Sandisk 16GB CF Extreme III

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
AlwinSitton

Sandisk 16GB CF Extreme III

Bericht door AlwinSitton » wo jan 14 2009 8:03 pm

Ik heb even een kleine vraag m.b.t. de Sandisk 16GB Extreme III CF kaart. Hoeveel foto's kan ik er met mijn D300 op op kunnen slaan. Ik heb de instelling op NEF en 14-BIT staan. Ik vraag dit omdat ik sterk neig naar de Sandisk 32GB Extreme III CF, maar of de D300 deze aankan is mij namelijk niet bekend.

Op internet staat op het ene forum dat sommige personen last hebben van een ERROR MESSAGE: CHA. Dat wil zeggen dat de kaart niet uit te lezen is, althans aan de reacties te lezen. Nooit van gehoord overigens. Maar heeft iemand ervaring met een van beide geheugenkaarten? Op het forum heb ik niets kunnen vinden.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Sandisk 16GB CF Extreme III

Bericht door EelcoD7100 » wo jan 14 2009 8:21 pm

Alwin,

:wink: Doe nou een beetje aan risicospreiding.... 2x16 is in mijn idee beter dan 1x 32 Gb....
En mocht je er eens eentje verliezen of kwijt raken dan ben je er zieker van dat je een vol 32Gb kaartje verliest i.p.v. een 16 Gb kaartje wat even goed nog flink balen is.
Of neem anders 4x8Gb.... nog meer risico spreiding.. :mryellow: :mryellow: en je bent ook wat flexibeler in je workflow..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 14 2009 8:36 pm

Tja, wat heb je nu in je camera. 4GB? Dan zal je er op een 16GB ongeveer vier maal zoveel kwijt kunnen. Of ben ik nou al te simpel? :huh:

Er gaan er in de praktijk overigens een stuk meer op dan je camera op voorhand aangeeft als je compressie toepast. En waarom zou je dat niet doen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo jan 14 2009 8:38 pm

Net ff me 8 GB Sandisk Extreme III in de D300 geformateerd, in 14 bits NEF kunnen er 303 op! (medunkt)

(zet je hem terug naar 12 bits NEF, net zo goed, kun je er 394 op knallen)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » wo jan 14 2009 8:46 pm

Ik denk dat ik gewoon 2x 16GB Extreme III erbij koop. Ik wil namelijk niet aan een opslagmedium. Ik ga drie weken naar Turkije, dus ik heb wel wat geheugen nodig. Ik schiet zo'n 150 a 200 foto's op een dag. De ene dag natuurlijk meer dan de andere dag. Het is gewoon irritant dat je camera niet exact aangeeft hoeveel foto's er nog op een geheugenkaart gezet kunnen worden. Naja ik zie het wel. Ik heb al 1x 4GB en 1x 8GB, beide kaarten zijn gewoon te weinig voor mij.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 14 2009 9:07 pm

AlwinSitton schreef:Het is gewoon irritant dat je camera niet exact aangeeft hoeveel foto's er nog op een geheugenkaart gezet kunnen worden.
Tja, wat als ik je nou zeg dat het gewoon niet KAN. De compressie die toegepast kan worden hangt erg af van wat jij op de foto gaat zetten. Zitten er weinig details in? Dan kunnen er meer op. Je camera geeft een hele conservatieve schatting. Lijkt me het beste dat ze doen konden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Joey

Bericht door Joey » wo jan 14 2009 9:22 pm

Over het risico van een kaart met veel capaciteit valt ook nog wel een boom op te zetten. Als een grote kaart corrupt raakt, dan ben je alles kwijt. Maar als je meerdere kaarten hebt, heb je alleen maar meer kans er eentje kwtijt te raken. Als je maar 1 kaart hebt en die blijft in de camera zitten, hoe groot is dan de kans dat je die verliest? Hij kan gejat worden, maar dan zit je camera er nog omheen en als je pech hebt daaromheen weer je fototas met je overige kaartjes (en erger).
Dus ik weet het zo net nog niet..

J

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”