sluitertijden vuistregel....Hoe was die ook al weer???
sluitertijden vuistregel....Hoe was die ook al weer???
Hoe was ook al weer die vuistregel bij DSLR:
Brandpunt 50mm, sneller proberen dan 1/50 sec. voor scherpe foto's
en bij 200mm, sneller dan 1/200sec. voor scherpe foto's
Dit om bewegingsscherpte te voorkomen......
bedankt voor een antwoord!
Ik houd in het algemeen 1/125 aan als max. bij 50mm, en dat is dan 1/500 bij 200mm.
Maar ja ik wordt wat ouder.
Bij langere sluitertijden kan je gebruik maken van een zgn. touwtjes statief. Dat is een draad vastgemaakt aan de onderkant van de camera. En het andere einde onder je schoen. Bij het fotograferen de draad strak houden!
Of neem een 1 been statief.
Nog beter is een VR lens.
Vr. gr. Gerrit
Maar ja ik wordt wat ouder.

Bij langere sluitertijden kan je gebruik maken van een zgn. touwtjes statief. Dat is een draad vastgemaakt aan de onderkant van de camera. En het andere einde onder je schoen. Bij het fotograferen de draad strak houden!
Of neem een 1 been statief.
Nog beter is een VR lens.

Vr. gr. Gerrit
Re: sluitertijden vuistregel....Hoe was die ook al weer???
Die regel geldt voor alle camera's hoor, niet alleen DSLR's...dreovic schreef:Hoe was ook al weer die vuistregel bij DSLR:
Sluitertijd minimaal zo snel als je brandpuntsafstand.
Dus bij 28 mm minimaal 1/30ste, bij 180 mm minimaal 1/250ste, bij 300 mm minimaal 1/500ste enzovoorts.
Ook geen cropfactor dus...
Groet, E.M. de Klerk
Een lens goed stil houden is nog altijd een probleem.
Ik zag laats een zgn. 'Swing Stop Strap' en zat me af te vragen of het handig is? Volgens mij moet het wel werken.
http://www.cokin.com/swing.html
Gerrit
Ik zag laats een zgn. 'Swing Stop Strap' en zat me af te vragen of het handig is? Volgens mij moet het wel werken.
Gerrit
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Lijkt me iets voor tellsell.gdepater schreef:Een lens goed stil houden is nog altijd een probleem.
Gerrit

Brenzef schreef:Lijkt me iets voor tellsell.gdepater schreef:Een lens goed stil houden is nog altijd een probleem.
Gerrit![]()

Een DX-camera maakt toch maar, simpel gesteld, een kleinere uitsnede van het 35 mm formaat? Dan blijft, voor wat betreft de beweging, een 300 mm toch een 300 mm?roel schreef:Geen cropfactor dus...? Wat bedoel je emdeklerk? De regel gaat op voor 35 mm. brandpuntsafstanden. Dus als je in jouw voorbeelden een 200 mm. op een digitale reflex zet met een crop van 1.5 (dus in 35 mm. land 300 mm.), dan heb je ongeveer een 1/500ste seconde nodig. Dus inclusief de cropfactor.
Als ik een Hasselblad met een 500 mm zou gebruiken, zit ik toch ook aan die minimaal 1/500ste vast?
Groetjes, E.M. de Klerk
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij is die Swing stop strap meer bedoelt om de camera niet heen en weer te laten schommelen bij het lopen.gdepater schreef:Een lens goed stil houden is nog altijd een probleem.
Gerrit
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nee, emdeklerk. De vuistregel werkt alleen voor de analoge kleinbeeldcamera! In jouw redenering zou je bij een normale compactcamera dan genoeg hebben aan een sluitertijd van 1/6 sec (6mm lens, overeenkomend met 35mm kleinbeeld). Volgens mij redt je dat zelfs met een antibibber chip niet. Bij een digitale spiegelreflex met DX-formaat sensor komt een 50mm overeen met een 75 mm en moet je dus ook een sluitertijd van minimaal 1/75 sec. gebruiken. Echt scherpe foto's krijg je overigens alleen maar vanaf een goed statief.
Het teveel aan glas bij een analoge lens op een DX-formaat camera heeft niets met het brandpunt van doen, maar met de beeldcirkel van de lens. Kijk maar eens naar een 50mm lens f2,8 van een Hasselblad. Een joekel van een lens, omdat je een grote beeldcirkel nodig hebt om het beeldformaat (6x6 cm) te kunnen vullen, maar het is wel een groothoek! Omgekeerd een 'analoge' 50 mm is op een DX-camera een korte telelens, maar met een te grote beeldcirkel voor het gebruikte (sensor)formaat. Daarom lijkt bijvoorbeeld de 10,5 mm DX fisheye van Nikon ook zoveel op de 16mm groothoek van Nikon.
En Brenzef ...extreme make over gehad??
groet,
Karel
Het teveel aan glas bij een analoge lens op een DX-formaat camera heeft niets met het brandpunt van doen, maar met de beeldcirkel van de lens. Kijk maar eens naar een 50mm lens f2,8 van een Hasselblad. Een joekel van een lens, omdat je een grote beeldcirkel nodig hebt om het beeldformaat (6x6 cm) te kunnen vullen, maar het is wel een groothoek! Omgekeerd een 'analoge' 50 mm is op een DX-camera een korte telelens, maar met een te grote beeldcirkel voor het gebruikte (sensor)formaat. Daarom lijkt bijvoorbeeld de 10,5 mm DX fisheye van Nikon ook zoveel op de 16mm groothoek van Nikon.
En Brenzef ...extreme make over gehad??

groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Dom dom dom... Ik beken een denkslag gemist te hebben.roel schreef:Geen cropfactor dus...? Wat bedoel je emdeklerk? De regel gaat op voor 35 mm. brandpuntsafstanden. Dus als je in jouw voorbeelden een 200 mm. op een digitale reflex zet met een crop van 1.5 (dus in 35 mm. land 300 mm.), dan heb je ongeveer een 1/500ste seconde nodig. Dus inclusief de cropfactor.
Ik had de Hasselblad er niet bij moeten betrekken. Het is natuurlijk de combinatie van brandpuntsafstand en afbeeldingsmaatstaf op de film of sensor. Ik had de verstrooiingscirkel er al met opzet uit gelaten.
Wel denk ik dat er weinig verschil is tussen kleinbeeld en DX.
Sorry voor de denkfout!
Groetjes, E.M. de Klerk
En nu worden je schouders ipv je nek belast. Dus voor mensen met nekklachten...(?)Nikon Gino schreef:Volgens mij is die Swing stop strap meer bedoelt om de camera niet heen en weer te laten schommelen bij het lopen.
Ik vraag me wel af of die bandjes (touwtjes) dan niet steeds afgleiden... en het even afdoen duurt een eeuwigheid. En in combinatie met een rugzak is lastig denk ik.
Maar best grappig. Wil het best een keer proberen.
Re: sluitertijden vuistregel....Hoe was die ook al weer???
Je hebt het helemaal goed!dreovic schreef:Hoe was ook al weer die vuistregel bij DSLR:
Maar of je foto's ook scherp zullen zijn?
Deze regel geldt in het algemeen om bewegingsonscherpte te voorkomen.