Paarse gloed! waarom? (met foto)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Paarse gloed! waarom? (met foto)
Mooi opname overigens.
Tja, het is slechts een kleine kleurverschuiving. Ik vind dat paarse nog wel meevallen. Avondlucht met violet erin tegen een wat heiige "smog"-achtige stadsomgeving kan best in die kleurrichting gaan.
In Photoshop met het grijs-pipetje van je levels tool prikken op bijvoorbeeld die aaneengesloten middelste stenenrij links van die rode strepen kom je misschien aan een meer realistische weergave. Als het een RAW-opname is, kun je in Capture NX(2) ook de witbalans naar misschien een net iets warmere waarde verschuiven, en daarbij misschien nog net een minimaal tikje met de kleurtoon slider (groen-magenta waarde) en kijken wat er dan uitkomt.
Het is een mix van allerlei soorten licht: nog net een streepje "daglicht" (de erg donkere blauwe lucht), kunstlicht als uitstraling van de stad in een wat "smog"-achtige waas, kunstlicht van de auto's. Daar moet je in een gemiddelde balans komen. Het zal in die menglichtsituaties nooit helemaal voor elk vlak goed uitkomen.
Tja, het is slechts een kleine kleurverschuiving. Ik vind dat paarse nog wel meevallen. Avondlucht met violet erin tegen een wat heiige "smog"-achtige stadsomgeving kan best in die kleurrichting gaan.
In Photoshop met het grijs-pipetje van je levels tool prikken op bijvoorbeeld die aaneengesloten middelste stenenrij links van die rode strepen kom je misschien aan een meer realistische weergave. Als het een RAW-opname is, kun je in Capture NX(2) ook de witbalans naar misschien een net iets warmere waarde verschuiven, en daarbij misschien nog net een minimaal tikje met de kleurtoon slider (groen-magenta waarde) en kijken wat er dan uitkomt.
Het is een mix van allerlei soorten licht: nog net een streepje "daglicht" (de erg donkere blauwe lucht), kunstlicht als uitstraling van de stad in een wat "smog"-achtige waas, kunstlicht van de auto's. Daar moet je in een gemiddelde balans komen. Het zal in die menglichtsituaties nooit helemaal voor elk vlak goed uitkomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi leon,Léon Obers schreef:Mooi opname overigens.
dank je voor het compliment. ben er zelf ook wel tevreden over.
Het is inderdaad een RAW bestand. Ik zal vanavond eens het een en ander proberen van wat je hierboven beschrijft. Op zich vind ik de wat paarse gloed niet echt storend maar ik had toch een liever wat "realistischere" kleurenspel gehad.
Ik doe bijna nooit iets met fotoshop maar wil toch eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een foto aan te passen.
Ik ga eens kijken wat ik nog uit de foto kan halen en zal als ik er tevreden over ben een nieuwe bewerkte foto plaatsen om wellicht de veranderingen te bespreken.
Dank je voor je info.
Gr M.
- Léon Obers
- Forumlid
Misschien kun je je RAW-bestand online zetten. Kunnen anderen ook proberen daar iets meer uit te halen met de instellingen in Nikon Capture.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Paarse gloed! waarom?
Witbalans en/of kleurtemperatuur dusSkippy schreef:Ik vermoed flare en/of witbalans.Léon Obers schreef:Kun jij al een antwoord geven zonder voorbeeld?

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk nog nooit nachtfoto's gemaakt maar er wel veel gezien De paarse kleur zie je dan ook vaker terug en komt door de langer belichtingstijd in combi met het licht van de omgeving ook in een donkere omgeving zie je dit terug bij nachtopnames Iets wat je niet met het blote oog ziet is dus bij een opame van 20 seconde dus wel degelijk aanwezig.
Maar natuurlijk is het nog goed te corrigeren als je dat mooier vind
sluitertijd van foto was 30 seconde bij f11 met 70 mm
Maar natuurlijk is het nog goed te corrigeren als je dat mooier vind
sluitertijd van foto was 30 seconde bij f11 met 70 mm
Ik zou graag de NEF file willen uploaden maar ik kan ze op de pc nergens meer vinden.
de geheugenkaarten zijn geformateerd dus daar staat niets meer op. maar ik las ergens op het forum iets van recovery?
geld dat alleen als je 1x geformateerd hebt of ook als je de kaart al meerder malen geformateerd hebt en daarna nieuwe foto's heb gemaakt?
waar vind ik trouwens dat programmatje recovery?
Gr M

de geheugenkaarten zijn geformateerd dus daar staat niets meer op. maar ik las ergens op het forum iets van recovery?
geld dat alleen als je 1x geformateerd hebt of ook als je de kaart al meerder malen geformateerd hebt en daarna nieuwe foto's heb gemaakt?
waar vind ik trouwens dat programmatje recovery?
Gr M
Jij gaat lekker.
Als je een originele SanDisk koopt zit er een CD-tje bij.
Dat is overigens alleen bij de Extreme III en V zo. Ik heb laatst namelijk 2 Extreme II SD kaartjes gekocht en daar zat het niet bij. Ik had het gelukkig nog van een extrII CF die voor mijn D70s bedoeld was.mikemix schreef:Jij gaat lekker.
precies! er zit geen cd bij.
dit is me ook trouwens nog nooit eerder gebeurd.
nou ja dan maar even apeldoorn bellen!
dit is me ook trouwens nog nooit eerder gebeurd.

nou ja dan maar even apeldoorn bellen!
- Léon Obers
- Forumlid
Een van de meest gebruikte recovery prg's:natuurfotograaf schreef:Ik zou graag de NEF file willen uploaden maar ik kan ze op de pc nergens meer vinden.![]()
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_r ... anguage=46
Het aantal keren dat je een geheugenkaart formatteert maakt niks uit in recovery, maar als er eenmaal andere bestanden overheen geschreven zijn, is de laatst beschreven data de actuele stand van zaken wat je terug kunt halen.
Ik zou het toch proberen met een recovery, want als het voorheen het 100-ste bestand was, en je erna na formatteren slechts 70 opnamen hebt gemaakt, staan die laatste 30 opnamen (of meer) nog steeds op je geheugenkaart, afgezien van misschien een kleine verschuiving in het aantal opnamen door verschil van bestandsgrootte.
Als je eerst 150 opnamen hebt geschoten, na formatteren 100, daarna na formatteren nog eens 50 krijg je globaal telkens de laatste 50 opnamen nog terug uit die 3 sessies bij recovery.
Léon Obers schreef:Een van de meest gebruikte recovery prg's:natuurfotograaf schreef:Ik zou graag de NEF file willen uploaden maar ik kan ze op de pc nergens meer vinden.![]()
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_r ... anguage=46
Het aantal keren dat je een geheugenkaart formatteert maakt niks uit in recovery, maar als er eenmaal andere bestanden overheen geschreven zijn, is de laatst beschreven data de actuele stand van zaken wat je terug kunt halen.
Ik zou het toch proberen met een recovery, want als het voorheen het 100-ste bestand was, en je erna na formatteren slechts 70 opnamen hebt gemaakt, staan die laatste 30 opnamen (of meer) nog steeds op je geheugenkaart, afgezien van misschien een kleine verschuiving in het aantal opnamen door verschil van bestandsgrootte.
Als je eerst 150 opnamen hebt geschoten, na formatteren 100, daarna na formatteren nog eens 50 krijg je globaal telkens de laatste 50 opnamen nog terug uit die 3 sessies bij recovery.
Super!
ik zal vanavond thuis meteen eens proberen.
maar ik heb mijn lesje wel geleerd.
dank je leon.