iJoost schreef:Kleurcorrectie bij analoog is zwarte magie, toch? Of was het vakmanschap?
Maar goed, nadat je ze ingescand hebt geldt het hele bovenstaande verhaal voor jou ook... ;-P
Voor een deel heb je uiteraard gelijk. Een "analoog" plaagstootje in deze digitale wereld moet kunnen, vind ik . . . .
Als je film correct belicht, is kleur bij analoog volgens mij niet zo'n zwarte magie. Daarin wijkt digitaal toch niet zo erg veel af van analoog? Een digitale opname moet toch óók correct belicht worden om tot een optimaal resultaat te komen? (Heb ik overigens niet zo veel ervaring mee.

)
Het bovenstaande verhaal gaat voor een deel ook voor mij op. Ik scan altijd in Adobe RGB en bewerk de scans ook in Adobe RGB. Ik sla ze ook op in Adobe RGB. De foto's die ik wil laten afdrukken concerteer ik naar het kleurprofiel van de apparatuur van het lab. Foto's die ik op het Internet laat zien converteer ik naar sRGB. De geconverteerde bestanden schrijf ik onder een andere naam weg, zodat mijn "origineel" altijd in Adobe RGB blijft staan.