Defensiefotograaf: 'Ik heb de werkelijkheid geweld aangedaan

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
The_Groninger

Defensiefotograaf: 'Ik heb de werkelijkheid geweld aangedaan

Bericht door The_Groninger » vr jan 23 2009 1:03 pm

Hmmm... :evil:
Een actiefoto van Sjoerd Hilckmann, die hij instuurde voor de Zilveren Camera 2007, blijkt gemanipuleerd te zijn. De defensiefotograaf bekent schuld in dagblad Trouw, naar aanleiding van vragen door de krant.

Zie voor volledig artikel: http://www.dfpro.nl/artikel/26198/defen ... ngedaan%27

groet.

iJoost

Re: Defensiefotograaf: 'Ik heb de werkelijkheid geweld aangedaan

Bericht door iJoost » vr jan 23 2009 1:33 pm

Moah... De "sleepstangen weggepoetst". Volgens mij zie ik de eindjes nog zitten.

Aan de nieuwswaarde verandert het niet veel. Ze worden er een tikkeltje minder stoer van, die mannen met geweren. ;-)

En voor het inzenden voor de Zilveren Camera lijkt me bewerken nou ook niet echt een probleem. Dat zal wel vaker gebeuren.

Dus "de werkelijkheid geweld aan gedaan"? Ach...

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » vr jan 23 2009 1:51 pm

Met of zonder sleepstangen blijft het een top-foto... De werkelijkheid van dat specifieke moment is wellicht wat aangepast, maar de algehele indruk die de foto wekt over de dagelijkse gang van zaken lijkt me nog steeds de juiste. Er blijkt weer een dunne scheidslijn te zijn tussen het toelaatbare en ontoelaatbare bij de bewerking van foto's die een journalistiek doel dienen.

Als er spelregels zijn overtreden m.b.t. de Zilveren Camera verkiezing, is dat natuurlijk dom en verwijtbaar. En eigenlijk verwacht ik van een professional een betere foto-'manipulatie', want die stangen zijn wel heel simpel weggepoetst... :mryellow:

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr jan 23 2009 1:55 pm

Een wagen met soldaten die wegens panne wordt teruggesleept naar de compound heeft wel een héél andere gevoelswaarde dan een wagen met soldaten die op de vijand afstormen. :D
Ik moest er wel om lachen.
Laatst gewijzigd door Marten op vr jan 23 2009 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 23 2009 1:56 pm

Blijft een hele gave foto die naar mijn bescheiden mening niet minder wordt na de "onthulling".

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr jan 23 2009 1:57 pm

mikemix schreef:Blijft een hele gave foto die naar mijn bescheiden mening niet minder wordt na de "onthulling".
Absoluut!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 23 2009 3:24 pm

iJoost schreef:Moah... De "sleepstangen weggepoetst". Volgens mij zie ik de eindjes nog zitten.
Aan de nieuwswaarde verandert het niet veel. Ze worden er een tikkeltje minder stoer van, die mannen met geweren. ;-)
En voor het inzenden voor de Zilveren Camera lijkt me bewerken nou ook niet echt een probleem. Dat zal wel vaker gebeuren.
Dus "de werkelijkheid geweld aan gedaan"? Ach...
MartijnM schreef:Met of zonder sleepstangen blijft het een top-foto... De werkelijkheid van dat specifieke moment is wellicht wat aangepast, maar de algehele indruk die de foto wekt over de dagelijkse gang van zaken lijkt me nog steeds de juiste.
Tje, wat denken jullie daar lichtvaardig over.
Met stangen is een totaal andere situatie, ander verhaal, een andere "werkelijkheid" dan hier met die foto zonder stangen wordt gesuggereerd. Daarmee wordt de nieuwswaarde wel degelijk geweld aangedaan. Zodanig dat er terecht op wordt geageerd door waarschijnlijk de redactie van Trouw.

Quote uit het aangehaalde artikel:
"Opschudding:
De inzending van Hilckmann haalde vorig jaar ook al het nieuws. Collega-fotografen stelden zijn objectiviteit ter discussie."
http://www.dfpro.nl/artikel/26198/defen ... ngedaan%27

Met het incident van dit jaar erbij lijken die collega-fotografen een scherpe blik te hebben op Sjoerd Hilckmann.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » vr jan 23 2009 7:14 pm

De foto suggereert iets heel anders zonder sleepkabels..
Voor een nieuwsfoto vind ik het niet kunnen.

Voor mij blijft het wel een mooie foto.
NAS Buikpijn

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » vr jan 23 2009 8:13 pm

Er is sinds de dagen van Frank Hurley niet veel veranderd.

oorlogsfotografen maken foto's die er uit zien of ze die met gevaar voor eigen leven hebben gemaakt.

en geven vervolgens schoorvoetend toe dat ze de foto's bewerkt hebben.

(of in het geval van Frank Hurley 2/3 negatieven op elkaar)

Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr jan 23 2009 8:14 pm

Moet niet kunnen, maar zoals meerdere mensen blijft het een mooie foto.

