Ik lees veel over de voordelen van het fotograferen in RAW, en op zich lijt het me ook wel wat, maar het aantal beelden per seconden loopt dan wel terug naar 2,5/sec., ipv 6 op mijn D300.
De mensen die vliegtuigen en autosport fotograferen (snelle voorwerpen) of vliegende vogels, wat doen jullie dan met de snelheid.
Ik zou zeggen dat je de snelheid van pakweg 4 tot 6 bps toch wel moet hebben, of vergis ik me.
Gr. Michel
BPS i.c.m RAW
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: BPS i.c.m RAW
Snelheid loopt pas terug als je buffer vol is.
De eerste 20 beelden zou geen probleem op mogen leveren.
Natuurlijk helpt het ook als je gebruik maakt van snelle kaartjes, zodat je de beelden sneller wegschrijft.
De D300 wordt wel een stuk langzamer als je 14 bits RAW gebruikt ipv 12 bits.
Hoevreel beelden per seconde over hoeveel seconden heb je nodig?
Natuurlijk helpt het ook als je gebruik maakt van snelle kaartjes, zodat je de beelden sneller wegschrijft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- mike
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Geen idee hoeveel per seconde nodig zijn. Ik las echter en zag het op het info scherm dat wanneer RAW actief was je BPS terug ging naar 2,5. Dat dat pas gebeurde nadat de buffer vol is las ik nergens.Roelof schreef:Snelheid loopt pas terug als je buffer vol is.
Het lijkt me dat je voor actie gewoon snelheid nodig hebt, en dus vroeg me af wat de mensen doen die autosport, luchtvaart of andere snelbewegende voorwerpen fotograveren doen RAW of toch JPEG ivm het aantal BPS
Gr. Michel
Idd wat roelof zegt is waar
voor de snelle sport heb je mijn inziens toch wel iets van 6 of meer nodig
een grip met evt een grotere accu is dan welkom [ 8 fps ]
het verschil van 6 naar 8 is groot kan ik je vertellen
verder schiet ik alles in raw/nef wat betreft sport.
wat betreft de buffer die vol zou moeten lopen....nooit last van gehad tot op heden.
Arend
voor de snelle sport heb je mijn inziens toch wel iets van 6 of meer nodig
een grip met evt een grotere accu is dan welkom [ 8 fps ]
het verschil van 6 naar 8 is groot kan ik je vertellen
verder schiet ik alles in raw/nef wat betreft sport.
wat betreft de buffer die vol zou moeten lopen....nooit last van gehad tot op heden.
Arend
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wordt een D300 niet alleen trager als je voor 14 bits NEF kiest? Je buffer zit bij RAW wat eerder vol, dus je houdt het iets minder lang vol, maar verder zou het gelijk moeten zijn.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dat is omdat je niet gelezen hebt dat dat over 14 bits RAW ging ipv 12 bits RAW, ik kan de tekst die je gezien hebt niet zo gauw terugvinden in de helpschermen van de camera, maar ga er maar vanuit dat je het maar half gelezen hebt.mike schreef:Ik las echter en zag het op het info scherm dat wanneer RAW actief was je BPS terug ging naar 2,5. Dat dat pas gebeurde nadat de buffer vol is las ik nergens.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- mike
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Inderdaad half gelezen.Roelof schreef:Dat is omdat je niet gelezen hebt dat dat over 14 bits RAW ging ipv 12 bits RAW, ik kan de tekst die je gezien hebt niet zo gauw terugvinden in de helpschermen van de camera, maar ga er maar vanuit dat je het maar half gelezen hebt.mike schreef:Ik las echter en zag het op het info scherm dat wanneer RAW actief was je BPS terug ging naar 2,5. Dat dat pas gebeurde nadat de buffer vol is las ik nergens.
Had hem op RAW gezet en het info scherm op de camera (info knopje indrukken) gaf toen 2,5BPS aan.
Stond echter nog op 14 Bits. Foutje.
Met 12 bits inderdaad 6 BPS.
Bedankt.
Gr. Michel