ik ben in het bezit van een Tamron 17-50 F/2,8. Deze kwam in de plaats van een oude 18-70 Nikkor die problemen met de autofocus kende zolang ik hem had. Ratelen, reutelen en soms net niet lekker focussen.
Echter de 70 mm vond ik erg prettig tov de 50 mm die ik nu heb. En eerlijk gezegd zie ik niet zo gek veel kwaliteitsverschil in foto's uit de 18-70 tov de Tamron 17-50. Waarvan iedereen zo hoog opgeeft. In ieder geval niet zoveel dat ik dat met mijn inmiddels toereikende kennis van PS niet weg "verscherpt" krijg.
Ik ben dus op zoek naar een lekkere walk around met een wat grotere tele dan de 50 mm van de Tamron. Kan ik gaan voor de 18-70 maar natuurlijk kan ik ook kijken naar de 16-85VR!! Die is natuurlijk niet zo lichtsterk maar heeft wel VR. Maar weer geen ED glas wat de 18-70 wel heeft. En de VR heeft geen IF wat ik ook wel weer heel mooi vind.
Het gaat mij puur om de optische kwaliteiten, niet om het geld. Dat is een andere discussie die ik niet met jullie niet hoef te voeren maar met mijn vrouw...

Jullie snappen het al wel denk ik? De 18-70 of de 16-85VR.
HELLLLLUPPPP!!!!!