Maar, wat ben ik nou écht nodig om het zelf te gaan doen. Welke spullen, en waar kan ik ze krijgen (grootste gedeelte hoop ik via prikkie op marktplaats te kunnen krijgen.)
Ik ken helaas niemand in mijn omgeving die zelf heeft ontwikkeld.

Badkamer afplakken is hier voldoende voor?Leeuwarden schreef:Nou, mijn ontwikkeltank is kennelijk verdwenen...
Ik heb nog wel een kleine Durstvergroter, schakelklok, 3 bakken voor max. 20x25cm vergrotingen en een Ilford filterset om je papiergradatie in te stellen. Wat mij betreft mag je dat voor €25 hebben ex verzending.
Tip van mijn kant; Laat eerst je zw/w filmpjes nog even ontwikkelen en kijk eerst of je het afdrukken leuk vindt om te doen.
Nog een tip: kijk of je in huis een ruimte op eenvoudige wijze totaal kunt verduisteren. Stromend water met bijbehorende afvoer is erg handig!
Er komen weer nostalgische herinneringen bij mij op. Mijn vader was altijd in zijn Doka bezig met het ontwikkelen van zw films en de foto's werden daarna ontwikkeld. Heb hem daar vaak bij meegeholpen. Bovenstaande zaken heb je in ieder geval nodig. Je badkamer moet volledig lichtdicht gemaakt zijn. Zeker als je films gaat ontwikkelen. Daarnaast kan ik me herinneren dat er in onze Doka de bakken tot een bepaalde temperatuur werden gebracht. Vraag me niet waarom, ik kan het m'n vader niet meer vragen.e.biemold schreef:Wat je in nodig bent:
- ontwikkeltank om je rolletjes te ontwikkelen
- 3 baken (ontwikkel, stop en fixeer)
- vergroter
- vergrotingslens
- rode lamp
- fotopapier
- chemicalien voor het ontwikkelen van de rolletjes en het afdrukken van de foto's
Voor mij is het ook alweer een tijdje geleden. Wat ook handig is om te gebruiken is een dokaklok. Die maakt het mogelijk om het fotopapier een vooraf ingestelde tijd te belichten. Volgens mij moeten de chemicalien bij ZW op 20 graden, zeker weten doe ik het echter ook niet meer. Heb op zolder nog een mooie durst vergroter staan met Nikon vergrotinglenshans1956 schreef: Er komen weer nostalgische herinneringen bij mij op. Mijn vader was altijd in zijn Doka bezig met het ontwikkelen van zw films en de foto's werden daarna ontwikkeld. Heb hem daar vaak bij meegeholpen. Bovenstaande zaken heb je in ieder geval nodig. Je badkamer moet volledig lichtdicht gemaakt zijn. Zeker als je films gaat ontwikkelen. Daarnaast kan ik me herinneren dat er in onze Doka de bakken tot een bepaalde temperatuur werden gebracht. Vraag me niet waarom, ik kan het m'n vader niet meer vragen.
Zwart wit is sowieso veel leuker!gdepater schreef:Vergeet het ontwikkelen van kleur negatief films en kleuren foto’s.
De film moet ontwikkeld worden bij 38 graden Celsius. En wil je er later een foto van maken, dan heb je zo ongeveer al de helft van je pak verknipt aan proefstroken, en wanneer je denkt nu moet het lukken, dan komt er nog iets uit waar je niet mee voor de dag durft te komen.
Gerrit