Drie 360x180 panorama's UPDATE: Zes dus!
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Drie 360x180 panorama's
Niet mijn ding maar bewondering voor een mooi project en een knap stukje huisvlijt!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mooi gedaan Ron,
Ik heb ook niet een van de snelste computer, maar het werkt prima.
Lijkt me een hele uitdaging om zo'n pano foto te maken.
Ik zou zeggen, laat er maar meer zien
Groetjes George
Ik heb ook niet een van de snelste computer, maar het werkt prima.
Lijkt me een hele uitdaging om zo'n pano foto te maken.
Ik zou zeggen, laat er maar meer zien

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dank je! En de locatie leent zich ervoor want er is vraag naar. Op het digitaal loket van de gemeente Enschede kun je panoramafoto's bekijken van alle trouwlocaties en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Er staan nu nog kleine pano's, misschien moeten die een keer vervangen worden door grotere zoals deze. Daarnaast bestaat het stadhuis in 2009 75 jaar en komt er ook online wat meer aandacht die locatie.M.Oorthuis schreef:Mooi hoor, en de locatie leent zich uitstekend voor dit soort pano's
Op deze manier bouw ik ook een lijstje voorbeelden op, want ik wil deze vorm van fotografie wat commercieel gaan uitnutten om die 14-24 te betalen

Zoals ik boven schreef gaat er zeker in de eerste pano her en der wat mis. Ook in de andere twee zullen ongetijfeld foutjes zitten. Ik heb de layers van het gestichte resultaat dat hier staat niet zelf nabewerkt in PS of zo, ik vond dit goed genoeg. En volgende keer ga ik nog wat preciezer zijn met de uitlijning van de cameraM.Oorthuis schreef:Ik zie wel wat stitchfoutjes in stoelpoten etc., maar dat mag de pret niet drukken.

Als ik hier geld mee weet te verdienen komt er na die 14-24 vast wel een 10.5 waarvan ik dan de zonnekap afzaag (FX). Anders niet, ik kan niet teveel geld in mijn hobby steken.M.Oorthuis schreef:Als je spaart voor een 10.5 fisheye kan je dit soort dingen af met 8 foto's![]()
Uit de hand was onmogelijk met 4 seconden sluitertijd.M.Oorthuis schreef:Hoe heb je de foto gemaakt naar beneden? Uit de hand of Photoshop clone en plak en knip werk?

Pano 1: foto naar beneden met panokop en nog een foto naar beneden met het statief zijwaarts opgeschoven en de statiefkolom zijwaarts geplaatst (wat is die 055XPROB toch geweldig). Die beide foto's gemonteerd in Photoshop tot een nadirfoto. Die vervolgens mee laten lopen met stitchen. (Dus niet eerst stitchen, dan cube faces maken en hem dan in de bottom face inmonteren)
Pano 2 en 3: twee foto's naar beneden met panokop op 0 en 90 graden gedraaid. Die beide foto's gemonteerd in Photoshop tot een nadirfoto om de zijkant van de panokop kwijt te raken. Toen bleef alleen het midden nog over en die heb ik met de clone stamp ingevuld. Het resultaat weer mee laten lopen met stitchen. Door het repeterende patroon was dat laatste vrij makkelijk, sneller dan de methode van pano 1. Bij pano 1 moest ik wel een extra foto maken ivm het patroon in de tegels.
De zenithfoto's ook mee laten lopen met stitchen, maar hier heb ik handmatig alle control points aangebracht omdat er te weinig referentiepunten waren voor automatische herkenning.
Er zijn natuurlijk nog meer methoden (statief verplaatsen en dan schuin naar beneden fotograferen en dan die door transformatie tot een nadir maken enzo) en die ga ik ook nog wel eens uitproberen.
Iets heel anders is de kleurbalans. Die van pano 1 heb ik maar zo gelaten, het gele van kunstlicht vond ik wel sfeervol. Pano 2 en 3 wilde ik graag gelijk hebben omdat het twee gespiegelde zalen zijn; die overeenkomst wilde ik ook in de kleuren terug zien. Echter, pano 3 heeft daglicht via de ramen en kunstlicht via de muren en het plafond. Pano 2 lijkt dat ook te hebben, maar dat is niet zo. De ramen daar zijn nep, want er is een muur tegenaangebouwd. Dat is opgelost door tussen de ruit en de achterliggende witgeschilderde muur tl-buizen zijn geplaatst om daglicht te simuleren. Maar mooi dat het geen daglichtbuizen zijn. Oftewel, een grote nachtmerrie van gemengd licht

