70-300 VR op D40 geen scherpe foto's bij inzoomen
70-300 VR op D40 geen scherpe foto's bij inzoomen
Hallo,
Heb me zojuist aangemeld en voorgesteld en heb gelijk een vraag.
Ik heb sinds kort deze lens en ben gaan testen.
Alleen wanneer ik maximaal inzoom worden de foto's lange van scherp.
Ik ben dan een beginner en heb de camera dan ook altijd op de "auto" stand staan.
Wellicht zal ik een bepaalde instelling moeten gaan kiezen om mooiere foto's te krijgen.
Misschien zijn er mensen die mij tips kunnen geven over wat ik zou kunnen proberen, of misschien wil ik dingen die helemaal niet mogelijk zijn??
Heb me zojuist aangemeld en voorgesteld en heb gelijk een vraag.
Ik heb sinds kort deze lens en ben gaan testen.
Alleen wanneer ik maximaal inzoom worden de foto's lange van scherp.
Ik ben dan een beginner en heb de camera dan ook altijd op de "auto" stand staan.
Wellicht zal ik een bepaalde instelling moeten gaan kiezen om mooiere foto's te krijgen.
Misschien zijn er mensen die mij tips kunnen geven over wat ik zou kunnen proberen, of misschien wil ik dingen die helemaal niet mogelijk zijn??
Re: 70-300 VR op D40 geen scherpe foto's bij inzoomen
Meteen afstappen van de "Auto" stand en hem op de "A" stand zetten. En dan nog eens wat testfoto's maken met verschillende diafragmainstellingen.
Ik denk dat we wat meer informatie nodig hebben om je te kunnen helpen.
Post eens een voorbeeldfoto zodat we kunnen zien welke instellingen je camera heeft gekozen en onder welke omstandigheden je hebt gefotografeerd.
Ik denk dat de camera op de A stand zetten niet de oplossing is voor de ts.
Post eens een voorbeeldfoto zodat we kunnen zien welke instellingen je camera heeft gekozen en onder welke omstandigheden je hebt gefotografeerd.
Ik denk dat de camera op de A stand zetten niet de oplossing is voor de ts.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Een vraagje over de volgorde.
Je hebt het erover dat je bij het inzoomen onscherpe foto's krijgt. Maar hoe doe je dat precies ?
Als je scherp stelt op bv. 70mm en je zoomt dan in naar dv. 200 of 300mm dan moet je dan ook weer scherpstellen. Als je al op 300mm (dus maximaal ingezoomd) bent dan zou je na het scherpstellen een scherpe foto mogen verwachten.
Het kan nog zijn dat de sluitertijden te lang worden. Dan kunnen de foto's ook onscherp worden al is het dan geen focus onscherpte maar bewegingsonscherpte. (de camera bewogen bij het nemen van de foto door een lange sluitertijd)
Je hebt het erover dat je bij het inzoomen onscherpe foto's krijgt. Maar hoe doe je dat precies ?
Als je scherp stelt op bv. 70mm en je zoomt dan in naar dv. 200 of 300mm dan moet je dan ook weer scherpstellen. Als je al op 300mm (dus maximaal ingezoomd) bent dan zou je na het scherpstellen een scherpe foto mogen verwachten.
Het kan nog zijn dat de sluitertijden te lang worden. Dan kunnen de foto's ook onscherp worden al is het dan geen focus onscherpte maar bewegingsonscherpte. (de camera bewogen bij het nemen van de foto door een lange sluitertijd)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Inderdaad de sluitertijd op een dergelijke zoomafstand is wel van belang.
Heb je misschien ook een statief? Dat je het ook eens vanaf je statief kan proberen, in de wetenschap dat het dan wel (iets) beter wordt.
En inderdaad aan de hand van een voorbeeld foto wordt een boel duidelijk.
En wat je ook nog kan proberen om in je kenniskring eens naar iemand te kijken met een Nikon of die hetzelfde probleem heeft.
