Als je een tussenring plaatst dan krijg je een ander scherpstelbereik, dichterbij en kleiner.
Wat ik me nu afvraag, kan ik van tevoren bepalen/uitrekenen wat voor bereik ik krijg bij een tussenring?
Ik heb een lens met een minimale scherpstelafstand van 6 meter (tot oneindig), wat zou ik daarvan overhouden als ik er een tussenring tussen plaats. (Ik heb een PK-11 en een PK-13) Normaal gesproken zou ik dat gewoon eens uitproberen, door met de camera te lopen of het onderwerp voor de lens heen en weer te bewegen, maar ik heb de armen niet zo lang en het is ook niet een echt soepel richtbare lens (6 kg) dus wat lopen is ook niet echt ideaal.
Tussenringen en minimale scherpstelafstand
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tussenringen en minimale scherpstelafstand
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tussenringen en minimale scherpstelafstand
Beste Roelof,
Als ik die 6 meter lees, moet je me stevige tussenringen aankomen om wat dichterbij te kunnen fotograferen.
Voor normale brandpuntsafstanden zijn er tabellen, met de relatie tussen de uittrek en afbeeldingsmaatstaf en/of afstand.
Bij mijn Micro Nikkors staat het zelfs op de lens.
Groeten, Gijs
Als ik die 6 meter lees, moet je me stevige tussenringen aankomen om wat dichterbij te kunnen fotograferen.
Voor normale brandpuntsafstanden zijn er tabellen, met de relatie tussen de uittrek en afbeeldingsmaatstaf en/of afstand.
Bij mijn Micro Nikkors staat het zelfs op de lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: Tussenringen en minimale scherpstelafstand
Ik geloof dat de eenvoudige lensformule een goede benadering geeft: 1/f=1/b+1/v. f is brandpuntafstand, b is beeldafstand, v is voorwerpsafstand.
Rekenvoorbeeld: Brandpuntafstand 600 mm, tussenringdikte 35 mm, minimum instel 6 meter.
Met tussenring, focus oneindig: 1/v=1/f - 1/b oftewel 1/v=1/600 - 1/635 geeft v= 10,88 meter.
Met tussenring, focus op 6 m, eerst b berekenen, hierbij optellen ringdikte: 1/b = 1/f - 1/v oftewel 1/b=1/600-1/6000 b=666 mm. Met ringen wordt b= 700 mm. Nieuwe v: 1/v=1/600-1/700 geeft v=4,2 meter.
Dus tussen 4,2 en 10,8 m. Enige voorwaarde is dat brandpuntsafstand niet verandert bij scherpstellen.
groet Hans
Edit: zou bijna vergeten dat afstanden vanuit optische middelpunt van de lens gerekend zijn, dus er komt nog objectieflengte bij, en de minimum afstand van 6 meter zou verkort moeten worden, want die gaat vanaf de sensor. Het principe lijkt me wel duidelijk.
Rekenvoorbeeld: Brandpuntafstand 600 mm, tussenringdikte 35 mm, minimum instel 6 meter.
Met tussenring, focus oneindig: 1/v=1/f - 1/b oftewel 1/v=1/600 - 1/635 geeft v= 10,88 meter.
Met tussenring, focus op 6 m, eerst b berekenen, hierbij optellen ringdikte: 1/b = 1/f - 1/v oftewel 1/b=1/600-1/6000 b=666 mm. Met ringen wordt b= 700 mm. Nieuwe v: 1/v=1/600-1/700 geeft v=4,2 meter.
Dus tussen 4,2 en 10,8 m. Enige voorwaarde is dat brandpuntsafstand niet verandert bij scherpstellen.
groet Hans
Edit: zou bijna vergeten dat afstanden vanuit optische middelpunt van de lens gerekend zijn, dus er komt nog objectieflengte bij, en de minimum afstand van 6 meter zou verkort moeten worden, want die gaat vanaf de sensor. Het principe lijkt me wel duidelijk.