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » vr jan 23 2009 8:16 pm

Léon Obers schreef:Tje, wat denken jullie daar lichtvaardig over.
Met stangen is een totaal andere situatie, ander verhaal, een andere "werkelijkheid" dan hier met die foto zonder stangen wordt gesuggereerd. Daarmee wordt de nieuwswaarde wel degelijk geweld aangedaan. Zodanig dat er terecht op wordt geageerd door waarschijnlijk de redactie van Trouw.
Ik denk er niet licht over, ik bedoelde dat het (wat mij betreft) van het doel van de foto afhangt of een vergaande bewerking (en hoe ver is dat?) toelaatbaar is. Als deze foto als sfeerbeeld is bedoeld om de dagelijkse gang van zaken te illustreren, vind ik het nog steeds een geslaagd beeld. Wanneer de foto bij een nieuwsitem over een specifieke (militaire) gebeurtenis geplaatst wordt, ben ik het eens met de stelling dat de nieuwswaarde is aangetast.

Daarbij is (enige) manupilatie van beeld en geschrift al zo oud als de journalistiek (en geschiedschrijving) zelf. De publieke vraag wat nog is toegestaan en wat niet steekt af en toe de kop op als zoiets uitkomt. Meestal zullen we het niet eens weten...

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 25 2009 2:27 am

Sorry, maar uit je antwoord blijkt dat je helemaal niet snapt wat de essentie is waarover het gaat. Het is geen koffiekransje, waar het gaat om zomaar een sfeerbeeld of een "mooie" foto. Dan kun je net zo goed met een paar maten op de Oirschotse hei met een pantserwagen rondjes gaan rijden en daar "sfeerfoto's" maken, net zolang totdat er een goede uit is gekomen. (Heb je alleen geen bergen op de achtergrond).

Bij een serie foto's als deze in Uruzgan gaat het om een journalistieke impressie van de Nederlandse militaire inzet wat er daar gebeurd in het leven van alledag als werkelijkheid, neutraal, objectief, zonder vooroordelen.

Het verhaal van een pantserwagen die voortgetrokken wordt met sleepstangen, laat feitelijk zien hoe kwetsbaar het materiaal eigenlijk is, waarbij door wellicht een simpele storing de veiligheid en militaire inzet als het eropaan komt een behoorlijke knauw krijgt. DAT is de werkelijkheid.

Door die stangen weg te poetsen, geef je een totaal andere versie van een "werkelijkheid", wat geen werkelijkheid is.
Wellicht door die fotograaf weggepoetst omdat hij in dienst is van defensie, en hij waarschijnlijk vanuit zijn dienstbetrekking en als militair die negatieve versie van verzwakt opererend materieel bewust niet wil laten zien. Misschien is hij zelfs wel gemaand door een meerdere om dat negatieve beeld maar beter niet te laten zien.
Daarmee is elke objectiviteit als onafhankelijk fotojournalist aangetast, precies datgene wat collega-fotografen vorig jaar ook al ter discussie stelden.
http://www.nrc.nl/kunst/article1879867. ... journalist
en nu ook weer:
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... quo__.html

Inmiddels is die foto en de hele serie van de website van de Zilveren camera verwijderd, en terecht.
Wellicht gediskwalificeerd, want bij de categorie documentaire fotografie buitenland staat een andere naam bij de 3e prijswinnaar (serie) die eerst was toegekend aan Hilckmann.
De voorwaarden om aan de Zilveren Camera deel te nemen zijn daarbij zonneklaar, meteen de eerste voorwaarde:
Wedstrijdvoorwaarden Zilveren Camera
* Beeldbewerking die de journalistieke inhoud van een beeld wijzigt, is niet toegestaan. De kijker mag op geen enkele manier worden misleid.

http://www.zilverencamera.nl/publicaties/13

Dat het manipuleren van foto's al zo oud is als de fotografie zelf is geen enkele vrijbrief om het nu in deze context wel toe te laten. Dat het bewerken van foto's in veel gevallen niet zou opvallen wordt meer en meer iets wat bijna een onmogelijkheid aan het worden is. Er is speciale software ontwikkeld die binnen een soort van interferentie meteen aan het licht brengt op welke delen manipulatie heeft plaatsgevonden. Als die software in bredere kring gebruikt gaat worden vallen dit soort missers wellicht al eerder op.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » ma jan 26 2009 11:52 pm

Ik ben het helemaal eens met Léon. Het doel bepaalt wat je met een foto kunt doen. Bij fotojournalistiek en forensische fotografie gaat het om het vastleggen van werkelijkheid. Elke manipulatie is dan uitgesloten, verboden, 'not done'. Bij forensische fotografie is dat gegarandeerd omdat alleen RAW-opnames worden geaccepteerd. Bij journalistiek blijkbaar niet ...dan gaat het schijnbaar meer om het effect dan om de waarheid. Oorlogspropaganda ...en stof voor een volgende parlementaire enquête?
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”