Heb je misschien ook een statief? Dat je het ook eens vanaf je statief kan proberen, in de wetenschap dat het dan wel (iets) beter wordt.
En inderdaad aan de hand van een voorbeeld foto wordt een boel duidelijk.
En wat je ook nog kan proberen om in je kenniskring eens naar iemand te kijken met een Nikon of die hetzelfde probleem heeft.
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Je kunt ook de VR (vibratie reductie) aanzetten op je camera, voor stilstaande shots.
Als je gaat acties gaat "meetrekken" met de camera, heeft het geen enkel nut.
Ik heb eens in de dierentuin gefotografeerd de hele dag, met de 70-300 VR versie.
Ik merkte ook dat het na 200mm wat softer en tikkeltje minder scherp is.
Toen ik de foto's afdrukte, zag ik foto's waarop het leek dat ze net niet scherp waren.
En die zijn volgens mij allemaal vanaf en na de 200 mm geschoten. Heb ook scherpe platen ertussen zitten, dus het kan wel.
Wellicht een lens met wat beperkingen. (na 200mm)
Ik heb eens in de dierentuin gefotografeerd de hele dag, met de 70-300 VR versie.
Toen ik de foto's afdrukte, zag ik foto's waarop het leek dat ze net niet scherp waren.
En die zijn volgens mij allemaal vanaf en na de 200 mm geschoten. Heb ook scherpe platen ertussen zitten, dus het kan wel.
"Imagination is far more important than knowledge"
Je hebt scherpe platen ertussen zitten maar toch ligt het aan de beperking van de lens?soulpic schreef:Je kunt ook de VR (vibratie reductie) aanzetten op je camera, voor stilstaande shots.
VR zit op je lens en niet op je camera.
Ik pan altijd met de VR aan, heeft wel degelijk nut.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb er scherpe platen mee gemaakt, maar wel voor de 200mm. (zoals ik al aangaf)
Het is ook bekend bij deze lens dat hij na 200mm wat softer wordt, en dat zal waarschijnlijk dan (volgens mijn logica) ook een stukje scherpte bevatten.
Het is ook bekend bij deze lens dat hij na 200mm wat softer wordt, en dat zal waarschijnlijk dan (volgens mijn logica) ook een stukje scherpte bevatten.
"Imagination is far more important than knowledge"
Dat klopt ook wel wat je zegt, na 200mm dat die wel wat softer en natuurlijk staat dit ook in relatie met de scherpte, maar persoonlijk vindt ik de onscherpte niet onoverkomelijk. Maar dit is per persoon waarschijnlijk ook weer anders en Duuster zegt dat het lange van scherp is, dus dit is meer dan wat softer in mijn ogen. Is allemaal alleen moeilijk te beoordelen zonder voorbeeldfoto's.soulpic schreef:Ik heb er scherpe platen mee gemaakt, maar wel voor de 200mm. (zoals ik al aangaf)
Laatst gewijzigd door Moros op vr feb 06 2009 2:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude stelregel is dat je een sluitertijd moet hebben van maximaal 1/lenslengte. Omdat je een DX-sensor hebt gedraagt jouw objectief zich op 300mm als 450mm. Dat betekent dat je een sluitertijd van 1/450 of korter (dus hoger getal) moet hebben om bewegingsonscherpte het hoofd te bieden. De VR geeft je de mogelijkheid hier iets mee te sjoemelen (2 a 3 stops). Verder is bekend dat de lens wat softer wordt tussen 200 en 300mm. Dat verschijnsel wordt bovendien sterker naarmate je een grotere diafragma-opening hebt. Probeer eens een foto te maken terwijl je toestel op een statief staat (of op een tafel ofzo), met een sluitertijd die kort genoeg is, en een diafragma van 8 of 11 o.i.d. Dat betekent dat je de ISO-waarde waarschijnlijk wel wat moet opschroeven.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
op 300 mm:

