Hoe koop je een schelpen kussen. Ga naar Japan, koop er een in elke beddenwinkel. In mijn geval wilde het hotel er ook wel een leveren van hun voorraad. En zo'n kussen is niet zo heel groot, maar omdat weer in je koffer te stoppen. Truuk: haal de sloop ervan af, rits het kussen open, gebruik de vulling om de ruimten in je koffer op te vullen.
Andere truuk, ga in Nederland naar een groothandel voor verpakkingsmaterialen. Zelf kwam ik wel eens bij een firma Bunz, op de Meander in Arnhem. Daar hebben ze in ieder geval vulmateriaal om dozen met kwetsbare spullen af te vullen:
http://www.bunzl.nl/catalogue_1.aspx?id ... id=4:30668
Dit is wel heel licht spul, soort gebakken piepschuim wafeltjes, en dat trekt dus wel stof aan, en je kunt het niet in de wasmachine gooien. Maar je bent al wel een eind op de goede weg. Nu is Bunz niet de allerbeste winkel op dit gebied, ze zijn meer op groentewinkels en andere detailhandel gericht.
Met googel: groothandel verpakking vulmateriaal, kom ik dit tegen:

Van belang is wel dat het spul bijna niet vervormbaar is. In de Nederlandse kussens zit wel eens Powerfill of Comforel. Dat is een zacht en soepel synthetisch vezelbolletje. Dan blijft een camera met objectief dus mee deinen.