Welke lens en hoe te belichten?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
alfred100

Welke lens en hoe te belichten?

Bericht door alfred100 » ma jan 12 2009 6:38 pm

Hallo allemaal,

In een showroom met badkamerartikelen en diverse opstellingen wil ik foto's maken voor drukwerk en voor een website. Zelf denk ik dat mijn D70S met 18-70 3,5/4,5 met SB600 toch te kort schiet voor dit gebeuren. Ik overweeg om de D300 te huren met de Nikon 14-24mm f/2.8G ED. Is dit een goede keuze of moet ik uitkijken naar een nog meer lichtsterke objectief?

Wat betreft de belichting; Het lijkt mij verstandig om een "lamp" erbij te huren, maar ik zie dat deze niet worden verhuurd bij Konijn in Den Ham. Kunnen jullie mij tips geven om de kleuren zo natuurlijk mogelijk weer te laten geven, zonder de SB600 te gebruiken? (of moet ik deze dan toch gebruiken?!)
Ik denk zelf: Het juiste diafragma kiezen (F8 of hoger voor groothoekopnames? en F2.8 of iets daarboven voor details?), ISO en sluitertijd omhoog en de camera op de statief?

Kan ik met de 14-24 mooie detailfoto's maken, of kan ik beter kiezen voor de AF-S 24-70mm f/2.8 erbij te nemen? Of de laatste voor het hele gebeuren??
Ik hoop dat dit forum mij wat tips en adviezen kan geven..

Alvast bedankt!

Henk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke lens en hoe te belichten?

Bericht door Léon Obers » ma jan 12 2009 8:03 pm

alfred100 schreef: In een showroom met badkamerartikelen en diverse opstellingen wil ik foto's maken voor drukwerk en voor een website. Zelf denk ik dat mijn D70S met 18-70 3,5/4,5 met SB600 toch te kort schiet voor dit gebeuren.
Dat ligt eraan hoe groot je drukwerk wordt. Voor web-plaatjes is de D70s meer dan voldoende.
Voor het meeste drukwerk ten behoeve van een foldertje, een D70s ook.
alfred100 schreef:Ik overweeg om de D300 te huren met de Nikon 14-24mm f/2.8G ED. Is dit een goede keuze of moet ik uitkijken naar een nog meer lichtsterke objectief?
Meer lichtsterke super groothoek-objectieven zijn er niet. Maar als ik verder lees dat je daarmee toch F8 wilt gebruiken, is die lichtsterkte daarmee dus niet zo belangrijk. Als het de bedoeling is overzichten van een badkamer te maken, kom je daarmee prima uit de voeten. Met een DX camera op pad (D70s of D300) heb je echter meer aan het iets meer groothoekiger Nikkor 12-24mm objectief. Die is bovendien goedkoper om te huren.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... if-ed.html
alfred100 schreef: Wat betreft de belichting; Het lijkt mij verstandig om een "lamp" erbij te huren, maar ik zie dat deze niet worden verhuurd bij Konijn in Den Ham. Kunnen jullie mij tips geven om de kleuren zo natuurlijk mogelijk weer te laten geven, zonder de SB600 te gebruiken? (of moet ik deze dan toch gebruiken?!)
SB600 zou ik sowieso niet gebruiken. Direct gebruikt als "puntlicht" flitst die alles kapot. Indirect (bounce) heeft die te weinig vermogen. Bovendien wijkt de kleur van flitslicht zodanig af van het kunstlicht in een badkamershowroom dat je dan weer een conversiefilter op je flitser moet gebruiken om de kleurtemperatuur naar die van kunstlicht te brengen, waardoor je nog meer licht verliest.
Ik denk dat je met het aanwezige kunstlicht al aardig uit de voeten kunt. Bij een goed ingerichte showroom is het licht dikwijls al erg goed in een sfeer voor de betreffende sets aangebracht. Maak daar gebruik van. Probeer 's avonds te fotograferen als er overdag buitenlicht door ramen naar binnen valt in zoverre de showroom of enkele sets als zodanig ingericht zouden kunnen zijn met buitenramen, anders heb je nog verschillende kleuren licht.

Neem een grijskaart mee om je witbalans handmatig op af te stellen en/of in een opname van je scene mee te nemen zodat je er achteraf een referentie aan hebt om de kleuren alsnog iets bij te regelen als dat nodig mocht zijn.

