Zelf GPS gegevens toevoegen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf GPS gegevens toevoegen
Ik heb helaas nog geen GPS apparatuur bij mijn camera. In voorkomende gevallen zou ik zelf de coördinaten van een locatie wel aan de fotogegevens willen toevoegen, bijvoorbeeld door ze uit Google Earth te kopiëren. Nu heb ik de laatste versie van Nikon View NX geïnstalleerd, in de hoop dat dit zou kunnen, maar binnen de metagegevens komt geen veld voor waar ik coördinaatgegevens kan registreren, althans: ik zie het veld wel, maar kan het niet editen. Weet iemand of het kan en zo ja hoe?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Scorpio_King
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Zelf GPS gegevens toevoegen
Vrij simpel, Selecteer één of meerdere foto's in ViewNX en ga dan naar het wereldbolletje (GeoTag).
Door hier één of meerdere foto's te selecteren en daarna weer op het wereldbolletje te klikken kun je dmv de muis en de kaart en locatie aanwijzen. Je kunt trouwens ook eenvoudig eerst één foto van GPS gegevens voorzien en die daarna doorkopiëren door op de foto's met de rechtermuisknop te klikken.
Invoeren van de coördinaatgegevens kan zover ik weet niet, maar ik weet gelukkig niet alles
Door hier één of meerdere foto's te selecteren en daarna weer op het wereldbolletje te klikken kun je dmv de muis en de kaart en locatie aanwijzen. Je kunt trouwens ook eenvoudig eerst één foto van GPS gegevens voorzien en die daarna doorkopiëren door op de foto's met de rechtermuisknop te klikken.
Invoeren van de coördinaatgegevens kan zover ik weet niet, maar ik weet gelukkig niet alles

// een hoop gouden dozen
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wauw, dat werkt perfect. Alleen nu heb ik aan een foto de verkeerde gegevens gehangen. Hoe kan ik nu die gps gegevens weer verwijderen?
Jos schreef:Wauw, dat werkt perfect. Alleen nu heb ik aan een foto de verkeerde gegevens gehangen. Hoe kan ik nu die gps gegevens weer verwijderen?
In GeoTag de foto aanwijzen en dan het tweede icoontje (GPS-gegevens toevoegen/bewerken) klikken om een andere lokatie aan te geven. Je kunt het vlaggetje dan naar een nieuwe lokatie slepen.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Jos,
re: Hoe kan ik nu die gps gegevens weer verwijderen?
Zoals in het clubblad stond: met View NX kan je Geo data niet echt weghalen.
Met b.v. Picasa lukt het wel de GPS velden leeg te maken.
Natuurlijk ook met veel andere software, maar Picasa was de eerste die me daarin opviel.
Groeten, Gijs
re: Hoe kan ik nu die gps gegevens weer verwijderen?
Zoals in het clubblad stond: met View NX kan je Geo data niet echt weghalen.
Met b.v. Picasa lukt het wel de GPS velden leeg te maken.
Natuurlijk ook met veel andere software, maar Picasa was de eerste die me daarin opviel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je wel mensen. Dit is echt top. Zo kan ik altijd de landschapsfotografielocaties (scrabbelaars opgelet :mrgreen: ) markeren. Ik vind deze versie van View NX jammer genoeg niet erg stabiel. Hebben jullie dat ook. Soms ziet het programma bepaalde mappen niet (een map ziet het helemaal niet, die mist gewoon terwijl de map in windows verkenner er toch echt staat). En schakelen van de ene naar de andere map leidt geregeld tot vastlopers. Ik heb 4Gb, zou toch voldoende moeten zijn.
Met Exiftool kun je GPS gegevens toevoegen en verwijderen van jpg foto's. Omdat dit een commandline programma is kan het werk sterk worden vergemakkelijkt door ExifTool GUI for Windows te gebuiken wat een grafische schil is voor Exiftools. Ik heb er iets over geschreven op mijn freewaresite (eerste programma op die pagina).
Als je ExifTool GUI opent kun je bladeren naar je foto's en eventueel meerdere foto's selecteren. Daarna kies je in het rechtervenster de ^ knop onder Exif knop. Dan kom je in het dialoogvenster om gegevens te bewerken. In het laatste tabblad kun je de GPS gegevens bewerken of verwijderen (door leeg te maken). Ook kun je daar natuurlijk je GPS gegevens toevoegen (de aanwezige gegevens overschrijven).
Als je ExifTool GUI opent kun je bladeren naar je foto's en eventueel meerdere foto's selecteren. Daarna kies je in het rechtervenster de ^ knop onder Exif knop. Dan kom je in het dialoogvenster om gegevens te bewerken. In het laatste tabblad kun je de GPS gegevens bewerken of verwijderen (door leeg te maken). Ook kun je daar natuurlijk je GPS gegevens toevoegen (de aanwezige gegevens overschrijven).
-
- Forumlid
- Contacteer:
Thanx iedereen. Ben inmiddels volop bezig met deze nieuwe mogelijkheid. Het is ideaal voor landschapsfotografie.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Het een haalt het andere uit. Ik heb nog wat vragen. Uiteraard zou ik mijn D70 opnames ook van coördinaten willen voorzien. Dat lukt echter niet met ViewNX, en ook niet met een ander programma. Tenzij ik erin slaag om de velden in de EXIF die bedoeld zijn voor plaatsbepaling aan de EXIF van mijn D70 foto's toe te voegen. Is dat mogelijk? Zo ja, met welk programma en kan dat in batches. Zijn er behavle viewNX nog andere programma's waarmee het mogelijk is om geo-info aan bestanden te koppelen?
Ik heb een D70 foto van pixelpeepers gedownload en voorzien van GPS coördinaten en dat werkt ook:
Klik voor groter:
Vóór:

Na (ik heb uiteraard zomaar een coördinaat ingevuld):

Je ziet dat Exiftool de GPS tags gewoon toevoegd indien deze niet aanwezig zijn.
Batch? Gewoon in Exiftool GUI alle foto's selecteren die in de map staan en de tags worden voor al die foto's toegevoegd (als de coördinaten voor al die foto's hetzelfde moeten zijn natuurlijk). Alle tags die je ongemoeid laat blijven onaangetast bij het opslaan. Desnoods kun je het programma een backup van de betreffende foto's laten maken.
Klik voor groter:
Vóór:

Na (ik heb uiteraard zomaar een coördinaat ingevuld):

Je ziet dat Exiftool de GPS tags gewoon toevoegd indien deze niet aanwezig zijn.
Batch? Gewoon in Exiftool GUI alle foto's selecteren die in de map staan en de tags worden voor al die foto's toegevoegd (als de coördinaten voor al die foto's hetzelfde moeten zijn natuurlijk). Alle tags die je ongemoeid laat blijven onaangetast bij het opslaan. Desnoods kun je het programma een backup van de betreffende foto's laten maken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
OK, maar dan moet je de coördinaten handmatig invoeren, toch? Het kan niet zo als met ViewNX. En dat werkt weer niet met D70 bestanden. Of toch wel, als je de coödrdinatenvelden aan de EXIf toevoegt? Jullie merken wel dat dit geen onderwerp waarmee ik erg bekend ben. Echte aspirant vragen dus...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zie net dat het met D70 bestanden ook prima gaat in ViewNX. Excuses mensen, maar mijn vragen zijn beantwoord. Dan voor de tip. Wat mij betreft kan hier een slotje op.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Op verzoek van Jos een slotje
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.