snelheid verschil "S"stand en auto stand D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
sprokkie

snelheid verschil "S"stand en auto stand D80

Bericht door sprokkie » wo dec 24 2008 3:42 pm

Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen een D80,
Ben van alles aan het uitproberen, ik moet het fotografer nog leren :)
Door diverse mensen ben ik er op gewezen dat ik niet in automode moet fotograferen.
Dus dan maar alles proberen

Ik kwam er achter dat als ik de camera in autostand zet de foto sneller wordt genomen,
druk op het knopje en klik.
In de "S" stand met de zelfde sluitertijd, duurde het even na het indrukken van het knopje
totdat de klik kwam.

In beide gevallen werdt er geflitst.

Ik vind dit wel jammer, ik probeer om niet in Auto te fotograferen, maar de snelheid van de
Automode vind ik wel lekker, helemaal bij het fotograferen van de kids.

Wie kan mij dit eens uitlegegn hoe het komt, maar belangrijker hoe los ik het op

groeten
Sprokkie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: snelheid verschil "S"stand en auto stand D80

Bericht door Léon Obers » wo dec 24 2008 3:49 pm

Ik denk dat het hem vooral in iets anders zit, niet in de belichtingsstanden maar de autofocusstand.
Als je de autofocusstand op AF-S zet, blijft de ontspanknop geblokkeerd totdat de scherpstelling is afgerond. Heeft er (nog) geen juiste scherpstelling plaats, kun je dus niet afdrukken.

Het helpt als je voor alle functies en specifieke mogelijkheden en (default) instellingen de gebruiksaanwijzing doorneemt om niet tegen onverwachte zaken aan te lopen. Betreffende de autofocus, kijk op blz. 29
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo dec 24 2008 4:30 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 24 2008 3:53 pm

De "s" stand staat voor "speed" of "sluitertijd". Je kan dus kiezen welke sluitertijd je wilt hebben. Dit is met name handig voor sport. Goed kans dat je op een hele lange sluitertijd stond, en daardoor die trage klik hoorde. Waarschijnlijk is je foto ook bewogen.

Ik raad je aan om op "A" te schieten. In deze stand kies jij het diafragma, en daarmee wat/hoeveel scherp is. Lage waarde => weinig scherp", hogere waarde => meer scherp. Daarmee bedoel ik dus in de diepte van het beeld.

De sluitertijd mag de camera dan voor je uitrekenen. Aan jou dan slechts te controleren dat de sluitertijd niet al te lang wordt.

Probeer het eens!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo dec 24 2008 3:57 pm

In de stand A werkt de D80 met Automatische belichting en diafragma voorkeuze. Het diafragma zie je onder in de zoeker en is met een draai wieltje te veranderen.
In de stand S werkt de D80 met automatische belichting en Sluitertijden voorkeuze. De sluitertijd zie je onder in de zoeker en is .... .... enz
In de stand P werk je met een combinatie en middels een draaiwieltje kun je variëren, meer diafragma, langere sluitertijd, enz,

Lees de gebruiksaanwijzing en lees:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =38&t=7462

Overigens welkom op dit forum, je voorstellen kan hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 24 2008 4:04 pm

Patrick schreef:De "s" stand staat voor "speed" of "sluitertijd". Je kan dus kiezen welke sluitertijd je wilt hebben. Dit is met name handig voor sport. Goed kans dat je op een hele lange sluitertijd stond, en daardoor die trage klik hoorde. Waarschijnlijk is je foto ook bewogen.

Ik raad je aan om op "A" te schieten. In deze stand kies jij het diafragma, en daarmee wat/hoeveel scherp is. Lage waarde => weinig scherp", hogere waarde => meer scherp. Daarmee bedoel ik dus in de diepte van het beeld.

De sluitertijd mag de camera dan voor je uitrekenen. Aan jou dan slechts te controleren dat de sluitertijd niet al te lang wordt.

