BR2 of BR2a?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
GdP

BR2 of BR2a?

Bericht door GdP » wo jan 21 2009 12:41 pm

BR2 of BR2a?

Zoals bekend dient de BR2a ring van Nikon om bijvoorbeeld een 50 mm objectief omgekeerd op een camera te monteren. Een eenvoudig hulpmiddel om met behulp van deze combinatie macrofoto’s te maken.

Van deze ring was de BR2 de voorloper. Deze ring mag echter niet op moderne camera’s gebruikt worden, omdat de bajonet de contactpunten beschadigd.

Nu heb ik een BR2, maar deze kan zonder problemen op mijn moderne camera’s gemonteerd worden. De contactpunten in de camera blijven vrij van de ring.

Nu vraag ik mij af of mijn BR2 al een opvolger is van de originele BR2? Het kan dan een kleine productie betreffen van BR2 ringen met een verhoogde verzamel waarden. Niet dat ik mij nu al rijk reken, maar het lijkt mij toch interessant om te weten of jullie een zelfde uitvoering hebben van de BR2 ring?

Ook de K1 en de K2 ringen kunnen zonder problemen op de camera gemonteerd worden. Voor mij zijn dat de Nikon F80, F6, en de D3.
Laatst gewijzigd door GdP op wo jan 21 2009 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: BR2 of BR2a?

Bericht door gijs sandberg » wo jan 21 2009 1:25 pm

Gerrit,

De enige oplossing zou zijn: een aantal ringen verzamelen van verschillende leden;
en vervolgens de schuifmaat ter hand te nemen.

Groeten, Gijs
PS ik bezit een BR-2 in Duitse (Nikkor uitvoering, misprint dat is pas zeldzaam!) en een non-nikon omkeerring.
PPSS het lijkt me wel een leuk idee voor het clubblad
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: BR2 of BR2a?

Bericht door JGVilla » ma jan 26 2009 8:02 pm

Ik heb nog een BR-2 uit 1976 of zo en heb deze een paar jaar geleden aangevuld met een BR-2A (op advies van Nikon).
Dus die BR-2 gebruik ik op mijn PB-4 balg en de BR-2a op mijn camera.

Maar ja, ik ben nu eenmaal nieuwsgierig (en eigenwijs) aangelegd en heb destijds wat testjes gedaan:

Met de schuifmaat kon ik geen verschil meten (en ook niet zien).
Maar ik heb ook een setje Kenko tussenringen met CPU contacten.
Dus CPU contacten op de weerstandmeter en dan de BR-2 langzaam op de tussenring draaien. Kijken of er contact wordt gemaakt.
Allerlei combinaties gemaakt: helemaal niks. Digitale meter zag nergens sluiting tussen BR-2 en Kenko tussenring CPU contacten.
Ook met camera (D2X) erbij: D2X + tussenring + tussenring + BR2 en dan meten tussen de twee tussenringen.
Ook visueel (en op gehoor) geen contact waar te nemen.

Nu heb ik ook ergens gelezen op internet (bron kan ik helaas niet meer vinden) dat die waarschuwing voor de BR-2
(en bijv. ook de PK-11) eigenlijk alleen maar van toepassing was op de allereerste Nikon cameras met CPU contacten.
Daarna schijnt Nikon zijn cameras (dus ook alle digitale Nikons) te hebben aangepast (en niet de BR-2).
Maar ja, Nikon wil uiteraard zijn neus niet stoten en houdt de waarschuwing in stand.

En aangezien ik nu twee BR-2's heb, blijf ik lekker bij mijn systeem van BR-2 op de balg en BR-2A op de camera.

En mocht je ergens problemen krijgen dan ontken ik uiteraard alles.
Ook deze ontdekkingsreis zul je op eigen risico moeten volbrengen.
Amerikanen noemen zoiets "a cowardly disclaimer".

Succes en veel plezier met je omkeerring(en).
-Jan-

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”