Vraag over 18-70 Kitlens
Vraag over 18-70 Kitlens
Beste allemaal,
Ik sta op het punt om een D70s aan te schaffen en ik heb een vraag over de bijgeleverde 18-70 kitlens.
Ik heb bij Dpreview en Steve's Digicams de nodige foto's bekeken die gemaakt zijn met deze lens. Ze zien er prachtig uit.
Maar nu lees ik op deze website een verslag van de test van de D50 en de D70s met de bijbehorende kitlenzen en de kitlens van de D50 is prima maar..de 18-70 kitlens van de D70s geeft een "sleutelgat" over het hele bereik.
Kan iemand mij deze negatieve recentie verklaren t.o.v. de toch mooie foto's die op internet staan. En.. hebben meer mensen deze ervaring met deze kitlens.
Groet Albert
Ik sta op het punt om een D70s aan te schaffen en ik heb een vraag over de bijgeleverde 18-70 kitlens.
Ik heb bij Dpreview en Steve's Digicams de nodige foto's bekeken die gemaakt zijn met deze lens. Ze zien er prachtig uit.
Maar nu lees ik op deze website een verslag van de test van de D50 en de D70s met de bijbehorende kitlenzen en de kitlens van de D50 is prima maar..de 18-70 kitlens van de D70s geeft een "sleutelgat" over het hele bereik.
Kan iemand mij deze negatieve recentie verklaren t.o.v. de toch mooie foto's die op internet staan. En.. hebben meer mensen deze ervaring met deze kitlens.
Groet Albert
Dag Albert,
Een goede referentie voor de lens is misschien deze link naar de bespreking door Bjørn Rørslett
Bjørn Rørslett heeft veel objectieven besproken en getest en hij is ook kritisch. Het 18-70 zoom objectief krijgt van Bjørn Rørslett goede cijfers. Daarnaast ken ik ook anderen die heel tevreden zijn over deze lens.
De 18-70 is een objectief dat speciaal gemaakt is voor digitale cameras met een DX formaat sensor, als de D70/D50, D2X etc. Je zult dan geen sleutelgat effect (vignetering) zien, maar zet je de lens op een gewone filmcamera van Nikon dan zul je in een bepaald gebied vignetering zien (filmvlak is groter dan sensor).
Amadeus Gould
Een goede referentie voor de lens is misschien deze link naar de bespreking door Bjørn Rørslett
Bjørn Rørslett heeft veel objectieven besproken en getest en hij is ook kritisch. Het 18-70 zoom objectief krijgt van Bjørn Rørslett goede cijfers. Daarnaast ken ik ook anderen die heel tevreden zijn over deze lens.
De 18-70 is een objectief dat speciaal gemaakt is voor digitale cameras met een DX formaat sensor, als de D70/D50, D2X etc. Je zult dan geen sleutelgat effect (vignetering) zien, maar zet je de lens op een gewone filmcamera van Nikon dan zul je in een bepaald gebied vignetering zien (filmvlak is groter dan sensor).
Amadeus Gould
- SwederD70
- Clublid
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: do dec 22 2005 12:02 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De 18-70 is een erg goede lens! (zeker voor de prijs).
Nadeel is dat ie niet op full-frame camera's kan/mag. Het sleutelgat effect is dus m.i. onzin.
Enigste waar ik wel over zou nadenken is of je evt een 18-70 + telelens aanschaft of dit in een keer afdekt met een 18-200mm??
Goed e.a. is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar goed
Nadeel is dat ie niet op full-frame camera's kan/mag. Het sleutelgat effect is dus m.i. onzin.
Enigste waar ik wel over zou nadenken is of je evt een 18-70 + telelens aanschaft of dit in een keer afdekt met een 18-200mm??
Goed e.a. is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar goed
Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,
Dit staat in het artikel...
Het artikel is helder en duidelijk. Het gaat dus over wat er gebeurt als je een DX objectief op een analoge camera (= gewone = niet digitaal = film camera) zet.
AG
Dit staat in het artikel...
We hadden nu voor het eerst twee DX- objectieven in onze handen. En we weten wel dat een DX-objectief op een gewone camera (niet digitaal dus) niet helemaal goed werkt.
Maar........wonder boven wonder!! Het 18-55 objectief gaf van 28 tot 55 millimeter geen donkere hoeken. Tussen 18 en 28 mm is het dus niet bruikbaar. Het 18-70 objectief gaf in alle standen een sleutelgat te zien. Ook diafragmeren maakte niet uit.
Het artikel is helder en duidelijk. Het gaat dus over wat er gebeurt als je een DX objectief op een analoge camera (= gewone = niet digitaal = film camera) zet.
AG
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
beste Albert, zoals Amadeus al zei: van het sleutelgat heb je op een digitale reflex geen last.
