D60 en 18 - 70

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
mamavanjamie

D60 en 18 - 70

Bericht door mamavanjamie » di feb 03 2009 8:01 pm

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik heb een Nikon D60 body, maar ik ben nog op zoek naar een betaalbare goede lens hiervoor. Nu zat ik zelf te denken aan een 18 - 70 van Nikon. Is dit een beetje een goede combi? Het is mijn eerst slr camera en ik ben een leek. Wel loop ik al weken op het internet te lezen en heb ik ook al het meeste van dit forum doorgelezen. Maar er is zo veel keus, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil een allround lens waar ik leuk mee kan beginnen met het ontdekken van mijn camera. Wel nog voor een leuke prijs, want ik heb nog geen idee wat voor soort foto's ik uiteindelijk wil gaan maken. Dus wellicht ga ik later op zoek naar andere lenzen. Ik wil eerst een beetje kunnen spelen ermee.

Groetjes Natasja

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D60 en 18 - 70

Bericht door Jolanda » di feb 03 2009 8:04 pm

Welkom Natasje,

ik ben begonnen 2 jaar geleden met de D80 en de 18-70 mm. Heel tevreden over dit objectief; ik gebruik het nog zeer vaak. Naar mijn mening een goed objectief om lekker mee op te starten.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 03 2009 8:24 pm

Sluit me bij Jolanda aan, prima allround objectief.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di feb 03 2009 8:29 pm

Natasja,

De 18-70mm is een gewaardeerd objectief voor een Nikon DX kamera als de D60.
Weet wel dat het bij diverse fotowinkels ook tweedehands te koop is.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo feb 04 2009 4:43 pm

Voor huis tuin en keuken gebruik inderdaad een prettig objectief. Wil je echter architectuur fotograferen, dan loop je tegen lastig te corrigeren vervorming aan. In dat geval zou ik voor een ander objectief gaan...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Martin

Bericht door Martin » do feb 05 2009 5:20 pm

Ik heb zelf de d60 als kit samen met de 18-55 mm VR gekocht. Het is de lens die ik standaard op mijn camera heb, alleen als ik bepaalde specifieke opnamen wil, wissel ik tijdelijk van lens.

Ik ben ook nieuw, dat wil zeggen sinds de jaren 90 geen spiegelreflex meer gehad.
Na 3 maanden ben ik nog erg onder de indruk van de 18-55 (en d60). Het varieert van een mooie groothoek tot een geschikte portretstand.
Kwaliteit en functioneren vind ik geweldig goed, de lens vergeeft mij heel veel. Je moet echt je best doen om een slechte foto te maken met een d60 +18-55 mm.

Kortom ik raad je de lens zeer aan na eigen ervaring. Je zou in beginsel geen tweede lens hoeven te kopen.
Wat betreft de VR (vibratie reductie): het is echt waar, ik heb zelfs redelijk scherpe onbewogen foto's gemaakt tot sluitertijden van 2 seconden !!!
De VR is een innovatie die heel veel verbetering geeft, en het statief in veel gevallen overbodig maakt.
Dit alles zorgt ervoor dat je vaak wel net op tijd een bijzonder moment geslaagd vastlegt, zoals met opgroeiende kinderen. Vaak een kwestie van de camera grijpen en klikken.

Dus absoluut VR erbij nemen zou mijn advies zijn. Op bv. cameranu.nl is deze lens te koop voor 135 euro ! In bulkversie dus zonder nikkor doos.
Met een mooie flitser erbij kun je waarschijnlijk 95 % van alles wat je wil vastleggen, goed doen.

Persoonlijk kreeg ik in het gebruik steeds meer behoefte aan ultragroothoek, dus heb ik de sigma 10-20 mm erbij. Ook een tevreden verhaal maar dat is een ander forumonderwerp.
Ik ben zelf niet zo'n telezoomer, ik vind vaak dat mensen hun foto's verpesten door met hun standaardcamera's teveel in te zoomen. Ik heb een budget telezoom gekocht: de sigma 70-300, voor situaties waarin ik wel wil zoomen.

Er is inderdaad verschrikkelijk veel keuze in lenzen. Als een lens goedkoop is en heel ver kan zoomen, bv. 18-400 mm, is het vaak niet zo'n hele goeie lens en zul je je op een gegeven moment mogelijk toch gaan ergeren.
Het is dus niet aan te raden om 1 lens te kopen die zogenaamd alles kan, tenzij je 20.000 euro teveel hebt.
Als regeltje geldt dat een betaalbare lens binnen de zoomfactor 3 zit. Dat wil zeggen 18-55 mm: 3 keer 18 is 54 mm. Goede kans dus dat je een lens hebt die ook prima functioneert binnen het bereik waarvoor deze ontworpen is.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 05 2009 7:02 pm

Mooie eerste bijdrage Martin! Opvallend dat die naam nog vrij was trouwens... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mamavanjamie

Bericht door mamavanjamie » za feb 07 2009 12:46 pm

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Het is wel moeilijk hoor, maar ik heb toch een keus kunnen maken.
Ik ben toch gegaan voor de combi 18-55 VR en 55-200 VR. Ik denk dat ik hier voorlopig wel mee uit de voeten kan.
Nu maar goed gaan oefenen, hihi.

Groetjes Natasja

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”