Alternatief voor de SB600

Discussies over flitsers
gabsor

Bericht door gabsor » ma feb 19 2007 12:16 am

Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen, Nikon heeft de SB600 en SB800 speciaal gemaakt voor de digitale camera's. Dit betekend dat de werking en samenwerking van de apparatuur optimaal is. Alle andere merken zullen op een of andere manier moeten zorgen dat het werkt zoals Nikon het heeft bedoeld. Dit i.v.m. rechten op de methode software e.a zaken. Als je dus een ander merkt koopt KAN je dus inleveren op de werking. als dat je een aantal euro's waard is moet het doen.

Eigenlijk is het hetzelfde als met stereosets, men koopt een hele dure set en goedkope speakers...

Pierre
Vandaar ook dat de prijzen van de Nikon flitsers plots zo in prijs toenemen, want de kwaliteit zit alleen in de prijs ;) Je ooit afgevraagd of je niet teveel betaalde of dat andere merken realistischer prijzen? Nike en Adidas maken zeker ook alleen maar top spul? Staar je niet blind op een merk en maak je keuze gestoeld op feiten en niet op gevoel of club liefde.

Ik maak daarnaast op dat het puur toeval is dat Sigma, Metz en andere merken het goed KUNNEN doen op een Nikon, want de software van Nikon is allemaal geheim. Hopelijk heeft Nikon betere beveiligingsmaatregelen op die software zitten dan Microsoft ;)

Dit is het Nikon forum dus ik begrijp de voorliefde voor dat merk (kan er zelf ook wat van) maar het is wat te simpel om te stellen dat niet Nikon spul niet goed is. Zeker als die stelling feitelijke onderbouwing ontbeert, wat voor de kwaliteit van een discussie erg jammer is. M.a.w. feiten en niet gissen of spookverhalen graag.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Alternatief voor de SB600

Bericht door Roelof » ma feb 19 2007 9:52 am

Jacco1973 schreef:Nu ben ik eens een beetje wezen neuzen op dit forum, andere forums (is dit wel correct nederlands cq latijn?) en kom uit op de navoldende alternatieven voor de NIKON SPEEDLIGHT SB600:

- SIGMA EF-500 DG ST NIKON
- METZ 44 AF-4I NIKON

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Een kennis van me heeft zo'n Sigma 500 (maar daar zijn geloof ik twee modellen van) bij zijn D70 en is daar heel tevreden mee. Ik wil hem altijd nog eens uitproberen om te vergelijken met mijn SB800, maar tot nu toe ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

rikterveen

500

Bericht door rikterveen » ma feb 19 2007 10:06 am

Er zijn inderdaad 2 types van de 500

http://www.sigma-benelux.nl/products/flash/

Ik zou zeggen probeer het eens en laat het me weten. ben wel nieuschierig wat jou mening is over de 500. desnoods probeer je mijne es. hoogeveen is niet zo ver :D

anjaK

Bericht door anjaK » ma feb 19 2007 10:08 am

Ik heb zaterdag de SB600 gekocht..... heb verder helemaal geen verstand van andere flitsers, heb daar nog nieteens over nagedacht. Maar het is een prachtig ding!!!! Ik heb nog (steeds) geen nederlandse beschrijving en heb tot nu toe gewoon de camera z'n werk laten doen...... en het werkt perfect!!!!! Hier heb je waarschijnlijk niks aan........ Vind het gewoon een degelijk, mooi ding!!!

rikterveen

Bericht door rikterveen » ma feb 19 2007 10:37 am

Dat is mooi :D
en aan elke reactie hebben we wel wat.
als er meer positieve dingen als negatieve over de SB600
staan zullen mensen hier sneller naar kijken :)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma feb 19 2007 11:48 am

anjaK schreef:Ik heb zaterdag de SB600 gekocht.....
anjaK schreef:Ik heb nog (steeds) geen nederlandse beschrijving en heb tot nu toe gewoon de camera z'n werk laten doen......
Nu laat ik flitsers ook liefst zo veel mogelijk zelf hun eigen werk doen, maar als je een Nederlandse handleiding wilt dan staat die bij Nikon support ter download: ftp://xepxbll:pVJAJFE1@ftp.nikon-euro.c ... -Nl_04.pdf
Kan zijn dat je geregistreerd moet zijn om hem te kunnen downloaden, maar die registratie is gratis als je Nikon spul hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma feb 19 2007 11:54 am

T’is net als met vreemd-merk teleconverters voor Nikon lenzen
Ze zijn te krijgen, ze zijn vaak goedkoper
Alleen t’is iedere keer weer de vraag welke funties worden ondersteunt? Wat is de kwaliteit? Wat is het juiste type? Ondersteunen nieuwere body’s straks ook alle functie’s nog?

