welke macro lens D90

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Sas78

welke macro lens D90

Bericht door Sas78 » wo jan 28 2009 7:03 pm

Als macro lens had ik de Nikkor 105 mm in gedachten.
In bovenstaand advies wordt voor macro gesproken over 60mm.

groeten

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: welke macro lens D90

Bericht door ArendV » wo jan 28 2009 10:21 pm

Sas78 schreef:Als macro lens had ik de Nikkor 105 mm in gedachten.
In bovenstaand advies wordt voor macro gesproken over 60mm.
Beste Saskia,
Bij de keus voor een macrolens - hoort eigenlijk niet hier onder standaardzoom - is het belangrijk te weten wat je wilt gaan fotograferen en wat je budget is.
Als je naar de Nikkor 105 VR kijkt is je budget waarschijnlijk niet echt beperkend. Je zegt hierboven dat je bloemen en dieren wilt fotograferen, bedoel je met dieren ook insecten?
Hoe groter de brandpuntsafstand hoe groter de werkafstand (afstand van frontlens tot onderwerp).
De 60mm macro is prima om bloemen te fotograferen (werkafstand 7 cm bij maximale vergroting), maar voor insecten moet je toch eerder aan 105mm (werkafstand 15cm bij 1x vergroting) of meer gaan denken. Ik fotografeer graag insecten (en heb geen onbeperkt budget) en heb daarom voor de Sigma 150mm macro gekozen (werkafstand ongeveer 20cm bij 1x).
Alleen zul je bij deze grotere brandpuntsafstanden snel een statief nodig hebben of een flitser moeten gebruiken om scherpe foto's te maken.

In jouw geval als het budget het toelaat is de Nikkor 105 VR een mooie allrounder voor divers macrotoepassingen en de VR kan onder bepaalde omstandigheden (niet alle!) als vervangend statief dienen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Sas78

Bericht door Sas78 » do jan 29 2009 9:46 am

Beste Arned,
Dank je wel voor je uitleg.
Ik realiseer me nu inderdaad dat dit onderwerp hier niet thuis hoort, maar ik reageerde op een boevnstaand bericht, vandaar.
(ik zit pas op het forum, dus moet er nog aan wennen)
groeten Saskia

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do jan 29 2009 5:02 pm

Dan verplaats ik het toch even...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » do jan 29 2009 6:36 pm

Voor mijn D90 had ik zowel de beschikking over de micro Nikkor 60mm en sinds kort ook de Sigma 150mm macro. Beide met een opening evan 2.8. Mijn indruk is dat de Sigma scherpere foto's maakt. Het is een heerlijke macrolens die ook als bescheiden tele goeed zijn diensten verricht. Tevreden over de Nikkor en supertevreden over de Sigma. En de D90 is gewoon een dijk van een camera!

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”