Paddestoel in het Kralingsebos
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Paddestoel in het Kralingsebos
Hierbij mijn mening over de foto:
- mooie kleuren, mooie achtergrond,
- onderwerp staat wel erg centraal hetgeen niet altijd prettig kijken is,
- scherpte lijkt mij niet helemaal op de paddenstoel te liggen, hij is niet echt scherp op de hoed (voor mijn gevoel) terwijl ik het idee heb dat het groen linksvoor te scherp is en daarom teveel afleid.
- door het ontbreken van de exif-gegevens kan ik verder niets zeggen over verbeteringen m.b.t. diafragma etc.
Verder:
- het is paddeNstoel
Peter
- mooie kleuren, mooie achtergrond,
- onderwerp staat wel erg centraal hetgeen niet altijd prettig kijken is,
- scherpte lijkt mij niet helemaal op de paddenstoel te liggen, hij is niet echt scherp op de hoed (voor mijn gevoel) terwijl ik het idee heb dat het groen linksvoor te scherp is en daarom teveel afleid.
- door het ontbreken van de exif-gegevens kan ik verder niets zeggen over verbeteringen m.b.t. diafragma etc.
Verder:
- het is paddeNstoel
Peter
Re: Paddenstoel in het Kralingsebos
Klinkt misschien flauw maar ben het volledig met Peter eens.
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben het met me voorganngers eens.
Verder: de foto is een beetje te leeg, mooier zou zijn als er nog een paddestoel bij stond of dat je dichterbij fotografeerd.
gr. Melliw
Verder: de foto is een beetje te leeg, mooier zou zijn als er nog een paddestoel bij stond of dat je dichterbij fotografeerd.
gr. Melliw
misschien een lekenvraag maar exif-gegevens?PeterG schreef:
Peter
- Cees
- Forumlid
Dat zijn de gegevens hoe, met welke belichting, ISO-waarde, etc. de foto gemaakt is. Als je daarvoor een programma hebt, kun je dus zien hoe iemand een foto gemaakt heeft.brianvdh schreef:misschien een lekenvraag maar exif-gegevens?PeterG schreef:
Peter
Overigens ben ook ik het met Peter eens.....
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Dat is een lijstje met eigenschappen van de foto.brianvdh schreef:misschien een lekenvraag maar exif-gegevens?PeterG schreef:
Peter
Hierin staat het diafragma, sluitertijd, brandpuntafstand, manier van lichtmeten, manier van focus, de camera, het objectief enz.
gr. Melliw
Okee maar hoe voeg ik die toe, ik werk voornamelijk met Nef, en bewerk deze via camera raw met lightroom
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Die hoef je niet ote te voegen ze staan er namelijk in.
er zijn al meerdere draatjes over hoe de exif op te zoeken.
gr. Melliw
er zijn al meerdere draatjes over hoe de exif op te zoeken.
gr. Melliw
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Brian,
Als je de foto op f1.4 hebt genomen op een afstand van 50 cm, dan is de afstand waarover het beeld scherp is slechts een halve cm, nl. een kwart cm voor het scherpstelpunt en iets meer dan een kwart cm achter het scherpstelpunt.
Dat is dus maar een heel klein gebiedje. Als je dan uit de hand fotografeert en je beweegt een fractie, dan licht de scherpte al niet meer waar je het graag wilde hebben.
Bij f8 heb je ongeveer 2,5 cm voor en 2,5 cm na je scherpstelpunt scherp. Voldoende om de hele paddenstoel er scherp op te krijgen en toch de achtergrond mooi onscherp.
De berekeningen komen hier vandaan: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Peter
Als je de foto op f1.4 hebt genomen op een afstand van 50 cm, dan is de afstand waarover het beeld scherp is slechts een halve cm, nl. een kwart cm voor het scherpstelpunt en iets meer dan een kwart cm achter het scherpstelpunt.
Dat is dus maar een heel klein gebiedje. Als je dan uit de hand fotografeert en je beweegt een fractie, dan licht de scherpte al niet meer waar je het graag wilde hebben.
Bij f8 heb je ongeveer 2,5 cm voor en 2,5 cm na je scherpstelpunt scherp. Voldoende om de hele paddenstoel er scherp op te krijgen en toch de achtergrond mooi onscherp.
De berekeningen komen hier vandaan: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Peter
bedankt voor deze tip peter! dit wist ik namelijk niet!
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ben het met de vorige sprekers eens. Ik zou hem ook nog anders kaderen zodat de lichte vlekken op de foto buiten beeld vallen. Volgens mij krijg je dan een betere foto met een focus op het onderwerp. Gewoon proberen en naar het resultaat kijken...