Binnen fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lian

Binnen fotografie

Bericht door lian » di jan 20 2009 9:33 pm

Voor ik me vanavond hier aanmeldde was ik al 2 uur aan het uitproberen geweest.
Ik wilde 1 onderwerp (in dit geval enkele flessen wijn) fotograferen. Maar ja, buiten is het donker en binnen heb je dus enkel maar kunstlicht.
Nu ben ik al wel vaker binnen aan het uitproberen geweest, maar nog altijd zonder resultaat.

Deze keer wat aan het stoeien geweest met een lampje, papiertje voor het lampje, wit laken, verschuiven etc.
Maar nee hoor. Dit was het beste resultaat wat ik bereikte en wat ik dan nog durf te tonen. De rest is diep en diep triest:

Afbeelding

De exif gegevens:
20.01.2009
19.57 uur
38mm
F18
20sec
Handmatig
Geen flits
Als statief een spagetti blik gebruikt

Wie kan me helpen met de belichting, de scherpte, etc. Dus kortom hoe pak ik zoiets als bovenstaand aan?
Ik heb (nog) geen statief en/of externe flitser.
Wat in mijn handtekening staat is all I got zeg maar :D

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Binnen fotografie

Bericht door ElRonno » di jan 20 2009 9:47 pm

- witbalans op kuntslicht zetten
- diafragma niet zover dichtdraaien (wel meer scherptediepte maar minder scherpte)
- sluitertijd aanpassen tot het goed belicht is, is nu nogal onderbelicht.
- iets meer inzoomen en camera verder weg plaatsen (groothoek perspectief geeft onnatuurlijk perspectief, zeker van zo dicht bij - 50 a 70mm is logischer voor productfotografie)
Laatst gewijzigd door ElRonno op di jan 20 2009 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BlaBla

Bericht door BlaBla » di jan 20 2009 9:48 pm

lian schreef: De exif gegevens:
F18
20sec
Handmatig
Ik weet er ook nog niet veel van maar f18 lijkt me wat overdreven, f8 is volgens mij goed genoeg en dan kom je heel wat lager uit als 20sec.

Handmatig hoeft denk ik ook niet: A-stand van de camera en dan dus f8 instellen en de camera de sluitertijd laten bepalen.

Als je het resultaat te licht of te donker vindt bijregelen met belichtingscompensatie (ik ken de D50 niet maar je moet op zoek naar een knopje met een diagonaal doorgesneden vierkantje met een + en een - erin).

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di jan 20 2009 9:54 pm

OH, vergeet ik nog je een compliment te maken.

Je doet namelijk precies wat je moet doen om te leren: gewoon uitproberen en HEEL VEEL foto's maken met allerlei opstellingen en mogelijkheden. Niet wekenlang op internet kletsen over de ideale instellingen, want die zijn er niet. Gewoon doen, en ervaren wat in welke situatie goed werkt.

(Ik deed zulke prutsdingen ook heel veel, maar vooral in het filmtijdperk. Handenvol geld aan oefenmateriaal. Niet verspild, maar leergeld. Gelukkig kan ik nu zonder meerkosten 1000 testfoto's maken in een weekendje. Lang leve digitaal!)

lian

Bericht door lian » di jan 20 2009 9:57 pm

Bedankt voor jullie reacties dusver.
Ga binnenkort weer eens tijd maken om verder te puzzelen!

GSAndré

Bericht door GSAndré » di jan 20 2009 10:12 pm

Ga niet over de compositie hebben, maar opname is best aardig te redden.
Kleurcorrectie en wat lichter maken brengt zonder moeite al dit naar boven.
En d'r zijn hier heel veel mensen die beter kunnen nabewerken !!!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”