sluitertijd/ zwarte foto's!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
antoinet
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

sluitertijd/ zwarte foto's!!

Bericht door antoinet » za jan 17 2009 5:33 pm

Ik ben me aan het inlezen over sluitertijden en diafragme en wat aan het proberen.
Nu maak ik graag actiefoto's van honden. Dit deed ik meestal gewoon op de sportstand. ( D80)
Nu probeer ik op stand S de sluitertijd in te stellen op 1/400 of sneller.Mijn idee om een betere/ scherpere foto te krijgen omdat in de sportstand de foto's soms toch niet scherp zijn. Maar als ik dus in stand S fotografeer, (het diafragma wordt dan automatisch door het toestel uitgerekend heb ik gelezen) krijg ik een hele zwarte foto!!! :huh: Wat doe ik verkeerd? Hoe maak ik scherpe actie foto's?
Oh, ik ben dus echt nog een beginnend en lerend fotograaf!!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: sluitertijd/ zwarte foto's!!

Bericht door Roelof » za jan 17 2009 5:39 pm

Het diafragma wordt dan door de camera uitgerekend, maar als je zo weinig licht hebt dat 1/400 seconde zelfs bij je grootste diafragma veel tye donker is dan krijg je een donkere/zwarte foto.
Neem eens een foto in de sportstand en daarna in S op 1/400 en vergelijk dan de instellingen.

Ik ken de D80 niet helemaal uit het hoofd, dus ik weet niet of bij de sportstand auto ISO aan staat en bij S wellicht niet, maar daar moet je bij sluitertijdvoorkeuze dus ook aan denken, ISO zo hoog mogelijk zetten ISO 800 ipv ISO 200 geeft wel meer ruis, maar het scheelt ook twee stops.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”