Landschap en kleuren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Light

Landschap en kleuren

Bericht door Light » wo dec 24 2008 8:34 pm

beste mensen,

landschapsfotografie is nieuw voor mij, ik heb hier een aantal vragen over (bijvoorbeeld welk objectief het best is voor de D3 -ik heb nu de beschikking over een 24-70)

Los van dit advies loop ik vaak tegen een probleem aan. Vanavond was de lucht enorm mooi van kleur tijdens de zonsondergang. Het ging om een paarse lucht die ik graag wilde vastleggen. Ik heb snel een statief gepakt en ben in RAW gaan fotograferen zodat ik later nog zoveel mogelijk qua belichting kan corrigeren. Ik heb op de M stand gefotografeerd en natuurlijk met de zelfontspanner (eerst gemeten welke waarden de D3 geeft bij een diafragma van f13 bij een spot en een matrixmeting). De sluitertijd bleek rond een seconde en vanaf dat moment kiekjes gaan maken. De eerste foto's waren erg licht van kleur en daarna gaan varieren met slutiertijden, diafragma, uitersten met over- en onderbelichten. ik krijg het alleen niet voor elkaar om dezelfde lucht op de plaat te krijgen als mijn oog ziet. Komt dit doordat het kleurenspectrum van het oog verder gaat dan de camera (richting infrarood ofzo), heb ik een bepaald filter nodig of is het iets anders???

graag tips en adviezen!!

bedankt

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Landschap en kleuren

Bericht door emiel » wo dec 24 2008 9:14 pm

Het 'standaard' rijtje objectieven voor de D3 is 14-24 / 24-70 / 70-200. Die 17-55 die je hebt zou ik snel inruilen tegen de 14-24, een dx lens op een D3 is hetzelfde als winterbanden onder een porsche: het rijdt prima, maar verwacht niet het maximale uit je porsche (lees: D3) te halen.

wat bedoel je met 'dezelfde lucht'? Is dat qua kleur of qua contrast? de kleur wordt oa beïnvloed doer zaken als witbalans en evt bewerkingen in je camera. Dat kun je dus gelijk krijgen met je 'ogen', zelfs achteraf. Contrast (dynamisch bereik) is wat moeilijker, je oog heeft een groter dynamisch bereik dan de sensor van (zelfs) je D3. Wat je oog als kleurrijk ziet in donkere delen ziet je D3 als donker (als voorbeeld). Is dat wat je bedoelt?

Het contrastprobleem is voor eengroot deel op te lossen met een ND Grad filter, dit filter heeft een donker deel en een transparant deel waarmee je dus de lichte delen van je compositie (lucht?) kun terugschroeven zodat ie binnen het dynamisch bereik valt van je sensor. Ps: dit is dus NIET achteraf met photoshop te bereiken, het gaat om het dynamisch bereik wat op je sensor valt.

does this make sense?

ajuus
emiel

Light

Bericht door Light » wo dec 24 2008 10:19 pm

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

De 17-55 die heb ik voor mijn D300, dus die zie je niet op marktplaats voorlopig :)

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dezelfde dieppaarse lucht die ik zie over te brengen op de gevoelige plaat. Als je naar een boom kijkt met groene bladeren
en je maakt er een foto van, dan lijkt de boom hetzelfde later op de computer. Als ik luchten, vooral met zonsondergang vastleg, dan lijkt het een soort overbelichte
paarsachtige lucht die in de verste verte niet lijkt op hetgeen ik zelf waarneem op dat moment. Maakt niet uit welk diagragma of sluitertijd ik gebruik.

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 24 2008 10:52 pm

Toch moet het kunnen.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do dec 25 2008 1:12 am

Ik denk dat het toch aan de witbalans ligt. Dat moet softwarematig op te lossen zijn.
Iets vergelijkbaars had ik met concertfoto's. Doordat er veel gekleurde lampen waren leek mijn camera in de auto witbalans een gemiddelde te nemen. Dat leek total niet op hetgeen ik zag. De meeste opnamen moet ik handmatig aanpassen. Daar je alles in NEF geschoten hebt, moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Succes,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Marco

Bericht door Marco » do dec 25 2008 2:10 am

Witbalans en maak de volgende keer eens een belichtingstrappetje, dan zie je wellicht de verschillen in kleur wat beter.
Voor de rest zou ik het in een stukje nabewerking zoeken.

