hallo nikonadepten.
Gisteravond zitten spelen met het flitsertje op me'n D700.
Vooral met de "rear" instelling, maar ik krijg het niet voor elkaar om daadwerkelijk
de flits na b.v. 2 sec. op het "tweede gordijn" te laten afgaan.
Elke keer komt er een soort voorflits zodra ik de ontspanknop indruk.
Ook op manueel en program instelling blijft het zich voordoen,
In de gebruiksaanwijzing lees ik ook geen evt. oorzaak.
Wie weet het?
Flitsvraag D700
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Flitsvraag D700
Vraag verplaatst uit een draadje waar het niet paste...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Flitsvraag D700
Het lijkt misschien zo dat je de flits niet op het 2e gordijn krijgt.
Voor de bepaling van de flitsintensiteit maakt de flitser gebruik van een "voorflits". Dat is een minimaal flitsje wat altijd ontstoken wordt nog voordat de sluiter opengaat. Pas daarna heeft de echte flits plaats.
Zet op je camera de flitsmode op "Slow" en "Rear". Slow om onder een aantal automatische belichtingsmodes langere flitstijden mogelijk te maken dan de default 1/60 sec. Gebruik eens een manuele sluitertijd-setting van 2-4 seconden en maak eens een test. Zul je ontdekken dat er een flits plaats heeft direct als je ontspant (de voorflits), en aan het eind van de belichtingstijd (synchronisatie op het 2e gordijn).
Voor de bepaling van de flitsintensiteit maakt de flitser gebruik van een "voorflits". Dat is een minimaal flitsje wat altijd ontstoken wordt nog voordat de sluiter opengaat. Pas daarna heeft de echte flits plaats.
Zet op je camera de flitsmode op "Slow" en "Rear". Slow om onder een aantal automatische belichtingsmodes langere flitstijden mogelijk te maken dan de default 1/60 sec. Gebruik eens een manuele sluitertijd-setting van 2-4 seconden en maak eens een test. Zul je ontdekken dat er een flits plaats heeft direct als je ontspant (de voorflits), en aan het eind van de belichtingstijd (synchronisatie op het 2e gordijn).
Vriendelijke groet, Léon Obers