toch redelijk scherp, nietwaar?
Jolanda

toch redelijk scherp, nietwaar?
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo Arnold,
Ook ik heb de 70-300 VR met de D40(X).
Waarschijnlijk vraag het je het uiterste van het objectief en je zelf.
In deze periode van het jaar is het bijna onmogelijk om een snelle sluitertijd te realiseren. Zeker uit de hand fotograferen met een lage sluitertijd is vragen om onscherpe foto's. Nog even geduld en de zon gaat echt schijnen, dat is dan de periode waar je dit objectief voor geen goud meer wil missen.
Ook ik heb de 70-300 VR met de D40(X).
Waarschijnlijk vraag het je het uiterste van het objectief en je zelf.
In deze periode van het jaar is het bijna onmogelijk om een snelle sluitertijd te realiseren. Zeker uit de hand fotograferen met een lage sluitertijd is vragen om onscherpe foto's. Nog even geduld en de zon gaat echt schijnen, dat is dan de periode waar je dit objectief voor geen goud meer wil missen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
ook ik heb de 70-300vr en inderdaad je kunt er hele scherpe foto"s mee maken maar je heb wel voldoende licht nodig.
hier een voorbeeld van de lens op 280 mm.

groeten peet
hier een voorbeeld van de lens op 280 mm.

groeten peet
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
misschien dat hij in de auto stand niet scherp stelt op het punt wat jezelf in gedachten had.
er lichten in de zoeker punten op waar hij opscherp stelt.
soms ga je een mm opzij en hij pakt weer andere punten.
Het kan zijn dat je wat andere ook zeggen, te winig licht bij grote zoom. dan krijg je bewegings onscherpte.
of op de A stand fotograveren wat hansvk zegt,
dan kun je geheel zelf bepalen waar je op scherpsteld.
ik heb ook de 70-300vr en ben er heel tevreden over. ook over het iets softer worden.
vind dat eigenlijk wel meevallen....eigenlijk valt het me helemaal niet op.
deze is op 300 genomen, wel bij goed licht!.

er lichten in de zoeker punten op waar hij opscherp stelt.
soms ga je een mm opzij en hij pakt weer andere punten.
Het kan zijn dat je wat andere ook zeggen, te winig licht bij grote zoom. dan krijg je bewegings onscherpte.
of op de A stand fotograveren wat hansvk zegt,
dan kun je geheel zelf bepalen waar je op scherpsteld.
ik heb ook de 70-300vr en ben er heel tevreden over. ook over het iets softer worden.
vind dat eigenlijk wel meevallen....eigenlijk valt het me helemaal niet op.
deze is op 300 genomen, wel bij goed licht!.

D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Bedankt voor alle reacties.
De foto's die jullie hier hebben gepost zijn veel scherper dan degene die ik heb genomen.
De sluitertijden heb ik nog helemaal niks aan veranderd, ik heb me daar ook nog niet in verdiept, omdat ik, zoals ik al aangaf, op dit moment nog een leek been.
Wel heb ik foto's genomen terwijl ik de camera op het dak van mijn auto liet rusten en deze dus zeg maar als statief gebruikte.
Misschien vraag ik ook inderdaad wel te veel van mijn camera of is het gewoon een kwestie van te weinig licht.
Ik zal eens gaan kijken in de menustructuur of ik iets kan vinden over mijn sluitertijden, waar die op staan ingesteld.
De VR heb ik sowieso aan staan.
Zal even uitvogelen hoe ik hier foto's kan posten, dan zal ik er gelijk een aantal laten zien.
Ik hou jullie op de hoogte
De foto's die jullie hier hebben gepost zijn veel scherper dan degene die ik heb genomen.
De sluitertijden heb ik nog helemaal niks aan veranderd, ik heb me daar ook nog niet in verdiept, omdat ik, zoals ik al aangaf, op dit moment nog een leek been.
Wel heb ik foto's genomen terwijl ik de camera op het dak van mijn auto liet rusten en deze dus zeg maar als statief gebruikte.
Misschien vraag ik ook inderdaad wel te veel van mijn camera of is het gewoon een kwestie van te weinig licht.
Ik zal eens gaan kijken in de menustructuur of ik iets kan vinden over mijn sluitertijden, waar die op staan ingesteld.
De VR heb ik sowieso aan staan.
Zal even uitvogelen hoe ik hier foto's kan posten, dan zal ik er gelijk een aantal laten zien.
Ik hou jullie op de hoogte