Tussenringen en minimale scherpstelafstand

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tussenringen en minimale scherpstelafstand

Bericht door Roelof » ma dec 22 2008 2:06 pm

Als je een tussenring plaatst dan krijg je een ander scherpstelbereik, dichterbij en kleiner.
Wat ik me nu afvraag, kan ik van tevoren bepalen/uitrekenen wat voor bereik ik krijg bij een tussenring?
Ik heb een lens met een minimale scherpstelafstand van 6 meter (tot oneindig), wat zou ik daarvan overhouden als ik er een tussenring tussen plaats. (Ik heb een PK-11 en een PK-13) Normaal gesproken zou ik dat gewoon eens uitproberen, door met de camera te lopen of het onderwerp voor de lens heen en weer te bewegen, maar ik heb de armen niet zo lang en het is ook niet een echt soepel richtbare lens (6 kg) dus wat lopen is ook niet echt ideaal.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tussenringen en minimale scherpstelafstand

Bericht door gijs sandberg » ma dec 22 2008 2:46 pm

Beste Roelof,

Als ik die 6 meter lees, moet je me stevige tussenringen aankomen om wat dichterbij te kunnen fotograferen.

Voor normale brandpuntsafstanden zijn er tabellen, met de relatie tussen de uittrek en afbeeldingsmaatstaf en/of afstand.
Bij mijn Micro Nikkors staat het zelfs op de lens.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Tussenringen en minimale scherpstelafstand

Bericht door J.Hoes » ma dec 22 2008 6:24 pm

Ik geloof dat de eenvoudige lensformule een goede benadering geeft: 1/f=1/b+1/v. f is brandpuntafstand, b is beeldafstand, v is voorwerpsafstand.
Rekenvoorbeeld: Brandpuntafstand 600 mm, tussenringdikte 35 mm, minimum instel 6 meter.
Met tussenring, focus oneindig: 1/v=1/f - 1/b oftewel 1/v=1/600 - 1/635 geeft v= 10,88 meter.
Met tussenring, focus op 6 m, eerst b berekenen, hierbij optellen ringdikte: 1/b = 1/f - 1/v oftewel 1/b=1/600-1/6000 b=666 mm. Met ringen wordt b= 700 mm. Nieuwe v: 1/v=1/600-1/700 geeft v=4,2 meter.
Dus tussen 4,2 en 10,8 m. Enige voorwaarde is dat brandpuntsafstand niet verandert bij scherpstellen.

groet Hans

Edit: zou bijna vergeten dat afstanden vanuit optische middelpunt van de lens gerekend zijn, dus er komt nog objectieflengte bij, en de minimum afstand van 6 meter zou verkort moeten worden, want die gaat vanaf de sensor. Het principe lijkt me wel duidelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”