Flitsfoto's - graag tips ter verbetering

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
wouterboon

Flitsfoto's - graag tips ter verbetering

Bericht door wouterboon » di jan 20 2009 7:57 pm

Zoals jullie wellicht weten uit eerdere draadjes van mij, heb ik eindelijk een flitser (de SB-600). Ben daar erg blij mee, uiteraard. Hierbij heb ik enkele foto's geplaatst, ter beoordeling. Graag ontvang ik jullie tips, trucs en (opbouwende) kritiek. Ik heb verschillende tips van o.a. Arthur en Martijn doorgenomen en getracht ter harte te nemen, alsmede enkele tips die ik van mijn docente fotografie (bij de SKVR in Rotterdam) kreeg.

1. Mijn moeder

Afbeelding

50mm @ 1/50, f/2,8, ISO 800, Flitswaarde -1,7 EV (kan dat niet in de exif vinden, klopt dat?)
Hier verder geen lichtmeting gedaan, gewoon de instellingen van Martijn gebruikt, die hij in diverse draadje heeft aangegeven

2. Mijn broer en z'n vriendin

Afbeelding

18-70mm @ 1/3, f/3,5, ISO 200, Flitswaarde -1,3 EV (dacht ik, wederom kan ik dat niet vinden)
Hier heb ik in de M-stand een lichtmeting op de achtergrond gedaan, vandaar de lange sluitertijd en het grote diafragma. ISO zo laag mogelijk en de flitscompensatie naar beneden. De voorgrond/het onderwerp (mijn broer) is m.i. (bijna) goed belicht, de beweging hoeft niet storend te zijn en de flits bevriest het onderwerp.

Helaas kan ik er nog niet veel meer laten zien, aangezien de meeste foto's hetzelfde resultaat laten zien en dus niet veel nieuws laten zien. Verder heb ik de foto's marginaal bewerkt, alleen omgezet van NEF naar JPG.

Nogmaals, het gaat mij vooral om de instellingen ter verbetering van het flitsen. Commentaar m.b.t. onderwerp zit ik niet echt op te wachten :P

Dus ik hoor graag, alvast dank!

Groet,

Wouter

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Flitsfoto's - graag tips ter verbetering

Bericht door Skippy » di jan 20 2009 9:42 pm

Sowieso is de sluitertijd 1/3 bij foto 2 véél te lang. De 18-70 is niet lichtsterk dus moet je de iso binnen echt omhoog gooien. Foto 2 had ik gebounced via zijwand of plafond, niet rechtstreeks op het onderwerp.
Ik neem aan dat de echte flitsexperts meer en betere tips hebben. Arthur, Martijn?

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jan 20 2009 9:58 pm

Zou een eventuele omnibounce bij foto 1 nog effect gehad hebben? Stel nou dat het plafond te hoog zou zijn geweest (wat het hier niet was, overigens)
Skippy schreef:Sowieso is de sluitertijd 1/3 bij foto 2 véél te lang. De 18-70 is niet lichtsterk dus moet je de iso binnen echt omhoog gooien.
Kan ik als sluitertijd de 1/brandpuntsafstand-regel aanhouden en de iso omhoog gooien, totdat ik weer een juiste belichting heb?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 20 2009 10:06 pm

wouterboon schreef:Kan ik als sluitertijd de 1/brandpuntsafstand-regel aanhouden en de iso omhoog gooien, totdat ik weer een juiste belichting heb?
Dat is een uitgangspunt om te proberen. Welke camera? Ik heb op de vakantiebeurs op max iso 1.250 geschoten met een erkend ruiskanon de D70s. Als het beeld niet
al teveel donkere delen bevat kun je met een D50/D70/D80 best op iso 800 schieten mits je in NX lichte (5%) ruisonderdrukking toepast.
Bij foto 1 ligt het lastiger, daar zal in de donkere delen eerder kleurruis ontstaan.

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jan 20 2009 10:14 pm

Skippy schreef:Welke camera? ... Als het beeld niet
al teveel donkere delen bevat kun je met een D50/D70/D80 best op iso 800 schieten mits je in NX lichte (5%) ruisonderdrukking toepast.
Bij foto 1 ligt het lastiger, daar zal in de donkere delen eerder kleurruis ontstaan.
D80, maar NX heb ik niet, PS wel. En idd, vanaf ISO 800 is de ruis behoorlijk aanwezig...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 21 2009 3:03 am

De eerste foto is wat aan de donkere kant. Dat zou je vooraf kunnen instellen door een algemene belichtingscorrectie te geven van +0.3 of +0.7 EV (De rest van de instellingen laat je zoals ze zijn, dus wel de flitswaarde op -1,7 EV laten staan).

