Defecte sluiter D90
Defecte sluiter D90
Tijdens onze vakantie ging de sluiter van mijn D90 stuk. Het gebeurde zonder enige aanleiding terwijl ik een foto nam. Ik hoorde een geluidje en daarna gaf de camera een error aan. Na precies 1 maand en 2058 foto's na aanschaf kon ik dus geen foto's meer maken. Ik heb de camera in het vliegtuig in mijn handbagage meegenomen, goed beschermt in een fototas. De camera heb ik altijd gebruikt met een originele accu.
Na terugkomst in Nederland heb ik contact opgenomen met de winkel waar ik de camera gekocht heb. Zij gaven al meteen aan dat dit een lastig defect is, het gebeurt namelijk nooit dat een sluiter kapot gaat zonder invloed van buitenaf. Nikon deelt helaas die mening, zij concludeerden dat dit defect niet onder de garantie valt en ca. 200 Euro gaat kosten. Deze kosten zijn nog onder voorbehoud dat er geen schade aan de sensor is, dat kunnen ze pas beoordelen als de camera opengemaakt wordt.
Ik ben echter van mening dat het wel een garantiekwestie is. Het is een camera met een zelfreinigende sensor die ik gebruik met een Nikon 18-200 lens. Ik heb na aanschaf m'n lens erop gedaan en 'm daarna niet meer gewisselt. De winkel blijft echter bij haar stelling en ik moet dus de reparatie betalen (met het risico dat de sensor ook stuk blijkt te zijn).
Op internet kan ik niks terugvinden over soortgelijke gevallen. Het betreft een camera uit de allereerste serie, ik heb 'm gelijk de dag dat deze in Nederland beschikbaar kwam gekocht. Weet iemand of er soortgelijke problemen bekend zijn met de D90?
Na terugkomst in Nederland heb ik contact opgenomen met de winkel waar ik de camera gekocht heb. Zij gaven al meteen aan dat dit een lastig defect is, het gebeurt namelijk nooit dat een sluiter kapot gaat zonder invloed van buitenaf. Nikon deelt helaas die mening, zij concludeerden dat dit defect niet onder de garantie valt en ca. 200 Euro gaat kosten. Deze kosten zijn nog onder voorbehoud dat er geen schade aan de sensor is, dat kunnen ze pas beoordelen als de camera opengemaakt wordt.
Ik ben echter van mening dat het wel een garantiekwestie is. Het is een camera met een zelfreinigende sensor die ik gebruik met een Nikon 18-200 lens. Ik heb na aanschaf m'n lens erop gedaan en 'm daarna niet meer gewisselt. De winkel blijft echter bij haar stelling en ik moet dus de reparatie betalen (met het risico dat de sensor ook stuk blijkt te zijn).
Op internet kan ik niks terugvinden over soortgelijke gevallen. Het betreft een camera uit de allereerste serie, ik heb 'm gelijk de dag dat deze in Nederland beschikbaar kwam gekocht. Weet iemand of er soortgelijke problemen bekend zijn met de D90?
Re: Defecte sluiter D90
Ik zou eens contact op nemen met nokon service beverwijk.
Ik ben net als jij van mening als ik jou verhaal zo lees dat het wel degelijk onder garantie zou moeten vallen.
mocht het zo zijn dat ze het echt niet onder garantie willen laten vallen is het handig te weten dat het eerste half jaar de leverancier dient aan te tonen dat het van buitenaf defect gegaan is. de bewijslast ligt dus in dit geval bij nikon!
ik weet niet of je een rechtsbijstands verzekering hebt anders zou ik die zeker aanspreken.!
Daarnaast stellen we het op prijs dat je je hier even voorsteld
Ik ben net als jij van mening als ik jou verhaal zo lees dat het wel degelijk onder garantie zou moeten vallen.
mocht het zo zijn dat ze het echt niet onder garantie willen laten vallen is het handig te weten dat het eerste half jaar de leverancier dient aan te tonen dat het van buitenaf defect gegaan is. de bewijslast ligt dus in dit geval bij nikon!
ik weet niet of je een rechtsbijstands verzekering hebt anders zou ik die zeker aanspreken.!
Daarnaast stellen we het op prijs dat je je hier even voorsteld
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er kan altijd iets kapot gaan, en dan op voorhand al deze conclusie te trekken, terwijl die verkoper wellicht de sluiter niet eens heeft gezien of enig andere beschadiging, vind ik wel een heel vreemde stellingname.nheinemans schreef: Na terugkomst in Nederland heb ik contact opgenomen met de winkel waar ik de camera gekocht heb. Zij gaven al meteen aan dat dit een lastig defect is, het gebeurt namelijk nooit dat een sluiter kapot gaat zonder invloed van buitenaf.
