paarse RAW foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jack

paarse RAW foto

Bericht door jack » ma dec 22 2008 10:13 pm

Bij RAW foto's gemaakt met Panasonic ZX 50 wordt de foto paars. De jpg die gelijk gemaakt wordt heeft de goede kleur.
Bij veranderen van de kleurtemperatuur e.d. verandert de paarse kleur. Hij verdwijnt niet.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: paarse RAW foto

Bericht door Roelof » ma dec 22 2008 11:07 pm

Openen met een programma dat goed met Panasonic RAW files om kan gaan, misschien firmware updaten, misschien vragen aan de supportafdeling van Panasonic om een nieuwe firmware. Verder zou ik het niet weten.

Bij een Nikon hebn ik nog nooit van dit probleem gehoord, maar dan zou ik tenminste zeker weten dat er iets met de camera mis was.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

jack

Bericht door jack » di dec 23 2008 10:54 am

De paarse gloed komt bij 400ASA en hoger.
Onder windows XP krijg ik met het pakket GIMP de juiste kleur van de foto met een paarse onderrand
Onder Linux krijg ik een volledig paarse foto.

Ondanks dat ik nu overstap naar een D90 of D300, neem ik toch maar kontakt op met de importeur.
Het extra gewicht van van mijn huide objectieven en een digitale body geven wel extra kwaliteit.

Capivara

Bericht door Capivara » di dec 23 2008 12:26 pm

Dat model ken ik niet, misschien bedoel je de FZ-50? Ik gebruik een Panny DMC-FZ8, icm met Lightroom, en ken dat verschijnsel niet. Misschien is je RAW converter verantwoordelijk, geen idee. Mocht je ergens een voorbeeld online hebben staan, in RAW formaat, dan wil ik die wel eens inladen.

Hans

jack

Bericht door jack » di dec 23 2008 7:03 pm

Mede door jullie hulp ben ik er uit.
Gimp en linux software voor het rawformaat (dcraw ufraw) hebben problemen met veel ruis.De ruis wordt door de software vertaald naar een egaal paarse transparante laag op de foto.
Gimp onder XP doet hetzelfde. Met SilkyPix ging het goed. Bekend is dat de FZ 50 boven de 400 ASA last van ruis heeft.
Ook bij 400 ASA is de ruis al in beperkte mate zichtbaar. Voor mij is het nu duidelijk. "Snel overstappen naar de D90 of D300 van Nikon"
Bedankt voor jullie advies.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”