Van 18-55 objectief staat in dat verslag dat het een goede lens voor zijn prijs is. Dat ding is namelijk ontzettend goedkoop. En daar is de kwaliteit dan ook naar. Advies voor iedere starter: ga voor een D50, D70 of D200 met de 18-70 als kit objectief. Die lens is dan 2x goedkoper dan als je later apart aanschaft.
Van 18-55 objectief staat in dat verslag dat het een goede lens voor zijn prijs is. Dat ding is namelijk ontzettend goedkoop. En daar is de kwaliteit dan ook naar. Advies voor iedere starter: ga voor een D50, D70 of D200 met de 18-70 als kit objectief. Die lens is dan 2x goedkoper dan als je later apart aanschaft.
18-70 op een D50
Hallo mensen,
ik denk eraan om een d50 met een 18-70 (d70s)lens aan te schaffen, ivm het niet omhanden hebben van te veel geld, op dit moment.
De vraag is : Doet de 18-70 het op de d50 net zo goed als de op de d70s?
Dit i.v.m. de testen in Chip foto en video, die aangeven dat de ene lens het beter/minder doet op een andere body.
mvgr
Harry

ik denk eraan om een d50 met een 18-70 (d70s)lens aan te schaffen, ivm het niet omhanden hebben van te veel geld, op dit moment.
De vraag is : Doet de 18-70 het op de d50 net zo goed als de op de d70s?
Dit i.v.m. de testen in Chip foto en video, die aangeven dat de ene lens het beter/minder doet op een andere body.
mvgr
Harry
Dag hiwema,
Ik ken de test in "Chip en Foto" niet.
De body zou niet uit mogen maken voor de geschiktheid van een lens. Per slot van rekening kopen mensen juist een spiegelreflex om er verschillende objectieven op te gebruiken....en mogen die verschillen er dus niet zijn
De 18-70 is een objectief, waar ik veel goede geluiden over hoor (zie o.a. de link hierboven). Bovendien krijg je met de 18-70 een zoom die van groothoek naar licht tele gaat. Een zeer veelzijdige zoom.
Amadeus Gould
Ik ken de test in "Chip en Foto" niet.
De body zou niet uit mogen maken voor de geschiktheid van een lens. Per slot van rekening kopen mensen juist een spiegelreflex om er verschillende objectieven op te gebruiken....en mogen die verschillen er dus niet zijn

De 18-70 is een objectief, waar ik veel goede geluiden over hoor (zie o.a. de link hierboven). Bovendien krijg je met de 18-70 een zoom die van groothoek naar licht tele gaat. Een zeer veelzijdige zoom.
Amadeus Gould
Het blad heet Chip Foto-Video digitaal, en verschijnt 6x per jaar.
In vorige afleveringen kwamen met testen verschillen naar voren, zoals, als men een tamron 18-200 op een nikon body zou zetten of op een canonbody.
Het bleek dat de ene lens beter presteerde op een body van "x" terwijl een andere lens van hetzelfde merk beter presteerde op body "Y'
Het wil dus niet zeggen dat de tamron als die het goed doet op een canon, hij het ook even goed doet op een nikon.
Ik vroeg mij dus af of dat ook bij de D50 en D70s zou zijn ,.. of,.. omdat het hetzelfde merk is geen verschil.
Dit b.v. met een 18-7- nikkor, of aangevulde vraag ,... met een tamron 18-200.
mvgr
Harry
In vorige afleveringen kwamen met testen verschillen naar voren, zoals, als men een tamron 18-200 op een nikon body zou zetten of op een canonbody.
Het bleek dat de ene lens beter presteerde op een body van "x" terwijl een andere lens van hetzelfde merk beter presteerde op body "Y'
Het wil dus niet zeggen dat de tamron als die het goed doet op een canon, hij het ook even goed doet op een nikon.
Ik vroeg mij dus af of dat ook bij de D50 en D70s zou zijn ,.. of,.. omdat het hetzelfde merk is geen verschil.
Dit b.v. met een 18-7- nikkor, of aangevulde vraag ,... met een tamron 18-200.
mvgr
Harry
Dag Harry,
Neem me niet kwalijk dat ik het blad niet ken, maar er zijn veel veranderingen in de fotobladen wereld aan de gang: oude bladen verdwijnen en nieuwe bladen verschijnen.
Dank voor jouw toelichting. Goed het is me wat duidelijker geworden.
Ik moet er van uitgaan dat beide camera's even veel pixels hebben en dat naar raw bestanden is gekeken en niet naar jpg (zie voetnoot 1). En dat beide camera's een goed werkende AF hebben
.
Belangrijk bij scherpe foto's is een juiste afstand van achterste lens element tot sensor(film) vlak en uitlijning van spiegel die bij scherpstellen wordt gebruikt (AF-sensoren zitten vaak daarboven). Klopt dat niet precies dan krijg je mindere uitkomsten.
