Nikon D80 Beeld optimaliseren

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Euforie

Nikon D80 Beeld optimaliseren

Bericht door Euforie » di jan 27 2009 9:11 pm

Weet iemand hoe ik het beste de overige instellingen moet zetten als ik op kleurstand II (Adobe RGB) fotografeer? Ik praat dan over verscherping, tooncompensatie, verzadiging en tint. Het ligt natuurlijk voor de hand om te zeggen dat dit smaakgebonden is maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk moeten bewerken in photoshop. Ik fotografeer trouwens in RAW.

Ik hoop op een reactie.

Groetjes,
Benjamin.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon D80 Beeld optimaliseren

Bericht door emiel » di jan 27 2009 9:33 pm

Euforie schreef:Weet iemand hoe ik het beste de overige instellingen moet zetten als ik op kleurstand II (Adobe RGB) fotografeer? Ik praat dan over verscherping, tooncompensatie, verzadiging en tint. Het ligt natuurlijk voor de hand om te zeggen dat dit smaakgebonden is maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk moeten bewerken in photoshop. Ik fotografeer trouwens in RAW.
alle bewerkingen die je je d80 laat maken hebben geen effect op RAW bestanden. maw: bewerkingen werken alleen als je jpg schiet, RAW is een dump van je sensor zonder bewerkingen.

ajuus
emiel

george013

Bericht door george013 » di jan 27 2009 9:58 pm

alle bewerkingen die je je d80 laat maken hebben geen effect op RAW bestanden. maw: bewerkingen werken alleen als je jpg schiet, RAW is een dump van je sensor zonder bewerkingen.
De camerainstellingen, bewerkingen, worden gebruikt voor de jpg-weergave op je camerascherm of omzetting in de camera naar jpg. Ze worden ook in het RAW-bestand toegevoegd als info vwaar de externe RAW-converter al dan niet gebruik van maakt. Deze waarden zijn te zien in je Exif.

George

Euforie

Bericht door Euforie » di jan 27 2009 10:20 pm

Thnx voor de reacties.

Benjamin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 27 2009 11:36 pm

Zoals George al aangeeft zijn ze wel van belang: ze (kunnen) worden gebruikt door de software die de RAW files inleest. Ik denk niet er een altijd geldende instelling is. Ik probeer natuurlijk ogende plaatjes standaard uit de camera te krijgen. Als ik ze dan pittiger wil maken, dan doe ik dat achteraf wel...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 28 2009 12:30 am

Euforie schreef:Weet iemand hoe ik het beste de overige instellingen moet zetten als ik op kleurstand II (Adobe RGB) fotografeer? Ik praat dan over verscherping, tooncompensatie, verzadiging en tint. Het ligt natuurlijk voor de hand om te zeggen dat dit smaakgebonden is maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk moeten bewerken in photoshop. Ik fotografeer trouwens in RAW.
Je noemt eigenlijk zonder dat je er bewust van bent tegenstrijdige aspecten. Optimale settings om achteraf in Photoshop zo min mogelijk te moeten bewerken. Lijkt mooi. Ik kan in Capture NX een waarde voor de verscherping neerzetten, dat je achteraf niks meer in Photoshop hoeft te doen aan die verscherping (let wel, alleen voor één bepaald uitvoerformaat), maar dat hoeft allerminst het beste resultaat voor een verscherping te geven. Voor verscherping is dat eigenlijk ook niet aan te raden om direct een behoorlijke waarde daarin te zetten, omdat bij elke uitvoerformaat een andere verscherping hoort.

Dat geldt mogelijk ook voor andere beeldaspecten, al dan niet met andere tools in Capture NX nabewerkt, of achteraf in Photoshop.

Als voorbeeld: Stel je hebt je opname standaard in een pittig contrast staan omdat je daar van houdt.
Die setting beperkt je dynamisch bereik in hoge lichten of in schaduwen, omdat als het ware de eindpunten van een histogram wat dichter naar binnen geschoven worden. --> Eerder clipping.
Ik werk liever met een wat lager contrast waarbij het dynamisch bereik groter is. Contrastverhoging pas ik toe door bijvoorbeeld een andere curve te kiezen (S-curve). Daarmee verplaats je niet de "eindpunten" in een histogram (dus er treedt niet sneller clipping op), maar alleen de tussenliggende helderheden worden op een andere waarde gelegd zodat je toch een contrastrijk beeld hebt, met daarbij nog steeds (minimale) tekening in donkere en lichte partijen.

Dat is een andere benadering. Het is maar net waar je voorkeur als resultaat naar uitgaat.

Standaard heb ik mijn D80 op de volgende settings:
Kleurstand: Adobe RGB
Verscherpen: Medium laag --> waarbij ik nog een extra minimale verscherping geef met het verscherpingstool (ander effect)
---> intensiteit 25% bij een straal van 3 met meestal een drempel op 1
De rest doe ik achteraf in Photoshop afhankelijk van het uitvoerformaat.

Toonwaarde: Medium laag
Tooncompensatie: ongewijzigd (default)
Verzadiging: ongewijzigd (default)

Bij specifieke bewerkingen kan het overigens best zijn dat ik de waarde voor de Toonwaarde (contrast) in Capture NX best wel eens op een heel andere waarde zet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marco

Bericht door Marco » wo jan 28 2009 12:42 am

Wanneer je RAW schiet en nabewerkt in Photoshop kan ik je de D2x profielen voor ACR aanraden.
Deze zijn op te halen bij Adobe en bestaan uit D2x mode I, II en III.

I voor portretten (neutrale huidtinten)
II voor stevige Photoshop bewerkingen
III voor landschappen etc.

De profielen zijn ook bruikbaar in Lightroom, in LR2 zitten ze er al in.

groet,
Marco

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”