Foto's naar zwart wit omzetten

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Robin

Foto's naar zwart wit omzetten

Bericht door Robin » di jan 06 2009 6:48 pm

Hallo,
misschien een stomme vraag, maar .....
ben me eindelijk eens gaan verdiepen in het omzetten van kleur naar zwart/wit en vraag mij daarbij het volgende af.

Bewerken jullie eerst de kleuren versie optimaal en gaan dan omzetten naar zwart/wit volgens jou favoriete methode/instellingen of zet je gelijk de raw file om naar zwart/wit en ga je daarna aan de slag ?

Vraag me ook af wat voor impact dit verschil van aanpak kan veroorzaken op het uiteindelijke resultaat. Iemand hier ervaringen mee of een mening over ??

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's naar zwart wit omzetten

Bericht door EelcoD7100 » di jan 06 2009 7:32 pm

Hallo Robin,

Monique is hier nog wel eens mee bezig, wat zij doet is de kleuropname via NX2 omzetten naar ZW/W.
Vervolgens trekt ze aan de "hendels" voor het gewenste resultaat (kleurfilters)

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di jan 06 2009 8:38 pm

Robin schreef:Hallo,
misschien een stomme vraag, maar .....
ben me eindelijk eens gaan verdiepen in het omzetten van kleur naar zwart/wit en vraag mij daarbij het volgende af.

Bewerken jullie eerst de kleuren versie optimaal en gaan dan omzetten naar zwart/wit volgens jou favoriete methode/instellingen of zet je gelijk de raw file om naar zwart/wit en ga je daarna aan de slag ?

Vraag me ook af wat voor impact dit verschil van aanpak kan veroorzaken op het uiteindelijke resultaat. Iemand hier ervaringen mee of een mening over ??
Ja is een goeie..
Ik heb ooit een kleurenfoto eerst goed in contrast gezet en ruis weggewerkt voordat ik deze heb omgezet naar zwart-wit. Ik heb daarbij wel een groen-achtige kleur toegevoegd om het oud effect te krijgen maar voor die kleurtoevoeging was het een mooie zwart-wit die je goed kon bewerken wbt zwart-wit en niet nog eens met contrast etc.

Ben benieuwd hoe jij het gaat doen. Heeft Scott Kelby daar misschien een mening en voorbeeld van? Ik zal eens kijken, heb boek naast me liggen

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Nermal

Bericht door Nermal » di jan 06 2009 9:01 pm

Ik zet ze altijd om naar zwart/wit in Photoshop via Image>Adjustments>Black and White. Hierbij kan je erg veel instellen wat betreft grijswaarden per kleur.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 06 2009 9:23 pm

In het algemeen is mijn volgorde;
1) uitsnede
2) belichting algemeen
3) conversie naar z/w
4) belichting - plaatselijk - verfijnen
5) contrast
6) verscherpen
7) evt. toevoegen korrel

Overigens is de z/w conversie van NX meestal een redelijke tot goede basis. In PS/Lightroom heb je meer mogelijkheden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”