Ook met een D3 is niet alles wat het leek........ :mrgreen:

Light

Bericht door Light » do dec 25 2008 2:13 am

Sportfotografie is dan maar makkelijk vergeleken met landschappen :)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do dec 25 2008 9:28 am

mikemix schreef:Toch moet het kunnen.
Ben zeer geïnteresseerd hoe jij dit aanpakt tijdens de opname. Wat zijn jouw tips in deze ?
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » do dec 25 2008 10:15 am

afgelopen maandag hadden we inderdaad een leuke zonsondergang op een onbewolkte lucht. Bij mij was het blauwe uur echter paars en daar heb ik een paar foto's van gemaakt. De foto's zijn ook echt paars (witbalans = bewolkt). Om het blauwe uur te krijgen ipv een paars uur heb ik de kleurtemperatuur teruggezet van 5650 naar 3548. zie hieronder de verschillen:

Afbeelding

ajuus
emiel

mikemix

Bericht door mikemix » do dec 25 2008 10:34 am

ALE schreef:
mikemix schreef:Toch moet het kunnen.
Ben zeer geïnteresseerd hoe jij dit aanpakt tijdens de opname. Wat zijn jouw tips in deze ?
Groet,

ALE
Zoals Emiel terecht aangeeft, WB maar ook een goed gecalibreerd scherm.
Te grote omvang is, zoals jij dit zo fraai doet, met HDR op te lossen.

Light

Bericht door Light » do dec 25 2008 4:26 pm

Ik denk dat je een aardig voorbeeld geeft inderdaad, na het aanpassen van de witbalans lijkt het inderdaad al een stuk beter.

Op welke manier krijg je het in een keer goed... dus zonder bewerkingen..... helpt t om een wit/grijs-kaart te gebruiken en
de witbalans daarmee handmatig in te stellen.... of denk ik nu teveel aan studiofotografie? Je kan achteraf natuurlijk veel
aanpassen, maar ik weet dan natuurlijk niet precies meer hoe paars een lucht was of hoe donkergroen het gras....

bedankt voor t meedenken in ieder geval voor een ieder...

Edwin

mikemix

Bericht door mikemix » do dec 25 2008 9:55 pm

Raw schieten, doe je waarschijnlijk ook, maar dat is de basis.
Of je nu fout schiet of niet, het is altijd goed te corrigeren.
Belangrijk is veel oefenen, ik stel alles handmatig in en corrigeer
erna ook handmatig zonodig, ik merk dat je daar dan heel handig in wordt
als je dit veel doet.

Light

Bericht door Light » do dec 25 2008 11:24 pm

Het verschil tussen foto 1 en 2 geeft een beetje weer wat ik bedoel. Ze komen beide erg dichtbij, maar ik weet niet meer welke correct was en het beste bij de "echte" kleurtemperatuur kwam.

Foto 3 lijkt wel een HDR, foto 4 is een HDR gemaakt uit 1 RAW foto en daarna 3 opslaan met verschillende exposure.

1

Afbeelding

2

Afbeelding

3

Afbeelding

4

Afbeelding

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr dec 26 2008 8:31 am

Haai,

Je kan met je D3 toch de kleurtemperatuur handmatig instellen?
Dus als je weet wat de kleurtemperatuur bij dergelijke opnamen moet zijn via NX2, dan deze als preset instellen voor dergelijke opnamen. Pagina 151 van je handleiding.
Evt. kun je dit nog controleren op je LCD scherm.
Stukje van een cake, zou ik zo zeggen.........
Overigens zweerde een docent waar ik een basiscursus fotografie bij een handmatige instelling van je witbalans, ipv de autostand.

Succes, Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”