Ruimteveren en vliegtuigen zouden ook niet uit de lucht kunnen vallen, verbranden of ontploffen. Toch gebeurd het.
Zolang er mensen betrokken zijn bij een ontwerp, fabricage, etc. op enigerlei wijze en van enigerlei product ben je nooit zeker op de goede werking van een product.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Prachtig die helderziende verkopers.
Zou zeker Beverwijk bellen, probeer zoveel mogelijk info in te winnen.
Winkel blijft verantwoordelijk voor de afwikkeling.
Succes.
Zou zeker Beverwijk bellen, probeer zoveel mogelijk info in te winnen.
Winkel blijft verantwoordelijk voor de afwikkeling.
Succes.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik weet niet of je een reisverzekering had, maar als je die voor je vakantie had dan kun je die ook mooi voor je karretje spannen, uiteindelijk moet er dan iemand betalen, maar jij niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Kom op zeg! Een camera van net een maand oud. Dit mag gewoon niet gebeuren en volgens mij is hier dan ook gewoon sprake van een ondeugdelijk product.
Hier staat heel wat over garantieregelingen:
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=9196
Hoe dan ook, ik zou in geen geval ermee akkoord gaan dat jij de reparatiekosten moet betalen. De verkoper moet gewoon zorgen voor een andere camera.
Hier staat heel wat over garantieregelingen:
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=9196
Hoe dan ook, ik zou in geen geval ermee akkoord gaan dat jij de reparatiekosten moet betalen. De verkoper moet gewoon zorgen voor een andere camera.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
bij mij was na 12 maanden en 21 dagen de ccd-unit kapot, en moest dit ook volledig betalen volgens NIKON, maar na veel gesteggel heb ik het voor elkaar gekregen dat ik maar 50 euro ipv 480 euro moest betalen.
Ik raad je aan om contact op te nemen met consuwijzer. zij kunnen je precies vertellen hoe het zit. Ze hebben mij ook geholpen, en de tip gegeven om te vragen bij welke brancheorganisatie de winkel was aangesloten, zodat ik naar de geschillencommissie kon gaan, en wonder boven wonder kwam er toen een goede deal uit!
Ik raad je aan om contact op te nemen met consuwijzer. zij kunnen je precies vertellen hoe het zit. Ze hebben mij ook geholpen, en de tip gegeven om te vragen bij welke brancheorganisatie de winkel was aangesloten, zodat ik naar de geschillencommissie kon gaan, en wonder boven wonder kwam er toen een goede deal uit!
Ik moest laatst ook de volle mep betalen voor iets wat volgens mij gewoon onder garantie valt, D80 van een paar maanden oud waarvan de printplaat vervangen moest worden. Hoop voor je dat het jou beter vergaat maar hoor de laatste tijd vaker dat consumenten voor de "schade" opdraaien bij Nikon 

- Léon Obers
- Forumlid
Printplaat vervangen?
Dat kan echt nooit aan bijvoorbeeld een verkeerde gebruikershandeling hebben gelegen als aan de buitenkant geen enorme schade te zien is. Het moet niet gekker worden daar met die service van Nikon voor zaken waar het zo duidelijk is dat het niet aan de gebruiker kan liggen door onoordeelkundig gebruik, maar simpelweg een niet 100% goed onderdeel is af fabriek.
Dat kan echt nooit aan bijvoorbeeld een verkeerde gebruikershandeling hebben gelegen als aan de buitenkant geen enorme schade te zien is. Het moet niet gekker worden daar met die service van Nikon voor zaken waar het zo duidelijk is dat het niet aan de gebruiker kan liggen door onoordeelkundig gebruik, maar simpelweg een niet 100% goed onderdeel is af fabriek.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 22 2009 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Na een hoop klagen bij Konijn en Nikon heb ik uiteindelijk van Nikon 2x 20 euro aan coulance bonnen gekregen, de rekening was 175 euro. Zegt dus volgens mij wel dat ze zelf ook zoiets hebben van, .....
