Nikon D90 t.o.v. D 40
- voorhammr
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon D90 t.o.v. D 40
Kan iemand mij advies geven inzake een nieuw toestel?
Ik hoor en lees overal dat de Nikon D90 het toestel is dat je dient te hebben.
Ik heb nu een Nikon D40 en wil deze binnenkort vervangen, is de D90 een juiste vervanger?
Ik hoor en lees overal dat de Nikon D90 het toestel is dat je dient te hebben.
Ik heb nu een Nikon D40 en wil deze binnenkort vervangen, is de D90 een juiste vervanger?
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
Re: Nikon D90 t.o.v. D 40
Onzin om het zo te stellen.
Wat wil je ermee bereiken. Kom je in situatie's, waarin je D40 niet voldoet ?
Pas wanneer je echt tegen de grenzen van je huidige camera aanloopt, zou een upgrade echt gerechtvaardigd zijn.
Investeer eerst in betere en lichtsterkere objectieven.
De enige reden die ik zo snel kan opnoemen om te upgraden zijn:
1. noodzaak voor ruisarm fotograferen op een hogere ISO waarde
2. het kunnen gebruiken van oudere non-afs objectieven.
groet,
Marco
Wat wil je ermee bereiken. Kom je in situatie's, waarin je D40 niet voldoet ?
Pas wanneer je echt tegen de grenzen van je huidige camera aanloopt, zou een upgrade echt gerechtvaardigd zijn.
Investeer eerst in betere en lichtsterkere objectieven.
De enige reden die ik zo snel kan opnoemen om te upgraden zijn:
1. noodzaak voor ruisarm fotograferen op een hogere ISO waarde
2. het kunnen gebruiken van oudere non-afs objectieven.
groet,
Marco
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
V,
re: je dient te hebben
Niemand verplicht je een bepaalde kamera te bezitten.
Als je lid wilt blijven van de NCN is het bezit van enige Nikon kamera niet eens verplicht! (grin)
Als je gelukkig bent met een D40 moet je vooral het geld in de knip houden of er leuke dingen mee doen.
Het aanschaffen van een D3X kan altijd nog.
Groeten, GIjs
re: je dient te hebben
Niemand verplicht je een bepaalde kamera te bezitten.
Als je lid wilt blijven van de NCN is het bezit van enige Nikon kamera niet eens verplicht! (grin)
Als je gelukkig bent met een D40 moet je vooral het geld in de knip houden of er leuke dingen mee doen.
Het aanschaffen van een D3X kan altijd nog.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Roelof
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik ga een heel eind met Marco mee.
Waarom zou je een andere camera kopen?
En ga niet met de hype mee om de hype. Ik kan een heel stel redenen bedenken waarom ik geen D90 zou willen kopen, dus 't is in elk geval niet het toestel.
Waarom zou je een andere camera kopen?
En ga niet met de hype mee om de hype. Ik kan een heel stel redenen bedenken waarom ik geen D90 zou willen kopen, dus 't is in elk geval niet het toestel.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- voorhammr
- Bestuurslid
- Contacteer:
Heren, bedankt voor het advies. Ik ben nog wel tevreden met mijn toestel, maar vind zelf dat ik er nog niet alles uithaal. Dit los ik uiteraard niet op met het aanschaffen van een ander toestel. IK ga eens kijken naar een goede cursus of workshop, welke mij meer verteld over welke instellingen ik in welke situatie het beste kan gebruiken.
Een andere achterliggende gedachte voor vervanging was dat mijn vriendin ook graag met een spiegelreflex wil gaan fotograferen, dus d8 ik eraan om de D90 voor mezelf aan te schaffen en dan haar met de D40 aan de gang te laten gaan.
Een andere achterliggende gedachte voor vervanging was dat mijn vriendin ook graag met een spiegelreflex wil gaan fotograferen, dus d8 ik eraan om de D90 voor mezelf aan te schaffen en dan haar met de D40 aan de gang te laten gaan.
Bestuurslid ICT
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
De D40 is een prima camera, samen met de D50 zelfs één van de weinige toestellen met een flitssync van 1/500e. De D90 houdt op bij 1/200e. Met name handig bij inflitsen in zonlicht.
