Hallo allemaal,
Ik ben sinds een week in het bezit van de Nikon D 40 en heb enthousiast (binnen) foto's genomen...maar bij thuiskomt zag ik dat bijna alle foto's last hadden van rode ogen. Ik heb gefotografeerd in de auto stand, (inderdaad, ik ben een echte starter die een volstrekt nieuwe wereld betreedt)... Nu kun je natuurlijk alles gaan corrigeren via de retoucheerknop, maar ik vraag me af of ik wellicht een verkeerde instelling heb gebruikt. Maakt het wellicht iets uit als ik een andere flitser er op zet??? Daarnaast wil ik graag ook advies ontvangen om een betere lens te kopen met een automatische zoomfunctie.
Hartelijk dank en alle tips zijn zeer welkom!
Groeten van ViJean
nieuwe gebruiker nikon d40
nieuwe gebruiker nikon d40
Laatst gewijzigd door ViJean op zo feb 01 2009 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: nieuwe gebruiker nikon d40
Welkom op ons forum.
Als je je eerst even voorstelt in het juiste draadje en daarna je vraag stelt weet ik zeker dat je er antwoord op krijgt.
Omdat je geflitst hebt met de ingebouwde flitser word het licht weerkaatst door het oog. Met resultaat dat je op de foto dus rode ogen ziet.
Je kan dit voorkomen om met een externe flitser te flitsen.
Nog beter is om het flitslicht via het plafond te laten weerkaatsen.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum en je zal er veel over kunnen vinden..... :mrgreen:
Groeten,
Mike
Als je je eerst even voorstelt in het juiste draadje en daarna je vraag stelt weet ik zeker dat je er antwoord op krijgt.
Omdat je geflitst hebt met de ingebouwde flitser word het licht weerkaatst door het oog. Met resultaat dat je op de foto dus rode ogen ziet.
Je kan dit voorkomen om met een externe flitser te flitsen.
Nog beter is om het flitslicht via het plafond te laten weerkaatsen.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum en je zal er veel over kunnen vinden..... :mrgreen:
Groeten,
Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Hallo,
Ik heb geen D40, maar voorzover ik weet zal er vast wel een functie op zitten waat je 'm op flash zet, met red eye reduction (dan staat er een oogje bij de flits)
Kon op elke compact camera die ik heb gehad en kan ook met mijn d300.
Wat er dan gebeurt is dat de camera een keer voor-flitst en daarna pas voluit. Dit voorkomt rooie oogjes (doordat de pupillen bij de eerste keer flitsen vernauwen)
Een externe flitser en via het plafond flitsen (als dat tenminste wit is) is wel een betere oplossing.
Welkom trouwens
Anne-Marie
Ik heb geen D40, maar voorzover ik weet zal er vast wel een functie op zitten waat je 'm op flash zet, met red eye reduction (dan staat er een oogje bij de flits)
Kon op elke compact camera die ik heb gehad en kan ook met mijn d300.
Wat er dan gebeurt is dat de camera een keer voor-flitst en daarna pas voluit. Dit voorkomt rooie oogjes (doordat de pupillen bij de eerste keer flitsen vernauwen)
Een externe flitser en via het plafond flitsen (als dat tenminste wit is) is wel een betere oplossing.
Welkom trouwens
Anne-Marie
- unga
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
met de diverse fotobewerkingssoftware kan je rode ogen ook nog achteraf verwijderen
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm