Flitsset op ongeaard stopcontact

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Teun

Flitsset op ongeaard stopcontact

Bericht door Teun » vr jan 09 2009 2:53 am

Op internet lees ik dat er wel eens problemen voorkomen met een flitsset die aangesloten is op een ongeaard stopcontact.
Is hier iemand die daar ook problemen mee heeft?

Wat is er aan de hand als de flitsset spontaan afgaat?

mikemix

Re: Flitsset op ongeaard stopcontact

Bericht door mikemix » vr jan 09 2009 8:11 am

Statische elektriciteit.
Met dit (droge) vriesweer heb je daar eerder last van.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jan 09 2009 8:13 am

Wat voor set heb je Teun?
Ik heb (gelukkig) het probleem niet van spontaan afgaande flitsers, maar ik heb dat euvel wel eens gehoord met betrekking tot flitsers van Linkstar of Falcon Eyes. Tijdens een workshop die ik onlangs heb gevolgd vertelde iemand dat de printplaten gewoon los in de flitskop bleken te liggen :shock:

Als de aardedraad en de draad voor de trigger in de flitskop dicht bij elkaar liggen en je sluit dat aan op een niet geaard stopcontact zou het kunnen zijn dat de aardedraad van het aansluitsnoer als antenne gaat werken en zo je flitser triggert. Deze verklaring voor het probleem kwam ik op een ander forum tegen.
Zou kunnen natuurlijk, maar ik weet dat niet uit eigen ervaring.

Toen ik mijn flitsset nog boven had staan had ik ook geen geaarde stopcontacten, nu in de studio overigens wel.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » vr jan 09 2009 9:44 am

Ik ken het probleem dus wel. Heb een Falcon Eyes 200 watt setje en zodra ik het licht in de WC aandoen gaan de flitsers spontaan af, ook als ik bijvoorbeeld mijn PC uit of aanzet komt dit euvel voor.

Ik heb nu sinds de kerstdagen een piekbegrenser ertussen zitten (of hoe zo'n ding ook mag heten) en nu is het probleem verholpen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 09 2009 10:13 am

Overgevoeligheid voor magnetische velden, stroompieken, radiografische golven, infrarood straling, inschakelende TL-buizen, statische electriciteit kunnen allemaal oorzaken zijn dat flitsers spontaan kunnen gaan flitsen afhankelijk van de flitsset en de ingebouwde ontsteekmogelijkheden.
Van tijd tot tijd kom ik het geregeld tegen. Het meest hilarische wat ik ooit heb meegemaakt is de beveiliging van een bankruimte waar pin-automaten stonden opgesteld. Zo gauw ik maar een flits-aggregaat binnen de ruimte plaatste begon die bij voortduring spontaan te flitsen. Zette ik hem net over de drempel buiten de deuropening was het afgelopen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Teun

Bericht door Teun » vr jan 09 2009 12:35 pm

Heb een Falcon Eyes set.

Heb em gisteren aangesloten en toen ging er meteen een zekering in de flitskop kapot toen de flitskop een tweetal minuten aanstond ofzo. :huh: Daarna nog een keer aangezet deed de beeper het niet meer en brande het "ready" lampje niet meer... :evil:
Vervolgens nog 1 flits gedaan, en een knal van hier tot ginder was het gevolg ik schrok me kapot. :evil:

Ik ga contact opnemen met de leverancier van de flitsers want iets klopt er met een van de twee flitskoppen niet, als hij sluiting maakt moet toch eerste de zekering springen voordat de flitskop half kapot gaat?? Bovendien was 1 van de 2 instellampen kapot, gewoon nieuw uit het doosje en deed niks. :evil:

Meteen weer ellende dus, hopelijk is het allemaal op te lossen. :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 10 2009 5:13 am

Klinkt me niet onbekend in de oren, een Falcon Eyes die zichzelf opblaast. Zie volgende bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p157772

Teun

Bericht door Teun » zo jan 11 2009 3:13 am

Léon Obers schreef:Klinkt me niet onbekend in de oren, een Falcon Eyes die zichzelf opblaast. Zie volgende bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p157772
Bedankt voor de link.

Maar het is toch niet altijd het geval dat een low-budget flitsset matig is? De duurdere merken vind ik nu een beetje te prijzig, ook omdat de flitsset enkel is om mee te 'spelen'.

Ik ben er wel van geschrokken dat er meteen een flitskop half kapot is, het ding had nog geen 10 keer geflitst en stond pas 3 min aan. Het moet natuurlijk niet voorkomen dat je wekelijks van dit soort klachten hebt met zulke flitskoppen want dan is de lol er snel af... :roll:
Ik was al bang dat het lag aan het aansluiten op een ongeaard stopcontact, maar ik zie ook op andere fora dat meer mensen dit doen en er nooit problemen mee hebben.

Het is te hopen dat de leverancier de boel keurig af gaat handelen, ik heb alleen een hekel aan het hele gedoe er omheen; opsturen, weken wachten, e-mail contact, etc.

Maar wat kun je doen om dit soort dingen in het vervolg te voorkomen? Is een piekbegrenser zoals hier aangehaald een goede oplossing?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 11 2009 4:27 am

Teun schreef: Maar wat kun je doen om dit soort dingen in het vervolg te voorkomen? Is een piekbegrenser zoals hier aangehaald een goede oplossing?
Ik geloof niet dat een spanning piekbegrenzer enig effect heeft op dit soort mankementen. Er zijn ook flitssets die zonder enige aanpassing of omschakeling werken tussen 100-240 volt. Spanningen voor flitsbuizen worden sowieso op een ander niveau gebracht. Het zit hem eerder in de gebrekkige kwaliteit van de gebruikte elektronische onderdelen en gebrekkig ontworpen of gefabriceerde circuits zonder beveiliging om bijvoorbeeld een mate van intensief gebruik achter elkaar te kunnen weerstaan. Alle waar is naar zijn geld.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”