al wat helpen.

Zo te horen is je sluitertijd te langzaam.

Corrinne had/heeft hetzelfde probleem.

Welke objectieven heb je?

Probeer een zo lichtsterk mogelijk objectief te gebruiken, b.v. een 50mm 1.8 of 1.4

Neem de grootste diafragma opening dus 1.8 of 1.4

Zet je ISO op 800

En probeer je camera mee te trekken met het paard en de berijder.

Je zal dan de camera op diafragmavoorkeuze moeten zetten.

Probeer deze suggesties eens en geef ook wat nadere info over jouw objectieven.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

Geen flits

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 10:54 pm

Flitser is geen optie, daar de paarden hiervan kunnen schrikken en dan ben je verder van huis.

ThunderNet

Re: Geen flits

Bericht door ThunderNet » do feb 15 2007 10:58 pm

George Fennes schreef:Flitser is geen optie, daar de paarden hiervan kunnen schrikken en dan ben je verder van huis.

:P Dan moet je ze er op trainen.
En iso800 op een D70s is ook niet echt een optie vind je ;)

gritje

Bericht door gritje » do feb 15 2007 11:06 pm

Ik gebruik de kitlens 18-70 en een externe flitser moet geen probleem zijn, ons paard reageerd nu ook niet op de flitser. Vaak probeer ik de Sport-stand maar vind ze dat niet scherp.

George Fennes
Clublid
Clublid

Ruis

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 11:07 pm

Je zit met bepaalde factoren en daar moet je het mee doen.

Weinig licht, bewegende objecten.

Dan kan je beter een plaatje schieten met wat ruis, dan een plaatje met allemaal schimmige spookbeelden.

ThunderNet

Re: Ruis

Bericht door ThunderNet » do feb 15 2007 11:09 pm

George Fennes schreef:Je zit met bepaalde factoren en daar moet je het mee doen.

Weinig licht, bewegende objecten.

Dan kan je beter een plaatje schieten met wat ruis, dan een plaatje met allemaal schimmige spookbeelden.

Wat ruis wel ja :P Maar ISO800 op een D70s vind ik onbruikbaar.

Maar een externe flitser kan veel helpen. Bijvoorbeeld door deze te gebruiken in slow-sync modus. Waardoor de achtergrond ook mooi belicht blijven.

SPIKE

Bericht door SPIKE » do feb 15 2007 11:23 pm

De juiste instellingen vinden??? die is iedere keer weer anders.

Maar misschien dat onderstaande uitkomst kan bieden.

In het menu een reset uitvoeren.
Bij geen ervaring, de keuze schakelaar op de groene stand zetten.

Kijk voor de onscherpe foto’s, of het schakelaartje, aan de voorzijde (rechtsonder) op “AF” staat.
Op sommige objectieven, zit ook een schakelaartje deze op “MA”zetten.
In het CSM menu de AF-veldstand op ( stap 03) op enkel veld zetten. Let daarbij op dat het vierkantje dat zichtbaar is in de zoeker, op het onderwerp is gericht. Met deze stand voorkom je dat de camera op andere onderwerpen gaat scherp stellen.

Bij snelle onderwerpen, moet je helaas af van de groenestand, ga daarvoor naar de “S” of de “A” stand. En niet die sport, nacht enz standen gebruiken.

En anders komt onze Olle wel even langs, hij zal dol graag nog eens een D70 vast willen pakken. Hij is naar het inruilen van deze High Tech camera, nooit meer gelukkig geworden. :cry: :cry: Van heimwee trek hij zelfs het rubber van zijn huidige camera.
:D

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr feb 16 2007 12:04 am

LOL,

maar i.d.d. gritje, ik wil best eens langs komen, heb al even gekeken waar de manege staat en mijn roots ligt tenslotte in de manege.
Ik werd als kereltje van 6 op een pony gezet door mijn vader (bereden politie) en heb tot mijn 18e alles gdaan wat paps maar mooi vond :roll:

George Fennes
Clublid
Clublid

Olle OLE

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 8:24 am

En nu Olle?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr feb 16 2007 8:32 am

Hij kan geen pony meer zien....... :? 8)

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » vr feb 16 2007 8:52 am

Van belang kan ook zijn dat je ‘continue autofocus’ (AF-C) moet instellen ipv ‘single-shot’ (AF-S). (instelbaar via het menu).
Je bent immers met bewegende onderwerpen bezig die geen tel stilstaan! Dus als je een paard aan het volgen bent moet de autofocus ook mee blijven scherpstellen.
Als je dat niet doet dan stel je bijv scherp op het paard op een bepaald punt, maar tegen de tijd dat je afdrukt is dat paard alweer een metertje of wat verder gelopen en dus uit de focus….

Oorzaak van ‘bewogen foto’s’ is een te lage sluitertijd…onscherpe of wazige foto’s betekent meestal dat de focus niet goed ligt.

En ja om een zo hoog mogelijke sluitertijd te krijgen moet je ISO opschroeven, flitsen.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Bram

Bericht door Bram » vr feb 16 2007 10:03 am

Het gebruik van een flitser met omnibounce kan wel of het moet een angstig paard zijn. Het licht vanuit de omnibounce is veel zachter dan gewoon flitslicht en de paarden die ik ooit gefotografeerd heb vonden het niet erg.

groetjes, Bram

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » vr feb 16 2007 1:02 pm

Bram schreef:Het gebruik van een flitser met omnibounce kan wel of het moet een angstig paard zijn. Het licht vanuit de omnibounce is veel zachter dan gewoon flitslicht en de paarden die ik ooit gefotografeerd heb vonden het niet erg.

groetjes, Bram
En bovendien, door het gebruik van een flitser, kán je sluitertijd een stuk korter. En heb je meer tijd om weg te rennen :P

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”