Marten schreef:
Je hebt niet goed begrepen wat ik bedoel.
De gang van zaken in de winkel zou als volgt moeten zijn:
1) demomodel uitproberen, vasthouden, etc
2) kopen? eerst betalen, dan een verzegelde doos openmaken en de inhoud controleren door klant en winkelier
3) mankeert er iets dan gaat die doos terug naar Nikon en wordt een nieuwe verzegelde doos aan de klant overhandigd. Weer openen samen de inhoud inspecteren etc.
4)dozen waarvan de verzegeling is verbroken worden niet meer aan de klant aangeboden.
1) demomodellen kunnen niet altijd, vasthouden wel maar met een goede verversing doet zo'n camera niet onder voor een nieuwe. De reguliere fotohandel heeft ruimere marges om demomodellen op te vangen, daar betaal je ook meer voor. Zelf ben ik meer voorstander voor demomodellen vanuit de fabrikanten. Zo kun je rustig zonder enige risico een toestel laten uitproberen, er valt wel eens een toestel, er komt wel eens een kras op e.d.
2) Zou wel een optie kunnen zijn maar dan kom je op een belemmering bij punt 1, niet overal kun je financieel een demomodel van neerzetten.
3) Nikon of een andere fabrikant zal daar niet mee accoord gaan aangezien zij de winkelier niet eens vertrouwen. Al vaker een camera uit de doos gehaald waar een beschadiging op zat of iets in ontbrak. Volgens de importeur onmogelijk dus zelf betalen. Daarom ben ik van mening dat een importeur/fabrikant een demomodel zou "moeten" leveren.
4) Regelmatig pak je iets uit om te controleren en bedenkt een klant zich dat ie toch een andere kleur of model wilt hebben, dan zou je die dus niet meer kunnen verkopen.
Ben zeer zeker van mening dat er genoeg kan veranderen aan de handelswijze van veel dealers maar een goed en overdacht plan moet wel in de smaak vallen bij alle merken en als er 1 dwars ligt, is het al niet meer haalbaar. Ze zijn en blijven concurrenten.