Voor panoliefhebbers - kijken!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Voor panoliefhebbers - kijken!

Bericht door Eeuw » do jan 08 2009 10:47 am

Deze site van een panofotograaf vond ik en via-via. Omdat ik vast niet de enige ben die zich afvraagt 'hoe doen ze dat' vraag ik u af!
Vooral de foto's middenin een mensenmassa vind ik ongelooflijk knap gemaakt. Door het gebruik van geluid bij de presentatie wordt het effect nog eens flink versterkt.
Verder maakt de fotograaf heel knap gebruik van het panoramaeffect door een dieptewerking toe te voegen dmv onderwerpen dichtbij de camera. Daardoor heb je nog sterker het idee dat je er middenin staat.
Ik ben benieuwd hoe je dit soort opnames voor elkaar krijgt. Misschien een hele speciale camera? Het lijkt mij namelijk niet mogelijk dit te bereiken door het eenvoudig stitchen van verschillende opnames..
Kijk hier en verbaas u...
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Voor panoliefhebbers - kijken!

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 11:08 am

Dit zijn inderdaad mooie panorama's.

Het is niet zo heel moeilijk, hij zal waarschijnlijk een fullframe (Canon 5D) met een Nikkor 10,5 mm gebruiken. Je kunt dan een 360 pano maken in 3 shots. Je ziet bij sommige pano's ook stitchnaden. Hij zal waarschijnlijk eerst in PTGUI de foto's stitchen en deze laten opslaan in lagen in Photoshop, je kunt dan zelf gaan poetsen waar de overgangen horen te zitten.

Lijkt mij niet heel moeilijk.

Eric Rougier maakte panorama's die ingewikkelder zijn, zoals deze (panorama in zijn badkamer naast de spiegel) of deze (een panorama op een rijdende scooter)(ik weet toevallig hoe hij deze gemaakt heeft). Of in het midden van de Eiffeltoren. (ik weet ook hoe hij deze gemaakt heeft).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do jan 08 2009 11:30 am

Wat gaaf! Ik kan alleen de Eiffeltoren zien helaas. Die anderen werken niet bij mij.
Weet je ook hoe die flare daar terecht komt? Prachtig hoe die meebeweegt. Is dat softwarematig of zit ik nu weer mis..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do jan 08 2009 11:37 am

Dit is echt schitterend!!!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jpauwels

Bericht door jpauwels » do jan 08 2009 1:11 pm

Helaas zie ik niets eeuw

BlaBla

Bericht door BlaBla » do jan 08 2009 1:16 pm

M.Oorthuis schreef:Het is niet zo heel moeilijk, hij zal waarschijnlijk een fullframe (Canon 5D) met een Nikkor 10,5 mm gebruiken. Je kunt dan een 360 pano maken in 3 shots.
Er zijn natuurlijk ook methoden om in een keer een 360-graden panorama te maken.
Bijvoorbeeld door van onderaf een foto te maken van een bolle spiegel en dan met een bak wiskunde het geheel terugbrengen naar een vlakke plaat.

En als je drie camera's hebt ben je ook met 1 klik klaar zodat je alle aktie rondom op hetzelfde moment te pakken hebt.

Theo van der Heijden
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Theo van der Heijden » do jan 08 2009 1:21 pm

Eeuw

Schitterend.
Je opmerking (ik weet toevallig hoe deze gemaakt zijn) is aardig maar bedoel je daarmee te zeggen, of juist niet, :D dat je deze informatie niet met ons wil delen :(
Ik ben reuze benieuwd hoe hij dit geflikt heeft, met name op die rijdende schooter.
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 1:43 pm

@blabla: ik verwacht niet dat dit met zo'n bolle spiegel gedaan is gezien de toch wel redelijk kwaliteit. als je 1 foto uitrekt tot rondkijkpano wordt een 12,2 mp bestand uitgerekt over dit hele stuk.

@Theo: Ik wil het best met jullie delen, maar ik wil jullie niet al te snel verblijden met het antwoord, ik laat jullie nog even gissen :)

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do jan 08 2009 1:44 pm

Theo van der Heijden schreef:Eeuw

Schitterend.
Je opmerking (ik weet toevallig hoe deze gemaakt zijn) is aardig maar bedoel je daarmee te zeggen, of juist niet, :D dat je deze informatie niet met ons wil delen :(
Ik ben reuze benieuwd hoe hij dit geflikt heeft, met name op die rijdende schooter.
Hey Theo, ik wou dat ik het wist.. Het was M.Oorthuis die het toevallig weet en hem kennende wil hij dat gerust verklappen :| EDIT: oeps, hij was me al voor.. :)

@Jpauwels, misschien heb je niet de juiste plugin.. ik kan je daar niet bij helpen. Ik baal er zelf ook van dat ik de links van M.Oorthuis niet kan bekijken (op de Eiffeltoren na.)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do jan 08 2009 2:22 pm

Zou het een goed plan zijn om een workshop via NCN te organiseren waar NCN leden kunnen leren om Pano's te maken.
Ik merk dat er een waas van geheimzinnigheid rond het maken van pano's hangt.
Een simpele pano waar je een stuk of acht foto's op een rijtje zet is niet zo moeilijk heb ik gemerkt :lol:
In 5 minuten was die gemaakt en met 15 minuten stond die online :mrgreen:
Maar er zal vast nog wel meer uit te halen zijn en daar lijkt een workshop mij de ideale leerschool voor.
Dus wie bied zich aan als docent?
Ik wil mijn huis en computer wel beschikbaar stellen, alleen ik woon nu in Nieuweschans :shock:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 2:27 pm

George goed initiatief. Idd de recht toe rechtaan pano's kan iedereen wel maken met die programma's van tegenwoordig. Maar het gaat om de leuke locaties icm met bijzondere standpunten en dingen die voor de leek onmogelijk lijken :lol:

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do jan 08 2009 3:20 pm

Ik heb echt helemaal niks met pano's maar wat die Franse gast doet is echt indrukwekkend.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 3:33 pm

De franse gast van Eeuw z'n post of die uit mijn post :lol:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do jan 08 2009 3:39 pm

M.Oorthuis schreef:De franse gast van Eeuw z'n post of die uit mijn post :lol:
Die van mij- die van mij :lol:

Kan iedereen die eerste twee uit M.Oorthuis' post wel gewoon zien?? Ik heb hier Vista64 en het lukt niet. Wie heeft een tip?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 3:43 pm

Vreemd is ook gewoon quicktime :?

Hier op zijn blog staan nog meer leuke experimenten :) http://www.fromparis.com/html/blog.php

Ik heb een paalstatief gekocht vanuit italie die uitschuifbaar is tot 6 meter en daar kan mijn panokop op. De paal heeft op de grond een klikjes systeem net als op een panokop en een uitstekend stuk waar je je voet op kunt zetten. Een leuke optie is om de paal horizontaal te gebruiken en zo panorama's "over the edge" te maken. Denk daaraan aan een 360x180 panorama 2 meter buiten de rand van de euromast :) zoals deze: http://www.panoramas.dk/2008/flash/NYC-hotel-view.html
Of een panorama buiten een zweefvliegtuig: http://www.fullscreenqtvr.com/fullscreen_singolo.html
Zodra hij binnen is ga ik hier wat mee experimenteren en mijn techniek wat uitbreiden/ verfijnen :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”