Hulde Léon, P E R F E C T uitgelegd zoals we van jou gewend zijn. Chapeau !
ALE
Flitsen op 2e gordijn.
Re: Flitsen op 2e gordijn.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Kijk, dit verklaart een en ander. En ik maar denken dat die 1e (meet) flits maar in de opname zelf viel. En dat vond ik vreemd omdat de 2e syncflits nog moet komen. We flitseren door. 

Ik begrijp nu de functie van de 1e meetflits. Maar in de M stand geeft de flitser maar een flash af. Vlak voor het dichtgaan van de sluiter. Hoort dat bij flitsen in de M-stand op de SB600?
Kan iemand me ook uitleggen hoe ik de aperture waarde bepaal in de M-stand van de SB600? Zag in het boekje een vage formule, waarin je de waarde uit een tabel moet invullen, maar die staat zowel in meters als foot.
Dank voor jullie reactie.
Kan iemand me ook uitleggen hoe ik de aperture waarde bepaal in de M-stand van de SB600? Zag in het boekje een vage formule, waarin je de waarde uit een tabel moet invullen, maar die staat zowel in meters als foot.
Dank voor jullie reactie.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er hoeft niks gemeten te worden. In manual mode heb je het vermogen zelf ingesteld in een vaste waarde aan licht wat die flitser moet afgeven 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 - enz. Er wordt dus maar één keer geflitst.kjp schreef:Ik begrijp nu de functie van de 1e meetflits. Maar in de M stand geeft de flitser maar een flash af. Vlak voor het dichtgaan van de sluiter. Hoort dat bij flitsen in de M-stand op de SB600?
Bij synchronisatie op het 1e gordijn aan het begin van een sluitertijd.
Bij synchronisatie op het 2e gordijn net aan het eind van een sluitertijd.
Ik zou dat allemaal niet moeilijk uit een boekje gaan halen. Dat boekje houdt wellicht geen rekening met een aantal werkelijke omstandigheden waarin jij nou net in verkeert. Bijv. veel witte wanden om je heen, of juist niet in een oud bruin café met een hoop bekleding, posters en andere prullaria tegen de muren waar niks om je heen helpt om het flitslicht wat terug te reflecteren.kjp schreef: Kan iemand me ook uitleggen hoe ik de aperture waarde bepaal in de M-stand van de SB600? Zag in het boekje een vage formule, waarin je de waarde uit een tabel moet invullen, maar die staat zowel in meters als foot.
Gok je diafragma, en maak een testopname. Binnen één seconde heb je resultaat en kun je met het histogram tool kijken of je nog wat moet corrigeren. Simpeler kan een digitale camera het voor je niet maken.
Algemene uitleg histogrammen.
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... rams.shtml
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossar ... ram_01.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Leon, of anderen,
Dank, voor je reactie. Ik zal de stukken van het histogram even doorlezen. En gewoon via trial en error schieten zaterdag
We zien vanzelf uit het histogram idd of er gecorrigeerd moet worden.
Maar nog een vraagje: In TTL-mode geeft de SB600 dus 2 flitsen, een meetflits, terwijl de sluiter wel al open staat? Wordt deze niet geregistreerd dan? Of vindt die meetflits nog plaats voordat de sluiter opengaat? Hij flits namelijk wel nadat de ontspanknop is ingedrukt he.
Iemand iets hierover?
Dank, voor je reactie. Ik zal de stukken van het histogram even doorlezen. En gewoon via trial en error schieten zaterdag

Maar nog een vraagje: In TTL-mode geeft de SB600 dus 2 flitsen, een meetflits, terwijl de sluiter wel al open staat? Wordt deze niet geregistreerd dan? Of vindt die meetflits nog plaats voordat de sluiter opengaat? Hij flits namelijk wel nadat de ontspanknop is ingedrukt he.
Iemand iets hierover?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik dacht dat het wel duidelijk was uit een eerdere reactie die ik heb geschreven.kjp schreef: Maar nog een vraagje: In TTL-mode geeft de SB600 dus 2 flitsen, een meetflits, terwijl de sluiter wel al open staat? Wordt deze niet geregistreerd dan? Of vindt die meetflits nog plaats voordat de sluiter opengaat? Hij flits namelijk wel nadat de ontspanknop is ingedrukt he.
4e alinea van mijn reactie in deze draad op de vorige blz.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p231603
Die flitsen vallen dan niet in de opname zelf en ondanks dat je die [andere] flitser wel ziet afgaan, heeft het dus geen effect op de opname. ----> die stukken tussen [....] heeft betrekking tot het antwoord m.b.t. slave flitsers.
Vrij vertaald is dat een meetflits dus flitst nog voordat de sluiter opengaat.

Een ontspanknop doet wel meer dan de sluiter bedienen. Druk je hem half in wordt er scherp gesteld, nog vóórdat de sluiter opengaat. Ook bij het maken van een echte opname (doordrukken), gaat bijv. eerst het diafragma nog eens dicht naar de ingestelde waarde en klapt de spiegel omhoog, ook allemaal nog vóórdat de sluiter opengaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er wordt vaker gesproken over diafragma 2.8 en van iso-waarden tussen 800-1600. Nu kom ik met mijn 16-85mm niet tot diafragma 2.8 en als ik meer ik inzoom al helemaal niet meer. Wat kan ik dan het beste doen uitgaande van diafragma waarden tussen 4.0 en 5,6: iso verhogen of langere sluitertijd. Werkt dit nog met diafragma 5.6 en een langere sluitertijd of kan dat alleen met een objectief dat een diagragma heeft van 2.8-4.0 omdat anders de verhoudingen tussen sluitertijden en diafragma zo scheef liggen dat het niet meer werkt. Of is het ook mogelijk de instellingen van de flitser te wijzigen?
Graag jullie reactie.
Graag jullie reactie.