Een aantal keren per jaar bezoek ik race-evenementen met historische raceauto's (hoofdzakelijk Nürburgring en Spa).
Ter vervanging van mijn oude spiegelreflex ben ik van plan de D80 Kit te kopen (met 18-70 mm. lens) en een bijpassende lens voor het fotograferen vlak langs de baan (vlak na of voor een bocht waar de snelheid een stuk lager is).
Ik ben geadviseerd de 70-200/2.8 ED-IF AF S VR te kopen maar nu is er ook de nieuwe 70-300/4.5-5.6 AF-S VR.
Scheelt een vracht geld en ongetwijfeld zal het uitmaken met de resultaat.
In de winkel kreeg ik afgelopen zaterdag de uitleg dat door die zgn. trillingsreductie van de 70-300 een iets langere sluitertijd aangehouden kan worden waardoor uiteindelijk het resultaat niet veel zal afwijken vande 70-200/2.8.
Maar wellicht is er iemand op deze site die dit zal bevestigen of ontkennen...
Maak ik enige kans op goede foto's met de 70-300 bij bewolkt weer ?
O ja, ik fotografeer meestal zonder statief.
Gaarne jullie advies !
Welke Nikkor lens voor autosportfotografie i.c.m. de D80 ?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Welke Nikkor lens voor autosportfotografie i.c.m. de D80
Voor lekkere meetrekkers bij autosport gebruik je over het algemeen toch eigenlijk nooit de volle lensopening van f/2,8 want dan zullen je sluitertijden te kort zijn. Ik zou zeggen bespaar je geld en koop de VR, echter wat die verkoper beweerd dat de resultaten dicht bij elkaar liggen slaat natuurlijk nergens op, want die f/2,8 heeft veel beter glas dat prijsverschil is natuurlijk niet alleen de lensopeningGuzzi schreef:Een aantal keren per jaar bezoek ik race-evenementen met historische raceauto's (hoofdzakelijk Nürburgring en Spa).
Ter vervanging van mijn oude spiegelreflex ben ik van plan de D80 Kit te kopen (met 18-70 mm. lens) en een bijpassende lens voor het fotograferen vlak langs de baan (vlak na of voor een bocht waar de snelheid een stuk lager is).
Ik ben geadviseerd de 70-200/2.8 ED-IF AF S VR te kopen maar nu is er ook de nieuwe 70-300/4.5-5.6 AF-S VR.
Scheelt een vracht geld en ongetwijfeld zal het uitmaken met de resultaat.
In de winkel kreeg ik afgelopen zaterdag de uitleg dat door die zgn. trillingsreductie van de 70-300 een iets langere sluitertijd aangehouden kan worden waardoor uiteindelijk het resultaat niet veel zal afwijken vande 70-200/2.8.
Maar wellicht is er iemand op deze site die dit zal bevestigen of ontkennen...
Maak ik enige kans op goede foto's met de 70-300 bij bewolkt weer ?
O ja, ik fotografeer meestal zonder statief.
Gaarne jullie advies !

Nou is er een heel topic van ik weet niet hoeveel pagina's over dit offtopic gezwets, en jij gaat hem verplichten om zich voor te stellen. Voorstellen is niet verplicht en hij stelt hier niet een vraag die je zo in je handleiding van je cam kunt vinden.gdepater schreef:Guzzi heb jij jouw al voorgesteld op dit forum?
Dat zou wel zo beleefd zijn!
Gerrit
Dus back ontopic.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Beide lenzen hebben VR! Dus beide kunnen een lagere sluitertijd aan, waarbij de 70-200 nog lager kan omdat deze een f2.8 is (net geen 2 stops meer als de 70-300).
Nee, maar voor lekkere meetrekkers is een goede en snelle autofocus wel van belang! En daar is de 70-200 in zijn element en voordeel. Zeker bij bewolkt en regenachtig weer!
