ik kom er niet uit! help!!
ik kom er niet uit! help!!
ik heb een nieuwe NIKON D 40 en heb een vraag: hoe kan ik alles in een beeld scherp krijgen, dus niet alleen het dichtstbijzindste object, ik wil 3 mensen vooraan neerzetten en 2 mensen daar twee meter achter in een groepje van vijf, ik kom er niet uit met die handleiding of ik ben te dom haha 

Laatst gewijzigd door sonjavanschagen op za jan 10 2009 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ik komt er niet uit! help!!
In welke stand fotografeer je? waarschijnlijk de auto-stand.
Kies de A-stand en stel je diafragma in op F8 tot F11 dan moet het goed komen.
Psst, het is hier gebruikelijk dat je je even voorstelt in de betreffende rubriek.
Groeten Erik.
Kies de A-stand en stel je diafragma in op F8 tot F11 dan moet het goed komen.
Psst, het is hier gebruikelijk dat je je even voorstelt in de betreffende rubriek.

Groeten Erik.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Waarop stel je scherp, wat zijn de andere instellingen? Fotografeer je op de automaat of stel je zelf in?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Re: ik kom er niet uit! help!!
Sorry dat ik de etiketten niet beheers, ik wil me best voorstellen hoor: Sonja, uit Rotterdam, 43.
Diafragma instellen hoe doe ik dat?
Sorry hoor ik ben een beginner.
Diafragma instellen hoe doe ik dat?
Sorry hoor ik ben een beginner.
Laatst gewijzigd door sonjavanschagen op za jan 10 2009 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik deed alles in de autostand ja, maar ik weet wel dat het dan niet kan, dan stelt ie scherp op het dichtsbijzindste object, zoveel weet ik er wel van hihi
Laatst gewijzigd door sonjavanschagen op za jan 10 2009 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cees
- Forumlid
Heb je de handleiding al eens bekeken? In het eerste deel staan heel veel tips voor beginners.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
ja tuurlijk ik zit die handleiding constant door te worstelen, maar er staan veel termen in die ik niet beheers. heb net even zitten klooien en weet inmiddels via de A-stand het diafragma in te stellen, maar wat is dan beter 8, 9, 10 of 11? Het gaat nogmaals om een standaardfoto met twee mensen zittend aan een tafeltje en twee daar wat verder achter staand, alvast bedankt voor de reacties tot zover
voor € 19,95 weet je alles...........
klik: http://www.bol.com/nl/p/boeken/fotograf ... index.html
en scherp stellen op de middelste rij helpt meestal.
klik: http://www.bol.com/nl/p/boeken/fotograf ... index.html
en scherp stellen op de middelste rij helpt meestal.
dank je marco maar ik kan daar vaak geen wijs uit, al die termen en heb weinig geduld om zo'n heel boek door te worstelen
hoi, als je snel bent kun je nog naar de winkel en inruilen voor een simpele camera. Zo niet zul je je er toch echt in moeten verdiepen vrees ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tja, dat hoort er toch wel een beetje bij ben ik bang. Je moet niet verwachten dat je in een paar uur een camera beheerst als je een beginner bent.sonjavanschagen schreef:dank je marco maar ik kan daar vaak geen wijs uit, al die termen en heb weinig geduld om zo'n heel boek door te worstelen
Heel globaal (heel erg globaal): hoe hoger de waarde van het diafragma, hoe kleiner het gaatje is waardoor je fotografeert, hoe meer er scherp is. Maar het nadeel van zo'n klein gaatje is dat de camera langer open moet blijven staan om voldoende licht te ontvangen. Dat zorgt dus al snel voor te lange sluitertijden. Je kan ervan uitgaan dat alles onder de 1/60 sec (60 in beeld) heel vaak bewogen is. Hoe hoger dit getal, hoe meer kans dat het niet bewogen is. Dus probeer 'm het liefst op 125 te zetten.
Kies f/8 of f/11 voor deze situatie zou ik zeggen. Ga niet boven de f/16, want dan wordt het weer onscherp doordat het licht vreemde dingen gaat doen omdat het gaatje te klein wordt.
ik ben al wat wijzer. nee ik ga hem niet ruilen. het is een mooi ding en de resultaten zijn goed. maar in mijn voorbeeld ga ik dus ipv de groene autostand naar de A-stand en kies met het wieltje (dat weet ik inmiddels) naar f8 of f11, diafragma en sluitertijd worden dan zo aangepast dat de achterste rij ook scherp wordt weergegeven. Toch? Alles hang natuurlijk ook af van het licht (vaak binnen en dus flits in mijn geval)
- Cees
- Forumlid
Je leert snel! 

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Als ik klopt wat ik zeg wel ja
Is er nog een specifiekere instelling voor binnen, dus met flits, aan te geven qua f-nummer?
Is er nog een specifiekere instelling voor binnen, dus met flits, aan te geven qua f-nummer?
Patrick, wat moet ik precies op125 zetten? En hoe doe ik dat?