Welke programma

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
ottenf

Welke programma

Bericht door ottenf » di jan 06 2009 3:58 pm

Hallo,

Ik heb als starter nu pas echt de smaak te pakken. Nu zie ik werkelijk fantastische foto's hier op het forum. Wat ik mij af vraag is welk programma jullie zouden aanbevelen. Zelf werk ik nu met elements 7.0.
Voor mij is het belangrijk dat het een Nl versie is.
Ik gebruik jpeg als ook raw.

Alvast bedankt

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke programma

Bericht door Maud » di jan 06 2009 4:13 pm

Hai,

Er werken hier veel meer met elements 7.0
Veel met PS CS2 of CS3 en misschien al een paar CS4
En natuurlijk ook CaptureNX(2).

Iedereen 'bewerkt' zijn of haar foto op eigen wijze, wil dus helemaal niet zeggen dat alle foto's bewerkt worden of veel aan een foto gedaan wordt. Is je eigen smaak..

Ik zelf gebruik CS3 en CaptureNX2 waar ik CS3 het meeste gebruik. En ik bewerk ze echt niet veel eerder beetje oppeppen met contrast en goede uitsnijding en rechtzetten.

Het is wat je ervoor over wilt hebben en wat je ervan gebruikt of wilt gebruiken.

Succes met de orientatie of je eventueel over wilt stappen.
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di jan 06 2009 5:24 pm

Werk zelf met pse 6 en daar is niets mis mee voor het "normale"bewerken van foto's. Gebruik het voor bijwerken van de kleuren, scherpte enz. Mocht ik om 1 of andere reden meer willen heb ik een goede kennis die over CS 3 beschik en oneindig veel meer kennis dan ik over bewerken. Daar leer ik dan weer van en loop dan tegen het feit aan dat ik soms dingen in pse niet kan die wel in cs 3 kunnen. Maar het prijs verschil is te groot voor een eenvoudig amateur als ik om de overstap naar CS 3 te maken. De vele mogelijkheden de ik dan meer zou hebben mis ik niet. Kortom zeer tevreden met PSE 6 misschien een overstap naar 7.

Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » do jan 08 2009 8:23 am

Ik gebruik lightroom 2, heeft dezelfde kenmerken als PS elements maar zit voor mij beter in elkaar. Ook het gebruik van presets is mogelijk zodat de meeste foto's voldoende van kwaliteit zijn na importeren.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » do jan 08 2009 9:27 am

PSE 6/7 en Paintshop pro ultimate zijn twee goede programma's, zeker voor een beginner.
Beide voor € 90,-.
Daarnaast heb je lichtroom maar dat is iets duurder: € 300,-, dit is eigenlijk een prof. programma.
Er zijn natuurlijk nog de gratis programma's als gimp en picasa.
Probeer anders een paar proefversies van 30 of 60 dagen.

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Kenji

Bericht door Kenji » do jan 08 2009 9:59 am

Ik raad je aan om Adobe Lightroom 2 te gebruiken als je onder WinXP werkt.

Het is een foto management applicatie en tevens een photo editing programma voor je raw en jpg....en natuurlijk nog meer.

Als je een Mac heb, raad ik je Aperture2 aan. Beide programma's is zo'n beetje een alles in 1 pakket. Vroeger gebruikte ik als beginner Paint Shop Pro X2, Capture NX, Flickr Upload Tool, Facebook Upload Tool, Bordermaker, Noise Ninja....bij Aperture2 heb ik alles in mijn Aperture2 applicatie. en ik had destijds niet eens een foto library (foto management systeem). Hierdoor had ik alle foto's kris kras door me laptop heen en wist ik niet eens hoeveel foto's ik precies nog moet editen.
Bij Aperture2 foto management applicatie kon ik in 1 opslag zien dat ik nog 2000 stuks raw foto's nog moet gaan sorteren en editen :P

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » do jan 08 2009 12:47 pm

Kenji schreef:Ik raad je aan om Adobe Lightroom 2 te gebruiken als je onder WinXP werkt.

Het is een foto management applicatie en tevens een photo editing programma voor je raw en jpg....en natuurlijk nog meer.

Als je een Mac heb, raad ik je Aperture2 aan.
Kleine opmerking: Lightroom 2 is er ook voor de mac. Wat je beter bevalt, lightroom of aperture, is erg persoonlijk.

Kenji

Bericht door Kenji » do jan 08 2009 3:25 pm

LR2 is er inderdaad ook op de Mac, maar ik vind Aperture2 prettiger werken. Ik werk tevens met wat Nik Software plugings en die is alleen maar te verkrijgen in combinatie met Photoshop of Aperture.

ottenf

Bericht door ottenf » do jan 08 2009 7:38 pm

gezien de reacties ga ik eens op zoek naar lightroom 2, klinkt in ieder geval er goed.
Bedankt voor jullie tips

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » do jan 08 2009 11:50 pm

wat is er mis met PSE7, dit is de meest up to date versie, hier kan je alles mee wat je nodig hebt, sterker nog met elements kan je een aantal bewerkingen uitvoeren die niet in LR of PS zitten
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”