Soms ontkom je er echter niet aan om ook eigen licht te gebruiken (misschien bij details). En dan wel een met wat steviger vermogen indirect gebruikt of met een grote softbox. Eventueel ook weer overtrokken met een conversiefolie om het licht meer in overeenstemming te brengen met het aanwezige kunstlicht, in zoverre dat het kunstlicht deel uitmaakt van de uitlichting. Conversiefolies zie:
http://www.leefilters.com/lighting/prod ... 2D59CE24F/
Een rol circa 100x50 cm kost iets van € 10,- verkrijgbaar bij http://www.paulpeters.org
alfred100 schreef: Ik denk zelf: Het juiste diafragma kiezen (F8 of hoger voor groothoekopnames? en F2.8 of iets daarboven voor details?), ISO en sluitertijd omhoog en de camera op de statief?
Camera sowieso op statief. ISO zo laag mogelijk voor de hoogste beeldkwaliteit, tenzij je bewegende fotomodellen in een schuimbad hebt liggen. Wil je details isoleren door het gebruik van een grote diafragma-opening, op de lichtomstandigheden daar de sluitertijd op afstemmen. Idem bij gebruik van een kleine opening bij overzichten.
Die sluitertijd is eigenlijk totaal niet belangrijk in het kader van beweging (camera op statief), afgezien bij zo'n model.
alfred100 schreef: Kan ik met de 14-24 mooie detailfoto's maken, of kan ik beter kiezen voor de AF-S 24-70mm f/2.8 erbij te nemen? Of de laatste voor het hele gebeuren??
De laatste voor het hele gebeuren kom je groothoek te kort voor overzichten.
En voor detailfoto's is een groothoeklens in het geheel niet geschikt, krijg je teveel perspectivische vertekening voor je producten. Gebruik een lichtsterk matig tele-lensje, juist als je details in scherpte met een onscherpe achtergrond wilt isoleren en een grote diafragma-opening wilt gebruiken.
Je kunt een 24-70mm/2.8 daarvoor inzetten, maar zelf zou ik misschien eerder een lichtsterke "prime" gebruiken.
Koop er simpel een goedkoop Nikkor 50mm/1.8 lensje bij.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 13 2009 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jan 13 2009 7:44 am

Ik zou Leon huren in plaats van een objectief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 13 2009 4:05 pm

:lol:
De TS is misschien wat geschrokken wat erbij komt kijken, je hoort niets meer van hem.
(of rekent alvast voor wat het zou kosten om mij in te huren). :lol:

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » di jan 13 2009 4:25 pm

Hans Braakhuis schreef:Ik zou Leon huren in plaats van een objectief.
:mrgreen:

gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Henri
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Henri » di jan 13 2009 6:59 pm

Hij heeft zijn opdracht teruggegeven......... :twisted: :lol:
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.

alfred100

Bericht door alfred100 » di jan 13 2009 8:16 pm

Dag allen,

Bedankt voor de reacties met de vele informatie!
Vanmiddag de D300 gereserveerd + de 12-24 F4 en de 17-55 2.8. Heb bij Konijn nog even gevraagd wat betreft verhuur van evt. belichting; Zij wouden mij hier wel advies in geven als ik de spullen ophaal, en aan de hand daarvan konden zij wel "wat" regelen. Dus ik zie wel.
Ik hoop toch dat ik genoeg heb aan het daar aanwezige sfeer licht.
Voor de witbalans kan ik m'n Expodisc gebruiken, en ik had zo gauw nog niet gedacht aan de 50mm 1.8. Deze heb ik gelukkig zelf nog dus die gaat ook mee.

Wat betreft Leon inhuren in plaats van bovenstaande; Als je in de buurt (Salland) bent, kom gerust aan! Over de prijs komen wij wel uit! :wink:

Alvast weer bedankt.

Henk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 13 2009 11:38 pm

Salland is wat ver uit de buurt. Heb je extra reiskosten.
Maar goed, je hebt de spullen al gehuurd. Zou je ook wat witte schotten/foamboard of lappen/gordijnen kunnen regelen.
In een showroom van badkamers kijk je namelijk al gauw via een spiegel van een badkamerset, naar een naburige set of iets totaal anders. Je kunt dan met die schotten/boards/lappen of gordijnen het spiegelbeeld van die naburige sets afschermen.
Eventueel kun je ook achteraf een verkeerd spiegelbeeld wegpoetsen/retoucheren. Maar het is makkelijker van tevoren daar al rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 13 2009 11:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 13 2009 11:39 pm

Schiet in ieder geval in NEF formaat. Dan kan je achteraf het beste resultaat uit je foto's (laten) halen... :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”