Handleiding D90 printen
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Handleiding D90 printen
Dat Nikon zijn te downloaden handleidingen beveiligd tegen printen is misschien niet leuk en roept wellicht irritaties op, maar het is uiteraard wel te verdedigen, immers hiermee probeert Nikon de verkoop van camera's rechtstreeks uit b.v. Amerika te ontmoedigen. Bij deze camera's wordt immers geen nederlandse handleiding meegeleverd.
Het zou Nikon overigens wel sieren als ze de (uit te printen) PDF files in een afgesloten gedeelte zouden zetten die uitsluitend toegankelijk is voor geregistreerde gebruikers. Natuurlijk is het dan wel mogelijk zo'n handleiding te downloaden en te verspreiden via b.v. marktplaats.
Ik vind het trouwens wel erg makkelijk om de handleiding uit te printen omdat het dan leesbaar is (ik vind die kleine "handige" boekjes echt een ramp) Daarnaast vind ik die kleine boekjes erg snel uit elkaar vallen.
Het zou Nikon overigens wel sieren als ze de (uit te printen) PDF files in een afgesloten gedeelte zouden zetten die uitsluitend toegankelijk is voor geregistreerde gebruikers. Natuurlijk is het dan wel mogelijk zo'n handleiding te downloaden en te verspreiden via b.v. marktplaats.
Ik vind het trouwens wel erg makkelijk om de handleiding uit te printen omdat het dan leesbaar is (ik vind die kleine "handige" boekjes echt een ramp) Daarnaast vind ik die kleine boekjes erg snel uit elkaar vallen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Is zeker makkelijker, die kleine boekjes vallen altijd weer dicht als je tegelijk je camera in je handen heb en in het boekje wil kijken. die uitgeprinte versie kan je in een map doen en dan liggen de bladzijde lekker plat.flippie17 schreef:Dat Nikon zijn te downloaden handleidingen beveiligd tegen printen is misschien niet leuk en roept wellicht irritaties op, maar het is uiteraard wel te verdedigen, immers hiermee probeert Nikon de verkoop van camera's rechtstreeks uit b.v. Amerika te ontmoedigen. Bij deze camera's wordt immers geen nederlandse handleiding meegeleverd.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Kennelijk zijn ze bang voor chinese body-makerts. Zucht...
Hier downloaden gaat normaal met 1.7Mb per seconde, maar Nikon USA haalt maar 11kbyte per seconde. Ik had het ding al eens gedownload, dus ik kan hem van m'n andere computer hierheen halen, en dat gaat sneller dan nogmaals van Nikon (da's normaal wel anders).
Ik heb hier een D90 handleiding in PDF, en die print gewoon. Volgens mij heb ik niks speciaals gedaan. Ik gebruik Linux. Je kunt eens een Ubuntu CD downloaden, en daarvan opstarten. Dan krijg je de optie om "niks aan de PC te veranderen", maar toch te proberen. Je kunt dan eens proberen of je de PDF kunt printen.
Hier downloaden gaat normaal met 1.7Mb per seconde, maar Nikon USA haalt maar 11kbyte per seconde. Ik had het ding al eens gedownload, dus ik kan hem van m'n andere computer hierheen halen, en dat gaat sneller dan nogmaals van Nikon (da's normaal wel anders).
Ik heb hier een D90 handleiding in PDF, en die print gewoon. Volgens mij heb ik niks speciaals gedaan. Ik gebruik Linux. Je kunt eens een Ubuntu CD downloaden, en daarvan opstarten. Dan krijg je de optie om "niks aan de PC te veranderen", maar toch te proberen. Je kunt dan eens proberen of je de PDF kunt printen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een wat bizarre oplossing Hoefnix...
Voor de gewone gebruiker is dat eigenlijk geen alternatief. En het is ook niet zonder gevaar: Linux installeer je niet zomaar, en al gebruik je de "alleen spelen" optie, dan nog moet je oppassen.
Ik zou het anders willen adviseren. Zorg dat je een PDF bestand hebt. Ga met dat bestand op een USB stick of zo naar iemand die Linux draait, en probeer het daar eens.
Voor de gewone gebruiker is dat eigenlijk geen alternatief. En het is ook niet zonder gevaar: Linux installeer je niet zomaar, en al gebruik je de "alleen spelen" optie, dan nog moet je oppassen.
Ik zou het anders willen adviseren. Zorg dat je een PDF bestand hebt. Ga met dat bestand op een USB stick of zo naar iemand die Linux draait, en probeer het daar eens.
- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat ze daarmee de malafide handleidingaanbieders van MP willen dwarszitten.gongon schreef:Vind het een beetje lullig van Nikon hoor, wat maakt het nou uit als iemand een handleiding uitprint?
Overigens: eerder werd gemeld dat je voor € 15 een gedrukte handleiding kan bestellen. Dat vind ik keurig geprijsd, als je bedenkt dat het om een boekje van 300 pagina's gaat, drukken, inbinden en verzenden is tenslotte niet gratis. Goedkoper mag altijd natuurlijk, maar desondanks vind ik het niet teveel geld.
Heb net de proef op de som genomen: als geregistreerde gebruiker kan ik de handleiding van de D90 wel downloaden maar niet printen, noch met Foxit Reader, noch met Acrobat Reader 8. Op de site staat trouwens duidelijk aangegeven dat handleidingen in PDF van producten ná augustus 2008 niet geprint kunnen worden.
Op mijn werk heb ik Acrobat Professional, misschien lukt het omzeilen van de beveiliging daar wel mee.

- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Helaas, niet gelukt. Ik had gehoopt middels "Extract Pages" alle pagina's (in delen) naar een nieuwe PDF te exporteren maar ook dat is beveiligd. Misschien lukt het wel met Illustrator (maar dat heb ik niet) of anders toch een PDF-kraker.Cyrus schreef: Op mijn werk heb ik Acrobat Professional, misschien lukt het omzeilen van de beveiliging daar wel mee.
Een andere optie is nog bijvoorbeeld Multicopy: daar kan men de rug afsnijden en dan de pagina's naar een groter formaat dupliceren. Voor € 15 bestel je bij Nikon een nieuwe handleiding en dan behoud je één exemplaar in ongeschonden toestand, mocht je per se de originele handleiding willen behouden (ivm eventuele latere verkoop van de camera).
En misschien is Multicopy (of een andere drukker) ook wel in staat om de afdrukbeveiliging te omzeilen, al mag ik dat natuurlijk niet hardop zeggen

Hallo,Weet iemand van jullie hoe ik de gedownloade pdf handleiding toch uitgeprint kan krijgen. Dit om dat de uitgeprinte versie beter leesbaar is als de gedrukte handleiding bij de camera.
groetjes rene
Google eens naar "PDF password cracker". Heb de pdf hiermee kunnen omzetten en daarna afgedrukt.

groetjes,
M.
Heb even googlet noemen ze zo iets toch?
Kweet niet of ik het hier mag zeggen, anders kinpt de redactie het er maar uit, maar gezocht op:
print protected pdf levert het resultaat op Brava Viewer.
16mb, geinstalleerd en pdf geopend, en schetst mijn verbazing, de print optie is aan, document kan gewoon worden geprint. Dat wordt een duur grapje, 300 pagina's printen, maar daar zijn de printer inkt leverancier ook wel weer blij mee.
De D90 pdf kan worden geprint, handig voor alle d90 bezitters toch, die een wat grotere versie willen van hun handleiding.
Bart
Kweet niet of ik het hier mag zeggen, anders kinpt de redactie het er maar uit, maar gezocht op:
print protected pdf levert het resultaat op Brava Viewer.
16mb, geinstalleerd en pdf geopend, en schetst mijn verbazing, de print optie is aan, document kan gewoon worden geprint. Dat wordt een duur grapje, 300 pagina's printen, maar daar zijn de printer inkt leverancier ook wel weer blij mee.
De D90 pdf kan worden geprint, handig voor alle d90 bezitters toch, die een wat grotere versie willen van hun handleiding.
Bart
Nikoniko,bedankt. Nu kan ik de gedownloade franse versie ( na registratie) voor m'n vrouw uitprinten! 

Graag gedaan.2jack. Was een heel gepuzzel moet ik zeggen, maar ben er wel blij mee.
Heb de D90 nog maar pas een paar dagen, maar vond het wel een must om die wat groter
uit te printen voor beter zicht op de zaak. Om telkens op de pc naar de handleiding te kijken
is ook niet alles.
Dit was de makkelijke oplossing.
De moeilijke oplossing, maar dat had ik dan toch gedaan als geregistreerde Abbyy Finereader 6.0
gebruiker, de beveiligde pdf openen in fine reader en laten OCR. Als die klaar is kan je met behoud
van opmaak kiezen voor export als word document of gewoon als een PDF wegschrijven.
Dan zou ik van een beveiligde pdf een onbeveiligde pdf kunnen maken.
Maar dat hoeft dus niet, met brava viewer kan dit ook gewoon.
Bart
Heb de D90 nog maar pas een paar dagen, maar vond het wel een must om die wat groter
uit te printen voor beter zicht op de zaak. Om telkens op de pc naar de handleiding te kijken
is ook niet alles.
Dit was de makkelijke oplossing.
De moeilijke oplossing, maar dat had ik dan toch gedaan als geregistreerde Abbyy Finereader 6.0
gebruiker, de beveiligde pdf openen in fine reader en laten OCR. Als die klaar is kan je met behoud
van opmaak kiezen voor export als word document of gewoon als een PDF wegschrijven.
Dan zou ik van een beveiligde pdf een onbeveiligde pdf kunnen maken.
Maar dat hoeft dus niet, met brava viewer kan dit ook gewoon.
Bart
ja, best wel lullig van nikon om handleiding te blokkeren, ben van plan om d90 aan te schaffen en zou leuk zijn eerst eens de handleiding te lezen zodat je precies weet wat de camera kan alsvorens tot koop over te gaan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Lezen kan toch wel gewoon?elve schreef:ja, best wel lullig van nikon om handleiding te blokkeren, ben van plan om d90 aan te schaffen en zou leuk zijn eerst eens de handleiding te lezen zodat je precies weet wat de camera kan alsvorens tot koop over te gaan.

Linux installeren is misschien wat omslachtig, maar het lijkt er wel erg op dat je gewoon gebruik moet maken van de PDF reader die niet van Adobe is. Oftewel: Adobe heeft een beveiliging verzonnen die alleen met hun eigen readers werkt.Patrick schreef:Een wat bizarre oplossing Hoefnix...
Ubuntu kun je ook vanaf disc draaien, daar hoef je niets voor te installeren op je computer. Hetzelfde geldt voor Knoppix. Beide hele simpele linux systemenRemco Jan schreef:Linux installeren is misschien wat omslachtig, maar het lijkt er wel erg op dat je gewoon gebruik moet maken van de PDF reader die niet van Adobe is. Oftewel: Adobe heeft een beveiliging verzonnen die alleen met hun eigen readers werkt.Patrick schreef:Een wat bizarre oplossing Hoefnix...
Overigens ideale oplossingen om nog bij je bestanden te kunnen als je PC volledig gecrasht is. (ben verder gewoon een MS slave hoor)