Verschil tussen "P" en "A"

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
wsterk

Verschil tussen "P" en "A"

Bericht door wsterk » di jan 20 2009 5:29 pm

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de P (rogramma) en A (perture=diafragma). Naar mijn inzien zijn beide nagenoeg gelijk, want zowel in de P als in de A kun je je diafragma regelen dmv de draaiknop. Ook de exposure is in beide standen te regelen, wat is dan concreet het verschil??

alvast bedankt voor jullie geduld! :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Verschil tussen "P" en "A"

Bericht door Léon Obers » di jan 20 2009 5:38 pm

Afhankelijk van de lichtomstandigheden wordt in de P-stand zowel de sluitertijd alsook het diafragma automatisch ingesteld in een bepaalde combinatie. Bij meer licht zal in stapjes zowel de sluitertijd korter worden als een meer kleine diafragma-opening worden gekozen (of andersom als er minder licht is).

Bij de A-stand kies je zelf als gebruiker de diafragmawaarde, daaraan wordt afhankelijk van de lichtomstandigheden automatisch een sluitertijd bij gekozen.

En ja, elk van de gekozen combinaties is dan als gebruiker te verstellen in een andere combinatie.
In de P-stand verschuift de diafragma/tijd combinatie die het systeem eerder heeft gekozen.
In de A-stand verander je het diafragma, waarbij het systeem automatisch de dan geldende sluitertijd erbij kiest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wsterk

Bericht door wsterk » di jan 20 2009 6:06 pm

Dat is duidelijk omschreven, Leon, daar kan ik iets mee :shock:
dank je wel!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 20 2009 6:31 pm

Betreffende de P-stand is in de handleiding meestal wel terug te vinden in tabellen welke combinaties automatisch worden gebruikt bij een bepaalde lichtwaarde (EV) en ISO.

De "pretstanden" van een camera (sport, macro, landschap) die de goedkopere camera's meestal ook nog als automatische keuze hebben zijn varianten op de P-stand. Er wordt dan een andere combinatie gekozen met bijv. meer prioriteit in een korte sluitertijd, of bij een andere voor een meer kleine diafragma-opening. Maar het blijven instellingen waarbij elk van de basis lichtregelingen -diafragma en sluitertijd- in stapjes worden versteld afhankelijk van de lichtomstandigheden.
In zoverre dat niet verder kan worden gegaan dan bijv. de grootste diafragma-opening. De stap erop bij minder licht blijft die waarde van het diafragma dan hetzelfde maar wordt er vanaf dat punt enkel verder geregeld met de sluitertijd.

wsterk

Bericht door wsterk » wo jan 21 2009 8:23 pm

Léon Obers schreef:Betreffende de P-stand is in de handleiding meestal wel terug te vinden in tabellen welke combinaties automatisch worden gebruikt bij een bepaalde lichtwaarde (EV) en ISO.
Dit is dus niet duidelijk in de D-60 handleiding terug te vinden, vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 22 2009 12:17 am

Ik heb even de handleiding van de D60 gedownload, zie pagina 178.

wsterk

Bericht door wsterk » do jan 22 2009 5:44 pm

Léon Obers schreef:Ik heb even de handleiding van de D60 gedownload, zie pagina 178.
:oops: :oops: :oops: :oops: <---- is dit rood genoeg???
(had alleen pagina 40-41 gevonden....)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 23 2009 1:21 am

Ach, één icoontje is wel genoeg :wink:
We zien allemaal wel eens iets over het hoofd, maken fouten, begrijpen dingen verkeerd, etc.
Da's inherent aan het menselijk ras. :shock:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”