100mm F2.8 E serie op D80?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Marinus84

Re: 100mm F2.8 E serie op D80?

Bericht door Marinus84 » ma dec 22 2008 2:47 pm

Heb hem binnen, even getest, voelt goed aan, heb ook meteen wel foto's waar ik redelijk tevreden over ben.
Manual werken op de D90 is nieuw voor me, ik ken alleen de manier hoe ik met mijn Pentax K10d op manual werk. Die gaf een piepje als ik manual scherpstelde, de D90 geeft helaas geen piep als ik hem scherp heb. In plaats van een piep, zie ik in de viewfinder linksonderin een bolletje oplichten als ik em op scherp heb.

De bedoeling is dat ik er portretjes mee wil schieten, want daar ben ik heel slecht in en voor 50 euro inc verzendkosten kon ik zo'n kansje niet laten gaan. Het objectief is goed scherp en heeft een fijne bediening, weegt geen drol en de focus slag is niet te lang en ook niet te kort ;)
Hij was wel wat vies dus heb hem even goed schoongeblazen met een blaasbalgje en met een lensdoekje alles opgekuist.

Het grootste nadeel dat ik aan de lens zie is dat er een coating in gebruikt is, alleen op het achterste lensdeel, en als ik scherpstel gaat 'ie soms wat stroef. Achja, ouderdom he :mrgreen:

Gotta love it.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 22 2008 3:01 pm

Natuurlijk heeft een E serie objectief wel een coating. Is gemaakt in 1980, 81 daaromtrent. Nikon begon met coating na 1930. En dat hebben ze nooit meer vergeten.

Nu nog even op de speling letten. Weer opnieuw een objectief gekocht zonder het van te voren op je camera te zetten.

Doe dat alsnog, het objectief op de camera plaatsen. En voel aan de voorste lensring in de dichtbij stand. Beweeg die heen en weer ten opzichte van de optische as. Voel je de speling?

Heb je een exemplaar met of zonder de zilveren diafragmaring ?

http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... 0135mm.htm

Afbeelding
zwarte diafragma ring

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma dec 22 2008 4:52 pm

Dit objectief is helemaal zwart inc zonnekap Nikon HN-3 (sorry overigens dat ik sporadisch objectief of lens zeg) en hij heeft inderdaad wat speling in de dichtbij stand (focus dus op oneindig dan), als ik op zijn dichtstbij focus heeft 'ie het minst speling. En ja, ook weer een objectief gekocht zonder hem uit te proberen. Voor deze prijs wil ik dat risico wel lopen, helemaal voor een manual objectief. Heb al een paar objectieven uit elkaar gehaald, en tot nu toe heb ik ze altijd kunnen repareren.

Zit er zelfs over te denken om een oud Pentax objectief om te bouwen naar Nikon. Daarvoor moet ik wel gaan uitrekenen hoe diep het objectief in de body steekt, de spiegel wil ik niet in gevaar brengen bij het opklappen. Maar dit is voor later, als ik ziek thuis zit en geld teveel heb ofzo. Of als ik vakantie heb en het regent ;) Bovendien moet ik 'donor' objectieven hebben voor de mounts, die heb ik nog niet. Heb alleen Pentax objectieven, bijvoorbeeld de legendarische 50mm f1.7 en f2.

Heb even goed gekeken en ik zie inderdaad een paarsige/blauwige kleur op het frontelement. Het achterste element is wat duidelijker gecoat. Verder moet ik nog gaan onderzoeken of er elementen los in zitten. Dat schijnt met dit objectief voor te komen. Thuis heb ik horlogemaker schroevendraaiertjes die zijn hier uitermate voor geschikt. Wil ook gaan uitzoeken waarom hij wat stroef draait, dat zal waarschijnlijk met de speling van het frontelement te maken hebben.
Een ring die iets te los zit?

Op verzoek kan ik trouwens ook wel foto's maken van het objectief/met het objectief. Mocht iemand interesse hebben :!:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”