Verbaas je trouwens niet over de vaalheid van het wandkleed in pano 2, dat ligt niet aan mij, het ding is echt zo vaal als wat.
-
- Forumlid
Beste Hans, Peter, Ewald, ALE, Dennis, André, Fred, Gonnie, Theo, Cees, Skippy en George,
Jullie ook bedankt voor de complimenten en feedback!
Jullie ook bedankt voor de complimenten en feedback!
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Knap werk hoor.
Ik heb alleen geen kleur recht naar achteren bij foto's 1 en 3...
Ik heb alleen geen kleur recht naar achteren bij foto's 1 en 3...
-
- Forumlid
Dank je! Was ook al gemeld hiervoor.Patrick schreef:Ik heb alleen geen kleur recht naar achteren bij foto's 1 en 3...
Maar... ik heb het ondertussen zojuist opgelost! Had niets met pano te maken : de bestanden bleken bij FTP'en allemaal verminkt, overal miste het laatste stukje. Alle bestanden opnieuw overgezet en stuk voor stuk op grootte gecontroleerd. Toen bleken er nog twee bestanden weer verminkt, die nog een keer overgezet en nu klopt alles weer.
In verband met de bestandsgrootte staan de panofiles op een andere plek (@Home homedrive) dan de website zelf (Vevida). Weet iemand nog een betere gratis webhost met veel ruimte die hotlinken toestaat? EDIT: zie http://www.tothetech.com/blog/2008/12/0 ... -websites/ voor drie mogelijkheden

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad zien ze er nu prima uit. Ik vind ze trouwens erg goed geworden! Knap hoor dat je zelfs recht naar beneden kan kijken!
-
- Forumlid
Dank je! De technische info over hoe dat gedaan is staat er ook ergens tussen in een van de replies.
Dit lijkt me ook wel een uitdaging: http://www.ptgui.com/gallery/ford_fiesta_panorama.html
Was het maar niet zo koud buiten, dan had ik het al geprobeerd!
Dit lijkt me ook wel een uitdaging: http://www.ptgui.com/gallery/ford_fiesta_panorama.html
Was het maar niet zo koud buiten, dan had ik het al geprobeerd!
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Inderdaad nu doen ze het helemaal goed. Ik vind het knap werk hoor, lijkt me ook heel veel werk.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
-
- Forumlid
Ik heb er wel heel tijd tijd ingestoken, maar dat was ook erg leerzaam. Mijn workflow is nu op orde dus ik kan het nu vrij snel maken. Dat was ook een test voor mezelf, als het niet in redelijke tijd kan is het ook commercieel niet interessant.
Ondertussen heb ik trouwens nog even de electronische waterpas die ingebouwd is vergeleken met het flitsvoetwaterpasje door met behulp van beide een testfoto te maken van een loodrecht afhangend kabeltje. Conclusie: de ingebouwde heeft een dramatische afwijking en de tweede werkt prima.
Ondertussen heb ik trouwens nog even de electronische waterpas die ingebouwd is vergeleken met het flitsvoetwaterpasje door met behulp van beide een testfoto te maken van een loodrecht afhangend kabeltje. Conclusie: de ingebouwde heeft een dramatische afwijking en de tweede werkt prima.
-
- Forumlid
Ik heb het script voor automatische plugin-detectie nog wat aangepast gisteravond, nu zou het voor mensen met weinig plugins en voor macgebruikers zonder Quicktime beter moeten werken.
Vandaag ook een van mijn pano's bekeken op een iPhone (is wel een aparte plugin voor nodig). Echt geweldig! En de performance best snel. De pano beweegt al als je het toestel kantelt, dus zonder aanraken van het scherm. Ik ga het script nog verder aanpassen om te zorgen dat dit vanzelf gaat werken. Met quicktime op de iPhone werkt het helaas niet samen om een of andere reden.
Vandaag ook een van mijn pano's bekeken op een iPhone (is wel een aparte plugin voor nodig). Echt geweldig! En de performance best snel. De pano beweegt al als je het toestel kantelt, dus zonder aanraken van het scherm. Ik ga het script nog verder aanpassen om te zorgen dat dit vanzelf gaat werken. Met quicktime op de iPhone werkt het helaas niet samen om een of andere reden.
-
- Forumlid
Re: Drie 360x180 panorama's UPDATE: Zes dus!
Even een update, want het zijn nu zes ipv drie panorama's. Een verdubbeling dus 

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Elronno, een prachtige aanvulling zeg mooi werk.
Heb je deze foto's in opdracht gemaakt of voor de lol ?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Zijn gemaakt in opdracht, maar wel met enig pushen en gratis, om voorbeelden te krijgen. Je moet wat om een portfolio op te bouwenM.Oorthuis schreef:Elronno, een prachtige aanvulling zeg mooi werk.

Prachtig Ron en werkt perfect! Een leuke toepassing!