De foto zoals die nu gepresenteerd is kun je nog makkelijk corrigeren in Photoshop (ik gebruik een Engelse versie).
- levels tool, rechter schuifje van de hoge lichten, schuif je terug van 255 naar 230
- het middenschuifje "gamma" van de levels tool naar 1,1

Daarna in het menu bovenaan Image ---> Adustments ---> Shadow/Higlight
De instellingen Amount / Tonal Width / Radius als 20% / 25% / 30 tot 45%
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 21 2009 6:55 am

Zelf ben ik weg van de tweede foto en ik houd er van om de Nikon spullen hun werk te laten doen. Ik gebruik dus de automatiek.
Camera op statief, en gewoon op dezelfde plek oefenen. In plaats van personen kun je er zelf ook gaan zitten, of gebruik enkele kussens.
Camera op P, objectief op kleinste diafragma. Maak je uitsnede en controleer of de AF op de personen staat.
Druk met je linkerwijsvinger op het flitsknopje en zet eventueel met de rechterwijsvinger en het voorste wieltje de compensatie op 0.
Druk met je linkerwijsvinger op het flitsknopje en zet met de rechterduim en het duimwiel het flitssymbool REAR.
Kijk daarna door de zoeker en let op de door de camera voorgestelde sluitertijd en diafragma. Zeg rond de 1/20 met f4,0 en ISO 200. De enige mogelijkheid om dan nu nog in te grijpen is ISO 400, waardoor je wat meer diafragma krijgt.

Deze fot0 is ook op die manier gemaakt
Afbeelding
1/8 seconde uit de hand en helaas ISO 1000, f 4,8

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 21 2009 8:47 am

Hans,
Je foto matcht niet met de omschrijving die jij geeft. Als jou foto was gemaakt met de door jou aangegeven instellingen (1/20e f/4,0 en ISO 200) had de foto er heeeeeeeeel anders uitgezien dus ik zie nu echt geen toegevoegde waarde van je verhaal + foto. Bovendien is de foto erg overbelicht.

Wouter:
Voor binnenfoto's en de lange sluitertijd met flits (en hoge ISO en groot diafragma) zou ik zelf niet meer mm's gebruiken dan ca. 30 mm (op een D300) als je meer mm's gaat gebruiken ga je de beweging in de foto zien wat ik bij jou foto's (wouter) erg storend vind, doordat het net aanwezig is. Zou de beweging groter zijn zou het minder erg zijn, maar dat zou je alleen willen in dansfoto's. Bij dit soort foto's zou ik toch de groothoek inzetten of je sluitertijd iets langer.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jan 21 2009 9:42 am

M.Oorthuis schreef: Voor binnenfoto's en de lange sluitertijd met flits (en hoge ISO en groot diafragma) zou ik zelf niet meer mm's gebruiken dan ca. 30 mm (op een D300) als je meer mm's gaat gebruiken ga je de beweging in de foto zien wat ik bij jou foto's (wouter) erg storend vind, doordat het net aanwezig is. Zou de beweging groter zijn zou het minder erg zijn, maar dat zou je alleen willen in dansfoto's. Bij dit soort foto's zou ik toch de groothoek inzetten of je sluitertijd iets langer.
Ik neem aan dat je het hierbij over de 1e foto hebt? De tweede is namelijk op 18 mm (groothoek dus) genomen, met een vrij lange sluitertijd (1/3).

Gr.,

Wouter

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 21 2009 9:44 am

wouterboon schreef:
M.Oorthuis schreef: Voor binnenfoto's en de lange sluitertijd met flits (en hoge ISO en groot diafragma) zou ik zelf niet meer mm's gebruiken dan ca. 30 mm (op een D300) als je meer mm's gaat gebruiken ga je de beweging in de foto zien wat ik bij jou foto's (wouter) erg storend vind, doordat het net aanwezig is. Zou de beweging groter zijn zou het minder erg zijn, maar dat zou je alleen willen in dansfoto's. Bij dit soort foto's zou ik toch de groothoek inzetten of je sluitertijd iets langer.
Ik neem aan dat je het hierbij over de 1e foto hebt? De tweede is namelijk op 18 mm (groothoek dus) genomen, met een vrij lange sluitertijd (1/3).

Gr.,

Wouter

Eigenlijk beide, 1/3e is erg lang ook hier zie ik de beweging. Liever dan de ISO nog iets hoger en de sluitertijd sneller of je hand stiller houden ;)

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jan 21 2009 9:48 am

Jep, die 2e heeft ook beweging, dat klopt. Eens met je dat dat voor feesten beter is (nou mag ik binnenkort ook op een feestje fotograferen, is dus mooi om te oefenen). Zal dus voor foto's á la nr. 2 idd de ISO omhoog moeten doen, voor een correct belichte achtergrond en een kortere sluitertijd...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 21 2009 10:52 am

wouterboon schreef:(nou mag ik binnenkort ook op een feestje fotograferen, is dus mooi om te oefenen).
Ik heb een paar jaar geleden een receptie gefotografeerd met een D70s + 18-70 + sb600. Met héél veel moeite heb ik er bruikbare foto's uit kunnen persen. Mijn advies; huur een 17-55 2.8, je hebt de lichtsterkte hard nodig in dat soort situaties.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 21 2009 11:09 am

Skippy schreef:
wouterboon schreef:(nou mag ik binnenkort ook op een feestje fotograferen, is dus mooi om te oefenen).
Ik heb een paar jaar geleden een receptie gefotografeerd met een D70s + 18-70 + sb600. Met héél veel moeite heb ik er bruikbare foto's uit kunnen persen. Mijn advies; huur een 17-55 2.8, je hebt de lichtsterkte hard nodig in dat soort situaties.
Idd lichtsterke lenzen is toch wel een must om enigzins sfeervole platen eruit te halen. Bij KE is ie € 30,- per dag (ex BTW). (dag ervoor na 15:00 ophalen, hele dag gebruiken, dag erna voor 10:00 ophalen = 1 dag huur).

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”