Photoshoplessen en trucs - Exposure

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

Photoshoplessen en trucs - Exposure

Bericht door Ciska » zo dec 21 2008 7:38 pm

Er zijn vele mogelijkheden in sjop om je foto's mooier en/of beter te maken. Maar er is nog een manier om je foto te verbeteren en dat is eigenlijk een ongergeschoven kindje in sjop, maar doet zijn werk perfect.
Hier heb ik een foto die nou niet echt mooi is qua kleuren.

Afbeelding

De boom staat er wel mooi helemaal op, maar de kleuren zijn nou niet echt helemaal lekker (tja toen had ik nog geen nikon!)

Ga naar Image - adjustments - Exposure.
Hier zie je 3 schuiven:
Exposure Naar links schuiven en de foto wordt lichter en wat waziger
Ofset Naar links schuiven en de kleuren worden dieper
Gamma correction Naar links schuiven en de foto wordt donkerder.

Ga hier eens mee spelen...
Het resultaat van de foto is deze geworden:

Afbeelding

chrisje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Photoshoplessen en trucs - Exposure

Bericht door chrisje » ma dec 22 2008 8:34 pm

Beste Ciska,

bedankt voor weer zo'n goeie tip.Misschien kun je eens een tip of uitleg geven over ruis te verminderen in Photoshop.
Ik had laatst een foto die was wat te donker maar die heb ik weer wat lichter gekregen maar nu is er best wel veel ruis te zien.
Vandaar de vraag of je er iets over kunt vertellen.
Al je tips zijn welkom.Alvast bedankt.
NIKON D80 18-135MM 50MM f1,8 70-300VR SB600

http://www.flickr.com/photos/christianvorstenbosch/

Ciska

Re: Photoshoplessen en trucs - Exposure

Bericht door Ciska » ma dec 22 2008 9:37 pm

Hoi Chrisje.

Bij ruis zijn er een aantal problemen. Er zijn van alle soorten progjes die in photoshop willen zitten, ook wel plugins genoemt, de ene nog beter dan de andere.
Het enige probleem is alleen dat er weer een ander probleem op duikt, waar men niet altijd aan denkt. Bij een beetje ruis wil het nog wel eens gaan, maar bij nogal wat ruis als je die gaat onderdrukken, dan wordt de foto vaak waziger, dus je dempt de ene beerput en creëert weer een ander.

Noise Ninja is de bekendste van de ruisonderdrukkers, maar zoals ik al zei als de ruis toch te groot is, schep je weer andere problemen.
Ook al schiet je in Raw, de kwaliteit wordt toch minder. Je moet dus een keus maken of het een of het ander. Dus als je een klein beetje ruis hebt zou het nog wel kunnen, maar bij meer ruis...

Soms kan een ruis ook wel eens heel mooi zijn, zeker als je de foto zwart-wit-grijs gaat maken.

Misschien kan je eens een foto laten zien waar ruis in zit.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”