Sluiter overleden? Helaas wel!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Sluiter overleden? Helaas wel!

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 9:08 am

Al een aantal keer heb ik nu meegemaakt bij mijn D2X dat ik na de eerste foto een Err melding krijg. Ik druk daarna de sluiterknop half in en dan kan ik weer verder fotograferen en heb ik nergens last meer van totdat ik van objectief wissel. Dan herhaalt de zaak zich, weer alleen bij de 1e foto.
Zoekend op het internet kom ik alleen op "een elektronische storing". Ik ben bang dat dit een ritje Beverwijk gaat kosten en een nieuwe sluiter.
(=weer een aanslag op mij FF spaarpot) :cry:
Nu weet ik dat er forumleden zijn die ook sluiterproblemen gehad hebben, herkennen die het bovenstaande?
Laatst gewijzigd door Riemke op ma dec 29 2008 9:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

mikemix

Re: Sluiter overleden?

Bericht door mikemix » za dec 27 2008 9:19 am

Misschien vuile contacten?
Hoeveel sluiterbewegingen heeft jouw D2X?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 9:40 am

De 20.000 net gepasseerd Mike. Misschien best wel veel, maar moet toch gemakkelijk kunnen bij zo'n camera.
Ik had met de zoekfunctie al gekeken of ik iets op het forum kon vinden. Daarbij kwam ook naar voren dat het mogelijk een accuprobleem kon zijn.
Ik heb dat uiteraard ook uitgetest, omdat ik zowel een originele als een imitatie accu gebruik. Dit maakt echter geen verschil. Ook bij de volle, originele accu heb ik het probleem, maar nogmaals.......alleen bij de 1e foto, daarna niet meer en dat vind ik juist zo vreemd.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za dec 27 2008 9:55 am

Hoi Riemke,

Nou dat is mooi balen dan. Kun je misschien bij iemand uit de buurt even een andere, maar dan wel een originele batterij lenen. Ik denk dat het 'm daar inzit. Imitatie zou ik überhaupt niet aan beginnen en die originele (alsmede de andere) kunnen toch qua prestaties achteruit gelopen zijn waardoor je deze problemen ondervindt. Blijft wel onverklaarbaar waarom het enkel en alleen bij de eerste opname is.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » za dec 27 2008 9:58 am

20.000 veel? Dat heeft mijn D200 nu na 1 jaar fotograferen!! Dit is wel een interessante link:

http://olegkikin.com/shutterlife/nikon_d2x.htm

Daar zie je hoeveel kliks gebruikers hebben en of de sluiter nog leeft of niet.... Er is 1 sluiter die bij 45.000 de geest heeft gegeven, de overige 3 allemaal later, 1 zelfs pas na 769.000 :shock: kliks.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 27 2008 10:07 am

Normaal zou je bij 200.000 opnamen alleen even de v-snaar moeten vervangen. Vergelijk het aantal clicks met de km's van een auto. En een D2 of D3 mag je vergelijken met een Mercedes Diesel.

Houdt hem eens naast een andere D2X. Er zijn toch wel meer gebruikers.

En op weg naar Beverwijk, bedenk, je hebt een modulair gebouwde camera. Op een clubdag wat langer geleden deed Jan van D. (toen reparateur van Inca) er 1 kwartier over.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za dec 27 2008 10:09 am

Mijn D2x had na 150.000 hetzelfde probleem en dat werd inderdaad een nieuwe sluiter a €380,-, volgens mij zijn de pro camera's allemaal getest tot 150.000 sluiter bewegingen. 20.000 is natuurlijk helemaal niets en dan mag de sluiter natuurlijk nog niet "op" zijn..... :evil:

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 10:13 am

ALE schreef: Blijft wel onverklaarbaar waarom het enkel en alleen bij de eerste opname is.
ALE
DAT vind ik dus ook heel vreemd.
Aan de accu ligt het niet Arthur. Ook een nieuwe, originele accu geeft het probleem (al uitgeprobeerd :roll: )

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 10:17 am

Hans Braakhuis schreef: En op weg naar Beverwijk, bedenk, je hebt een modulair gebouwde camera. Op een clubdag wat langer geleden deed Jan van D. (toen reparateur van Inca) er 1 kwartier over.
Dus ik ben mijn camera niet weken kwijt voor reparatie? Dat zou mooi zijn. Eens even kijken op de site of ze volgende week open zijn. Het is per slot van rekening voor mij dichtbij.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za dec 27 2008 10:20 am

Ik had de camera in 1 dag weer terug.....wel via een NPS lid.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za dec 27 2008 10:21 am

Als de sluiter kaduk is dan zou je dergelijke dingen veel vaker moeten krijgen lijkt me en is er geen pijl op te trekken wanneer die het wel zou doen en wanneer niet.
En als de sluiter hapert moet dat ook denk ik ook wel zichtbaar zijn in je opnames (zwarte balken boven of onder).

Denk meer een software probleem, na een lenswissel leest de D2X de opgeschroefde lens uit en gaat dan over de zeik om 1 of andere vage reden.
Remedie...Windows opnieuw installeren! (-> D2x opnieuw initaliseren)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 11:51 am

SwederD70 schreef:Remedie...Windows opnieuw installeren! (-> D2x opnieuw initaliseren)
= Reset met twee knoppen? Bij de D2X dus ISO en WB gelijktijdig vasthouden of bedoel je iets anders Sweder? (Dat heb ik n.l. ook al geprobeerd, maar dat helpt niet)

In de opnames is overigens niks te zien, geen zwarte balken etc. die erop duiden dat er iets met de sluiter is.
@ J.Timmer: was de melding bij jou ook alleen bij de 1e opname of had je het constant?
Laatst gewijzigd door Riemke op za dec 27 2008 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 27 2008 11:55 am

jtimmer schreef:Ik had de camera in 1 dag weer terug.....wel via een NPS lid.
Als je geen NPS bent, gewoon achteraan aansluiten.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za dec 27 2008 12:16 pm

Bij mij was het een beetje een willekeur, ik denk dat er bij jou iets anders aan de hand is want het lijkt mij sterk dat een pro camera het bij 20.000 sluiterbewegingen het al begeeft.
Ik hoorde de spiegel wel omhoog klappen maar moest daarna de ontspanknop nog een keertje indrukken om hem weer naar beneden te krijgen.

Jeroen

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za dec 27 2008 12:25 pm

jtimmer schreef: Ik hoorde de spiegel wel omhoog klappen maar moest daarna de ontspanknop nog een keertje indrukken om hem weer naar beneden te krijgen.
Jeroen
Dat gebeurt dus bij mij ook. Als ik de ontspanknop nog een keer indruk, klapt de spiegel weer naar beneden en daarna kan ik dus gewoon blijven fotograferen.
Het gebeurt mij mij ook alleen maar na de 1e opname, daarna niet meer.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”