Voordeel van de 70-200 is dat er ook nog en teleconverter op kan (voor de toekomst)
Tja, belangrijke vraag in deze lijkt me hoevaak je op een circuit te vinden bent….
Als jij vaak en veel fotografeerd (zoals ik) dan ga je je echt ergeren aan de trage AF en onjuiste AF, weinig lichtsterk en geen VR (ik heb nog de oude versie van de 70-300D). Echter de lens is inmiddels verbetert alleen de mindere lichtsterkte is gebleven dus bij minder weer zul je hier de gevolgen van ondervinden.
Maar ook afmetingen en gewicht spelen mee, wat dat betreft ligt de 70-200 veel beter en steviger in je hand.
En wil je niks anders meer dan de 70-200, en is de prijs je die dubbel en dwars waard.
Maar goed, is het een enkel evenement en heb je niet zo'n haast om plaatjes te nemen en heb je geen zin om 1.5 kg (opzichtig) mee te zeulen dan is de 70-300 een leuke keuze.
Mischien is een Sigma 70-200 nog een gulden middenweg….de prijs van … maar de kwaliteit van….??
p.s
Pas op, vlak langs de baan schieten daar kan 70mm al een te groot brandpunt zijn! (zeker met een crop-factor), wil je een auto vol in beeld hebben.
Kan zijn dat je al moet overgaan op de 18-70…
Nee, maar voor lekkere meetrekkers is een goede en snelle autofocus wel van belang! En daar is de 70-200 in zijn element en voordeel. Zeker bij bewolkt en regenachtig weer!
Voordeel van de 70-200 is dat er ook nog en teleconverter op kan (voor de toekomst)
Tja, belangrijke vraag in deze lijkt me hoevaak je op een circuit te vinden bent….
Als jij vaak en veel fotografeerd (zoals ik) dan ga je je echt ergeren aan de trage AF en onjuiste AF, weinig lichtsterk en geen VR (ik heb nog de oude versie van de 70-300D). Echter de lens is inmiddels verbetert alleen de mindere lichtsterkte is gebleven dus bij minder weer zul je hier de gevolgen van ondervinden.
Maar ook afmetingen en gewicht spelen mee, wat dat betreft ligt de 70-200 veel beter en steviger in je hand.
En wil je niks anders meer dan de 70-200, en is de prijs je die dubbel en dwars waard.
Maar goed, is het een enkel evenement en heb je niet zo'n haast om plaatjes te nemen en heb je geen zin om 1.5 kg (opzichtig) mee te zeulen dan is de 70-300 een leuke keuze.
Mischien is een Sigma 70-200 nog een gulden middenweg….de prijs van … maar de kwaliteit van….??
p.s
Pas op, vlak langs de baan schieten daar kan 70mm al een te groot brandpunt zijn! (zeker met een crop-factor), wil je een auto vol in beeld hebben.
Kan zijn dat je al moet overgaan op de 18-70…
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je kunt natuurlijk ipv de 70-200 eens kijken of je de 80-200 AF-S nog 2e hands te pakken kunt krijgen. Er lopen hier in Nederland fotografen rond die daarmee prachtige race-foto's geschoten hebben.
Groet, Cees
Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Ik wil graag een lans breken voor de 70-300 VR. Ik heb nu een aantal weken in de tas (en op de camera) en ook met bewolkt weer komen er verrassend goede plaatjes uit. Je hebt wat minder lichtsterkte, dat klopt Het glas zal ook minder scherp zijn dan de 70-200 en de constructie voelt plastic aan, maar daarmee niet goedkoop in elkaar geflanst.
Maak de afweging hoeveel je uit wilt geven, hoeveel je mee wilt sjouwen en hoeveel beter je plaatjes ervan worden. En dan zul je zelf moeten beslissen.
Suc6
Marnix
Maak de afweging hoeveel je uit wilt geven, hoeveel je mee wilt sjouwen en hoeveel beter je plaatjes ervan worden. En dan zul je zelf moeten beslissen.
Suc6
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.