Als je er nog niet alles uithaalt, zou ik vooralsnog niet vervangen. Ik heb de D90 sinds de introductie, en wacht met smart op een firmware update zoals laatst bij de D300, want er zijn nog kleine issues aan mijn kant. Dus ik ga mee met de stelling dat het niet waar is dat de D90 hét toestel is dat je moet hebben. Dat toestel bestaat nog niet namelijk. Komt wel trouwens, de D800x......
Jos
Als je er nog niet alles uithaalt, zou ik vooralsnog niet vervangen. Ik heb de D90 sinds de introductie, en wacht met smart op een firmware update zoals laatst bij de D300, want er zijn nog kleine issues aan mijn kant. Dus ik ga mee met de stelling dat het niet waar is dat de D90 hét toestel is dat je moet hebben. Dat toestel bestaat nog niet namelijk. Komt wel trouwens, de D800x......
Jos
klijnfotografie.com
- gijs sandberg
- Clublid
V,
re: dat ik er nog niet alles uithaal ...
Je hebt gelijk: besteed eerst je aandacht aan leren fotograferen.
Als je echt tegen de grenzen van een D40 aanloopt kan je over iets anders gaan denken.
In de tussentijd kan je gewoon ook veel plezier hebben.
Groeten, Gijs
re: dat ik er nog niet alles uithaal ...
Je hebt gelijk: besteed eerst je aandacht aan leren fotograferen.
Als je echt tegen de grenzen van een D40 aanloopt kan je over iets anders gaan denken.
In de tussentijd kan je gewoon ook veel plezier hebben.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Soms stelt de camera niet lekker scherp. Het scherpstelvlakje bijvoorbeeld op het oog gericht, en dan toch ligt het scherpste punt niet op de ogen maar de lippen of zo. Heel vaag. Ook de ruis schommelt soms. De ene keer op 800 weinig ruis (wel goede exposure), maar ook soms bij een tikje onderbelichting wordt de ruis behoorlijk wanneer je het achteraf corrigeert in bijvoorbeeld ACR. In NX2 niet veel beter.vulture schreef:Welke issues?
Al met al ben ik nog steeds goed tevreden, maar nog steeds ben ik zoekende naar optimale instellingen. Ik vraag me af of zo'n guide van Thom Hogan daar aan bij kan dragen.
grt. Jos
klijnfotografie.com
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat kan toch ook "zomaar" aan je objectief liggen? Een hoop objectieven hebben een beetje front- of backfocus.JosK schreef:Soms stelt de camera niet lekker scherp. Het scherpstelvlakje bijvoorbeeld op het oog gericht, en dan toch ligt het scherpste punt niet op de ogen maar de lippen of zo. Heel vaag. Ook de ruis schommelt soms. De ene keer op 800 weinig ruis (wel goede exposure), maar ook soms bij een tikje onderbelichting wordt de ruis behoorlijk wanneer je het achteraf corrigeert in bijvoorbeeld ACR. In NX2 niet veel beter.vulture schreef:Welke issues?
Al met al ben ik nog steeds goed tevreden, maar nog steeds ben ik zoekende naar optimale instellingen. Ik vraag me af of zo'n guide van Thom Hogan daar aan bij kan dragen.
Dat zou kunnen, maar dan wel icm de D90. Dit objectief ( Sigma 24-70 2.8 ) werkt(e) perfect op mijn ouwe D50. Daar heb ik nooit last gehad van scherpte op de verkeerde plek. Maar ik ben vrij kritisch, dus het kan ook aan mezelf liggen 

klijnfotografie.com
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
@ voorhammr: Als je toch tegen grenzen aan loopt zal het eerder aan je objectieven liggen.
Mijn advies is dan om goed te alnalyseren wat je problemen zijn en dan kijken met welk objectief je dat kan oplossen.
Goed glas is nooit weg!
gr. Melliw
Mijn advies is dan om goed te alnalyseren wat je problemen zijn en dan kijken met welk objectief je dat kan oplossen.
Goed glas is nooit weg!
gr. Melliw