Hallo,
Momenteel beschik ik over een Nikon D80, voorheen een D50.
Beide modellen beschikken over een CCD chip.
Nu wordt er beweerd dat CMOS sensoren beter zouden zijn in verminderde lichtomstandigheden.
M.a.w bij de hogere ISO's moet een CMOS sensor bij een gelijk aantal pixels beter scoren, wordt gesteld.
Klopt dit?!
Ik fotografeer met name sport (binnen/buiten = 50/50) en heb gebruik gemaakt van lichtsterk glas.
Ondanks de F/2.8 zit ik binnen toch vaak snel richting de 800 ISO met mijn D80.
Aangezien ik besluit om een nieuw lichtsterke lens te kopen, vraag ik mij af of ik mijn body dan niet
moet upgraden. De Canon 450D (sorry mensen) is nu spotgoedkoop. Het bevat een nieuwe CMOS sensor
, een 3" beeldscherm en een iets sneller sluitertijd. Dit zijn de zaken waar ik waarden aanhecht.
Heeft het zin om naast de lensupgrade over te stappen naar een CMOS sensor? (Bijv. 450D)
De D90 is voor mij nog te duur en bevat zoveel features die ik toch niet gebruik.
CCD & CMOS
Re: CCD & CMOS
ook ik maak veel sportfoto's, maar wanneer jij op 800 iso schiet, is dan je ruis niet geweldig aanwezig? Ik durf niet hoger dan 640 iso te gaan, en dan is er al flink wat ruis.
Welk(e) objectie(f)(ven) heb je in je bezit?
Houd ook rekening dat als je een merk switch maakt je ook nieuwe objectieven moet aanschaffen.
Houd ook rekening dat als je een merk switch maakt je ook nieuwe objectieven moet aanschaffen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik weet niet wat je bij je camera hebt, maar een D90 is al een hele grote verbetering.
Ik meen trouwens dat de 450D ook niet echt ruisvrij is bij 800 ISO en hoger. Genoeg sites die je daar meer over kunnen vertellen.
Ik meen trouwens dat de 450D ook niet echt ruisvrij is bij 800 ISO en hoger. Genoeg sites die je daar meer over kunnen vertellen.
Ik ga het eens google'nPatrick schreef:Ik weet niet wat je bij je camera hebt, maar een D90 is al een hele grote verbetering.
Net ff een prijscheck gedaan, 450D is al weer duurder dan dat ik hem vorige week zag.