Probeer het eens!
Juist bij het fotograferen "van de kids" lijkt het me zinvoller verzekerd te zijn van een bepaalde sluitertijd dan van een vooraf vastgelegde scherptediepte, waarbij je maar moet afwachten of de sluitertijd snel genoeg is om de beweegelijkheid van kinderen juist te pakken. Dus als Patrick nu juist snel wil werken is het juist andersom, dat je van de programma-modes beter die "S" stand kunt instellen. Daarbij ben je niet afhankelijk van hetgeen de camera voor je als sluitertijd kiest, die kies je juist namelijk zelf.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo dec 24 2008 4:18 pm

Hoi Sprokkie,

Ik heb het zojuist even geprobeerd op mijn D80.
Ik merk eigenlijk geen verschil.
Heb je wel exact hetzelfde object gefotografeerd, of zomaar wat snapshots gemaakt ?
Ik zit namelijk te denken aan de AF-functie.
Heb je misschien in S een foto gemaakt waarbij de AF (Automatische scherpstelling) een probleem geeft.
Bijvoorbeeld een donker vlak met de spotmeting.
In dat geval kan dat vertraging opleveren ten opzichte van de Automode, waarbij alles automatisch wordt geregeld.
Raadpleeg anders even je exifverschillen, zodat het een en ander meer duidelijkheid geeft.

Succes

PS oeps, zie ik ineens dat er al over de AF is gesproken.
Misschien toch eerst de pagina vernieuwenknop(F5) indrukken voordat ik antwoord geef, hahaha.
Ik laat het nu toch maar staan, als er geen probleem mee is door de overige beantwoorders.

sprokkie

Bericht door sprokkie » wo dec 24 2008 4:47 pm

jettiny schreef:Hoi Sprokkie,

Ik heb het zojuist even geprobeerd op mijn D80.
Ik merk eigenlijk geen verschil.
Heb je wel exact hetzelfde object gefotografeerd, of zomaar wat snapshots gemaakt ?
Ik zit namelijk te denken aan de AF-functie.
Heb je misschien in S een foto gemaakt waarbij de AF (Automatische scherpstelling) een probleem geeft.
Bijvoorbeeld een donker vlak met de spotmeting.
In dat geval kan dat vertraging opleveren ten opzichte van de Automode, waarbij alles automatisch wordt geregeld.
Raadpleeg anders even je exifverschillen, zodat het een en ander meer duidelijkheid geeft.

Succes

PS oeps, zie ik ineens dat er al over de AF is gesproken.
Misschien toch eerst de pagina vernieuwenknop(F5) indrukken voordat ik antwoord geef, hahaha.
Ik laat het nu toch maar staan, als er geen probleem mee is door de overige beantwoorders.
Ik Heb net even geprobeert zonder flits, toen ging het sneller.
De flits zorgt dus voor die vertraging denk ik.

resume

auto mode met flits direkt een foto
S mode zelfde sluitertijd als automode zonder flits direct foto
S mode zelfde sluitertijd als automode met flits vertraging

de flist was opgeladen

Groeten
Sprokkie

sprokkie

Bericht door sprokkie » wo dec 24 2008 4:54 pm

Ik weet het al,
het is de anti rode ogenstand van de flits.

Ik heb die nu uitgezet, en het gaat een stuk sneller.

Iedergeval bedankt voor jullie reacties.

groeten
Sprokkie

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo dec 24 2008 5:03 pm

Nooit gebruiken dus die anti-rode ogen. Zoveel verschil maakt dat ook niet uit, alleen vertraging omdat er eerst een kleine flits voordien komt.
Rode ogen kan je trouwens heel makkelijk met alle gangbare fotosoftware verwijderen.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 24 2008 5:11 pm

GuyVerschuere schreef: Rode ogen kan je trouwens heel makkelijk met alle gangbare fotosoftware verwijderen.
In Nikon Capture NX en Nikon View zitten er zelfs specifieke "anti-rode ogen" gereedschappen om dat te corrigeren.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”