flitssynchronisatie probleem D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door wil » di feb 03 2009 9:19 pm

Ik heb een probleem met de synchronisatie. Het probleem doet zich voor met SB 800 en SB 900 dus het probleem zit in de camera.

Vanmiddag D3 met SB 900 ontvangen. Alles werkte goed ook de flitssynchronisatie stond op 1/60 sec. Camera mee naar huis om uit te proberen. Nu blijft de synchronisatie op 1/4 staan. Alles staat normaal. Flitsen op 1e gordijn. Mode staat op P. Menu gereset naar standaard. Niets helpt. Flitser wat bewogen of er misschien niet goed contact met de camera wordt gemaakt. Zie ik iets over het hoofd wat ik misschien in een instelling heb veranderd of heeft de D3 nu al een probleem. :(
Ben niet zo tevreden over de diffusiekap van de SB-900. Die moet automatisch de zoomfunctie uitschakelen. Dat gebeurd niet altijd merk ik. Die kap zit bij de SB-800 wat steviger.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: flitssynchronisatie probleem D3

Bericht door gijs sandberg » di feb 03 2009 9:45 pm

Wil,
(zonder naar het handboek te grijpen)
Is het niet zo dat als je in P fotografeert de kamera tot de ingestelde max tijd probeert het omgevingslicht goed te belichten?
Zet de kamera eens op M 1/250.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di feb 03 2009 10:41 pm

Ik heb nu in het menu e1 flitssynchronisatie snelheid op 1/250, (dit stond al zo) en bij e2 langste sluitertijd bij flits op 1/60 gezet. Die stond op 1/4.
Nu wordt wel 1/60 gekozen als ik de flitser aanzet. Bij flitsen op 2e gordijn worden toch de langere sluitertijden gekozen indien nodig?
Maar ik kan me vergissen. Even mijn eigen D300 gepakt met de flitser erop en dan wordt toch 1/60 gebruikt in de stand P. Maar wat zie ik in menu van D300, langste sluitertijd bij flits staat op 1/60!!!!!!
Zou ik toch in het menu van de D3 per ongeluk wat veranderd hebben?

Ik heb ook nog een firmware update gedaan, maar lijkt me sterk dat daar wat is fout gegaan.

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » di feb 03 2009 11:39 pm

Gelukkig alles weer goed nu. Zitten ook zo veel instellingen op........... :roll:

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 03 2009 11:45 pm

wil schreef:Bij flitsen op 2e gordijn worden toch de langere sluitertijden gekozen indien nodig?
Uiteraard, anders heb je niks aan lange tijden als die slechts 1/60 sec. is. Die 1/60 sec. wordt overruled.
Echt, het helpt om simpel de handleiding te lezen, daarmee worden de meeste vragen die je hebt gewoon beantwoord.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo feb 04 2009 7:47 am

Léon Obers schreef:
wil schreef:Bij flitsen op 2e gordijn worden toch de langere sluitertijden gekozen indien nodig?
Uiteraard, anders heb je niks aan lange tijden als die slechts 1/60 sec. is. Die 1/60 sec. wordt overruled.
Echt, het helpt om simpel de handleiding te lezen, daarmee worden de meeste vragen die je hebt gewoon beantwoord.
Die handleiding zat er dus niet bij. :wink:

Nu wel een pdf file van de handleiding gekregen via leverancier. Ik heb sterk de indruk dat de camera voor demo is gebruikt. Aan de camera is echter geen enkele spoor van gebruik te zien. Maar in het menu zie ik nu toch dingen die veranderd zijn na reset. Hoge ISO ruisonderdrukking stond op high, na reset op norm. De flitssynchronisatie stond dus op 1/4 i.p.v. 1/60. Bij Niet CPU-objectief zijn 3 objectieven ingesteld. En als ik in exif van mijn eerste opname kijk staat het aantal clicks op 3271. Toch vragen hoe dit zit. Camera was niet op voorraad en komt bij Nikon Nederland vandaan. Dus wie heeft er mee zitten spelen?

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 04 2009 7:54 am

Tja, vreemd.
Al heb ik wel de ervaring met jouw leverancier dat ik in het verleden ook meermalen heb gedacht dat er al mee was "gewerkt"
met producten die ik op rekening kocht.
Mijn D3 was echt spik splinter nieuw, als je een nieuwprijs betaald, zou dat ook meer dan logisch moeten zijn.
Wellicht is er een demoprijs betaald? Anders meteen aan de bel trekken.
Laatst gewijzigd door mikemix op wo feb 04 2009 8:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo feb 04 2009 8:13 am

mikemix schreef:Tja, vreemd.
Al heb ik wel ervaring met jouw leverancier dat ik in het verleden ook meermalen heb gedacht dat er al mee was "gewerkt".
Mijn D3 was echt spik splinter nieuw, als je een nieuwprijs betaald, zou dat ook meer dan logisch moeten zijn.
Wellicht is er een demoprijs betaald? Anders meteen aan de bel trekken.
Net een mail naar s-Color-Marx gestuurd. Ik heb geen demo prijs betaald, maar de prijs die op hun website staat. Alles in de doos zag er uit dat het niet eerder was uitgepakt. Alleen bij de camera had ik mijn twijfels dat die wel uit de plastic zak was geweest en natuurlijk de ontbrekende handleiding.