Ik vind trouwens dat de winkel waar je het product hebt gekocht de enige partij zou moeten zijn waar ik wat mee te maken zou moeten hebben en dat zij ook wel wat hadden mogen doen. Nou ja, Cameratools is toch dichterbij

Ik vind trouwens dat de winkel waar je het product hebt gekocht de enige partij zou moeten zijn waar ik wat mee te maken zou moeten hebben en dat zij ook wel wat hadden mogen doen. Nou ja, Cameratools is toch dichterbij

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Blij dat ik een rechtsbijstandverzekering heb.... Die zou ik hier zeker op gezet hebben. Dit slaat nergens op 

Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lieve mensen,
Over garantie is reeds vaak geschreven. Indien een defect op treed binnen 6 maanden gaat de wet er van uit dat het gebrek al bij de verkoop bestond. De verkopende partij moet bewijzen dat dit niet zo is. Dit is alleen mogelijk als de camera er uiziet alsof hij 3 hoog uit het raam is gevallen. Het heeft geen zin om naar Beverwijk te gaan. De winkel waar je de camera hebt gekocht moet het voor je in orde maken. Ik heb hetzelfde gehad en uiteindelijk werd er gewoon gerepareerd onder garantie. Volgens mij is dit standaard Nikon (nederland). Proberen geen garantie te geven.
Poot stijfhouden en anders naar de rechter. Kost niet zo veel (griffierechten ong E 115) en claim deze kosten dan in het verzoekschrift. Zo ver komt het nooit.
sterkte
Peter
Over garantie is reeds vaak geschreven. Indien een defect op treed binnen 6 maanden gaat de wet er van uit dat het gebrek al bij de verkoop bestond. De verkopende partij moet bewijzen dat dit niet zo is. Dit is alleen mogelijk als de camera er uiziet alsof hij 3 hoog uit het raam is gevallen. Het heeft geen zin om naar Beverwijk te gaan. De winkel waar je de camera hebt gekocht moet het voor je in orde maken. Ik heb hetzelfde gehad en uiteindelijk werd er gewoon gerepareerd onder garantie. Volgens mij is dit standaard Nikon (nederland). Proberen geen garantie te geven.
Poot stijfhouden en anders naar de rechter. Kost niet zo veel (griffierechten ong E 115) en claim deze kosten dan in het verzoekschrift. Zo ver komt het nooit.
sterkte
Peter
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een rechtzaak voor 175 euro zie ik niet zo zitten, ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering maar met een eigen risico van 150 euro. En na een maand of 1 1/2 had ik toch echt m'n camera terug nodig, dus maar betaald, onder protest uiteraard. Maar blijf het van beide partijen niet netjes vinden.
Inmiddels heb ik ook een reactie van mijn rechtsbijstandverzekering. Zij geven aan dat dit zeker onder de garantie valt, maar dat de kosten van een procedure hoger zijn dan de reparatiekosten. Met andere woorden, de rechtsbijstandverzekering vergoed de reparatie en daarmee is dit afgehandeld. Neemt niet weg dat ik erg teleurgesteld ben in de service van de betreffende winkel en Nikon Nederland. Wat mij betreft stond altijd al vast dat dit onder de garantie valt. Fouten worden gemaakt, maar het gaat erom hoe deze opgelost worden.
Overigens heb ik ook een cameraverzekering die dit wil vergoeden (heb al telefonisch contact gehad), maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo netjes. Ik ben van mening dat Nikon de kosten moet betalen.
Overigens heb ik ook een cameraverzekering die dit wil vergoeden (heb al telefonisch contact gehad), maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo netjes. Ik ben van mening dat Nikon de kosten moet betalen.
- Léon Obers
- Forumlid
Maar bij een procedure als je weet dat je de wet aan je zijde hebt en zeker weet dat je gaat winnen, zal de tegenpartij (Nikon Nederland) uiteindelijk ook voor die kosten moeten opdraaien.
Als niemand iets onderneemt omdat de kosten te hoog zijn, krijg je een tendens dat service-afdelingen daar specifiek op gaan speculeren en willens en wetens op die wijze onder hun garantieverplichtingen uitkomen. Een slechte zaak.
Misschien kun je Nikon een mailtje en linkje sturen naar dit draadje. Als dat weinig uithaalt zou je dit fenomeen ook kunnen voorleggen aan een TV-programma. Dergelijke media-aandacht stuurt ze wel bij.
Als niemand iets onderneemt omdat de kosten te hoog zijn, krijg je een tendens dat service-afdelingen daar specifiek op gaan speculeren en willens en wetens op die wijze onder hun garantieverplichtingen uitkomen. Een slechte zaak.
Misschien kun je Nikon een mailtje en linkje sturen naar dit draadje. Als dat weinig uithaalt zou je dit fenomeen ook kunnen voorleggen aan een TV-programma. Dergelijke media-aandacht stuurt ze wel bij.