Waterpolo

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tjeerdsmam

Waterpolo

Bericht door tjeerdsmam » vr jan 02 2009 7:07 pm

Hebben mensen ervaringen met fotograferen van waterpolo in binnen zwembaden?

Nikon D40, 18-55mm en 55-200mm lens, SB 600 externe flitser,

Enige tips zijn welkom!!

Groetjes,
Michel

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Waterpolo

Bericht door Roelof » vr jan 02 2009 8:26 pm

Ik weet niet hoe goed je binnenbad verlicht is, maar ik zou het in eerste instantie zonder flitser proberen, ISO zo hoog zetten dat je de ruis zelf nog acceptabel vindt en het diafragma op hand zo ver mogelijk open zetten.
In een zwembad gaat het licht van je flitser alle kantenm op behalve dat het teruggaat naar de camera en dat is egenlijk wat je wilt, dus daarom zou ik die in eerste instantie niet gebruiken.
Diafragma zo ver mogelijk open om een zo kort mogelijke sluitertijd te krijgen.
ISO om dezelfde reden zo hoog mogelijk.
De lens die je gebruikt hangt af van hoe ver je van het bassin af zit en hoeveel je op de foto wilt krijgen. Als je op 55 mm uitkomt als beste brandpuntsafstand dan doe je er beter aan om de 55-200 te gebruiken dan de 18-55, want dat scheelt je op die lengte een volle stop.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » vr jan 02 2009 9:35 pm

Ga het gewoon eens eerst proberen. :roll:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jan 02 2009 11:22 pm

Werk met de 55-200 zou ik zeggen en probeer niet teveel tegelijk op de foto te krijgen. Groothoek met waterpolowedstrijden toont over het algemeen vrij rommelig.
Zet je camera in de M-stand, neem een groot diafragma en een sluitertijd van 1/200. Ga daarna met je ISO omhoog tot het punt wat je qua ruis acceptabel vindt.
Gebruik een polarisatiefilter tegen het schitteren van het water. En verder......gewoon proberen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Bericht door GdP » vr jan 02 2009 11:31 pm

Riemke schreef:Werk met de 55-200 zou ik zeggen en probeer niet teveel tegelijk op de foto te krijgen. Groothoek met waterpolowedstrijden toont over het algemeen vrij rommelig.
Zet je camera in de M-stand, neem een groot diafragma en een sluitertijd van 1/200. Ga daarna met je ISO omhoog tot het punt wat je qua ruis acceptabel vindt.
Gebruik een polarisatiefilter tegen het schitteren van het water. En verder......gewoon proberen.
Ik denk dat een polarisatiefilter bij een binnenbad niet werkt, en alleen maar zorgt voor een behoorlijk licht verlies.
Kunstlicht is namelijk niet gepolariseerd!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jan 03 2009 12:15 am

Hier is een fotoalbum met waterpolofoto's. Je kunt bij de EXIF en kunt dus de instellingen bekijken. Misschien heb je daar wat aan?

http://www.atletiekfotos.be/Album/norma ... 3284485773
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”