Als een fabrikant goede kwaliteitscontrole heeft, zorgt die ervoor dat de toleranties van objectieven en camera's zo zijn dat dit altijd klopt. Vandaar mijn opmerking dat het bij een fabrikant als Nikon niet zou mogen dat je op een D50 ineens mindere resultaten zou krijgen met een 18-70 dan op een D70.
Als je een Nikon body vergelijkt met een Canon body zie je dat de afstand van bajonet tot sensor vlak verschilt. Bij Nikon is die afstand veel groter (zie ook voetnoot 2). Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Mogelijk is de Tamron beter passend op de Canon en is de Nikonvariant van de Tamron minder optimaal.
Amadeus Gould
Voetnoot 1: Bij jpg bestanden heb je nogal wat verschillen in compressie en scherpte. In een Nikon-pro werd uitgelegd waarom. Om artefacten bij jpgs te voorkomen kiest men soms bewust voor minder verscherping bij jpgs. Je kunt de verscherping dan toepassen als laatste stap van de fotobewerking (bijv. na kleurcorrecties etc.) voor het afdrukken. Tussen camera-fabrikanten kunnen dus verschillen zijn, en ook tussen camera-typen.
Voetnoot 2: De kortere afstand van het achterste lenselement tot aan sensor vlak bij Canon, maakt dat je met een koppelingsring wel een Nikkor op een Canon kan zetten en op oneindig kan focusseren en niet andersom (een Canon lens op een Nikon krijg je vaak niet op oneindig). Je moet dan wel met de hand scherpstellen en zelf het diafragma op de lens instellen (met G-lenzen dan een probleem) en belichting laten kiezen.
Neem me niet kwalijk dat ik het blad niet ken, maar er zijn veel veranderingen in de fotobladen wereld aan de gang: oude bladen verdwijnen en nieuwe bladen verschijnen.
Dank voor jouw toelichting. Goed het is me wat duidelijker geworden.
Ik moet er van uitgaan dat beide camera's even veel pixels hebben en dat naar raw bestanden is gekeken en niet naar jpg (zie voetnoot 1). En dat beide camera's een goed werkende AF hebben

Belangrijk bij scherpe foto's is een juiste afstand van achterste lens element tot sensor(film) vlak en uitlijning van spiegel die bij scherpstellen wordt gebruikt (AF-sensoren zitten vaak daarboven). Klopt dat niet precies dan krijg je mindere uitkomsten.
Als een fabrikant goede kwaliteitscontrole heeft, zorgt die ervoor dat de toleranties van objectieven en camera's zo zijn dat dit altijd klopt. Vandaar mijn opmerking dat het bij een fabrikant als Nikon niet zou mogen dat je op een D50 ineens mindere resultaten zou krijgen met een 18-70 dan op een D70.
Als je een Nikon body vergelijkt met een Canon body zie je dat de afstand van bajonet tot sensor vlak verschilt. Bij Nikon is die afstand veel groter (zie ook voetnoot 2). Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Mogelijk is de Tamron beter passend op de Canon en is de Nikonvariant van de Tamron minder optimaal.
Amadeus Gould
Voetnoot 1: Bij jpg bestanden heb je nogal wat verschillen in compressie en scherpte. In een Nikon-pro werd uitgelegd waarom. Om artefacten bij jpgs te voorkomen kiest men soms bewust voor minder verscherping bij jpgs. Je kunt de verscherping dan toepassen als laatste stap van de fotobewerking (bijv. na kleurcorrecties etc.) voor het afdrukken. Tussen camera-fabrikanten kunnen dus verschillen zijn, en ook tussen camera-typen.
Voetnoot 2: De kortere afstand van het achterste lenselement tot aan sensor vlak bij Canon, maakt dat je met een koppelingsring wel een Nikkor op een Canon kan zetten en op oneindig kan focusseren en niet andersom (een Canon lens op een Nikon krijg je vaak niet op oneindig). Je moet dan wel met de hand scherpstellen en zelf het diafragma op de lens instellen (met G-lenzen dan een probleem) en belichting laten kiezen.
Het gaat om dit blad:hiwema schreef:Het blad heet Chip Foto-Video digitaal, en verschijnt 6x per jaar.
In vorige afleveringen kwamen met testen verschillen naar voren, zoals, als men een tamron 18-200 op een nikon body zou zetten of op een canonbody.
Het bleek dat de ene lens beter presteerde op een body van "x" terwijl een andere lens van hetzelfde merk beter presteerde op body "Y'
Het wil dus niet zeggen dat de tamron als die het goed doet op een canon, hij het ook even goed doet op een nikon.
Ik vroeg mij dus af of dat ook bij de D50 en D70s zou zijn ,.. of,.. omdat het hetzelfde merk is geen verschil.
Dit b.v. met een 18-7- nikkor, of aangevulde vraag ,... met een tamron 18-200.
mvgr
Harry

In het laatste nummer zijn ze trouwens lyrisch over de Nikon D200, bij hen scoort deze zelfs (veel) beter dan de Canon 5D.