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 04 2009 8:47 am

3271 kliks is toch wel een serieus aantal foto's die ermee zijn geschoten.
Dat schiet je niet zomaar aan de balie met een klant ernaast weg.
Sterker, die camera verkoopt zo goed, die hoeveelheid haalt ie niet eens.

Vaag is het natuurlijk al dat er geen handleiding bijzat.
Er zit altijd een handleiding bij en daaruit weet je meteen vanwaar de camera is verkocht.
De mijne is een zogenaamd NL model, dus zit er een NL garantiecertificaat en
een Nederlandstalige handleiding bij.
Zou zeker even navragen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 04 2009 9:51 am

Nieuw is nieuw. Dit is niet niet nieuw. Ofwel korting bedingen, ofwel omruilen voor een echt nieuw in de doos exemplaar helemaal compleet met handleiding en NL garantiecertificaat op nummer.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo feb 04 2009 9:57 am

mikemix schreef:3271 kliks is toch wel een serieus aantal foto's die ermee zijn geschoten.
Dat schiet je niet zomaar aan de balie met een klant ernaast weg.
Sterker, die camera verkoopt zo goed, die hoeveelheid haalt ie niet eens.

Vaag is het natuurlijk al dat er geen handleiding bijzat.
Er zit altijd een handleiding bij en daaruit weet je meteen vanwaar de camera is verkocht.
De mijne is een zogenaamd NL model, dus zit er een NL garantiecertificaat en
een Nederlandstalige handleiding bij.
Zou zeker even navragen.
Chris Marx heeft al gereageerd. Camera is uit de doos geweest om aan klant te demonstreren. Hij heeft inderdaad een niet CPU objectief ingesteld in menu. Garantiekaart van Nikon Nederland zat wel in de doos. Chris geeft toe de handleiding te zijn vergeten terug in de doos te doen. Maar 3271 clicks is wel veel voor een demonstratie. :shock:
Net even naar aantal clicks op mijn D300 gekeken. Door omstandigheden heb ik die camera bijna nog niet gebruikt. Die camera was zeker nieuw. Daar staat het aantal clicks op 1200. Dat getal is veel te hoog voor mijn camera die bijna nog niet is gebruikt. Dus hoe betrouwbaar is dat getal wat Opanda weergeeft?

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo feb 04 2009 10:18 am

Hallo Wil,

Indien ik mij niet vergis registreert Opanda het aantal spiegelbewegingen van de camera. Alvorens een camera de fabriek verlaat staan er al diverse clicks op. Ik heb wel eens ergens gelezen dat zo'n 100-150 click geen uitzondering zijn.
Don't shoot the messenger,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 04 2009 10:25 am

wil schreef:Dus hoe betrouwbaar is dat getal wat Opanda weergeeft?
Ik heb van een Japanse website wel eens wat NEF-bestanden gedownload van een van de eerste D3x-en van iemand die zijn eerste resultaten daarmee geschoten had. Die gaf netjes een opeenvolgend getal ergens van enkele tientallen. Dus ga er maar vanuit dat die aantallen echt kloppen. Dat mag je mijnheer Marx junior ook maar eens vertellen.

En waarom zou het niet kloppen? Je kunt het zelf ook controleren. Maak 10 opnamen en kijk of de nummering netjes opeenvolgend oploopt met 10. Als het goed is, zijn de aantallen ervoor natuurlijk ook gewoon zonder fouten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo feb 04 2009 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo feb 04 2009 10:31 am

Toen ik mijn D3 opgehaald had heb ik gelijk gekeken in CS3 naar de "kilometerstand" en bij mij stond hij dus wel netjes op 0.
Dus het kan wel.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo feb 04 2009 10:45 am

Net gebeld met Nikon Nederland op advies van NSP Beverwijk. Camera is geleverd door Nikon Nederland. Aantal clicks controleert Nikon ook met Opanda en is betrouwbaar. Elke sluiterbeweging wordt geregistreerd. Nikon noemt dit een camera die niet als nieuw verkocht had mogen worden. Maar ze gaven wel aan dat als de verkoper wil demonsteren hoe snel de camera is het getal snel oploopt.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”