Bij de SB-600 en SB-800 is eenvoudig te achterhalen welke functies ondersteunt worden, kwaliteit is ook wel oke…(topflitsers uit het assortiment dus ook voor professioneel gebruik). Type is makkelijk…
En ja, om als vreemd merk concurrerend te blijven zullen ze flitsers moeten leveren die dezelfde of bijna dezelfde functionaliteit bieden als Nikon. Dus redelijke alternatieven zijn er wel….alleen zoeken.

Tja, ik heb mijn keuze ook gebaseerd op het feit dat ik wist (ff wat info op inet doorlezen) wat de sb-600 en sb-800 konden. Vreemd merk flitsers waren geen alternatieven, ik had geen zin om veel tijd te spenderen om uit te zoeken wat ze wel en niet konden en of ze bruikbaar zijn op de D70 en het risico te lopen. Bij de aanschaf van mijn tele-converter was het al een woud.
Eisen die ik stelde was dat ze I-TTL moesten hebben, en als slave los van de camera te gebruiken!

Doorslag voor de SB-600 was dat deze toch +/- 130 Euro goedkoper was als de 800…en dat vond ik voor de weinige extra functies van 800 toch net iets te gortig.

En tel daarbij, als je wel geld uitgeeft aan een semi-prof body en lenzen…is 250,- voor een SB-600 ook peanuts.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Testen die hap

Bericht door George Fennes » ma feb 19 2007 12:15 pm

Misschien kunnen we hier ook een testsituatie opzetten.

Met één type camera, opnames maken met vershillende instellingen.

Verschillende flitsers die nu populair zijn de Nikon 600/800 Metz en Sigma.

Een middagje of avondje lekker klooien en we weten weer wat meer.

Ik wil wel meewerken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma feb 19 2007 12:32 pm

Kan iemand vertellen wat de SB 400 niet kan in vergelijking met de 600 en 800? Is de 400 goed genoeg voor het huis tuin en keuken werk?
Graag hulp, want mijn moeder vwordt 80 zaterdag en ik heb nog geen flitsapparaat...

George Fennes
Clublid
Clublid

Flitser

Bericht door George Fennes » ma feb 19 2007 12:37 pm

Alfredo,

Mocht je niet slagen voor desbetreffende datum, mag je mijn Sigma 500 wel lenen.

Hij is iTTL en speciaal voor Nikon.

Is wel een stukje uit de buurt.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma feb 19 2007 1:10 pm

Hartstikke sympathiek George!!
Maar ik denk dat ik vandaag aan cameraexpress de bestelling doorgeef....dan hem ik hem morgen in huis...
Alleen zou ik graag willen weten of de SB 400 goed genoeg is voor het gewone werk...( dus gewoon binnenshuis met verjaardagen of in de sportkantine met kunstlicht).... hij moet op een D50 met slechts (snik) de kitlens 18-55

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma feb 19 2007 1:39 pm

Wie helpt me met de vorige vraag? Ik moet nl. voor 5 uur bestellen..

Rogier

Bericht door Rogier » ma feb 19 2007 1:44 pm

De SB-400 heeft een lager richtgetal en dus een lagere lichtopbrengst. Veel verder dan het bijlichten van een kleine ruimte zul je niet komen denk ik. Daarnaast kun je niets op de flitser zelf instellen, je bent dus afhankelijk van de opties die je camera biedt op het gebied van flitscompensatie. Ik kun je de SB-400 alleen omhoog neigen waar de anderen ook opzij kunnen.

differhans

Bericht door differhans » ma feb 19 2007 1:44 pm

Alfredo:

Nu heb je nog een kitlens, maar wat wil je nog meer?
Laat dit ook je keuze bepalen, je zult niet de eerste zijn!!!!!

Je moeder wordt maar een keer 80.

Lelystad----Huizen, om de hoek.
Kom je er niet uit, mag je mijn SB 800 lenen. Zie maar.

VrGr Hans5

George Fennes
Clublid
Clublid

sympathiek

Bericht door George Fennes » ma feb 19 2007 2:04 pm

Alfredo,

Het aanbod van Hans zou ik niet afslaan.

Dan kan je inderdaad zien wat de SB-800 doet (risico dat je verwend wordt is heel groot).

Maar dan kan je zelf ervaren of de SB-800 aan je verwachtingen voldoet.

Zeker een sypathiek gebaar van Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”