Een (eerste) week met de D3 op pad*update 35mm*

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Een (eerste) week met de D3 op pad*update 35mm*

Bericht door emdeklerk » za feb 07 2009 12:48 am

Voor jou maak ik een uitzondering, Mike.
Prachtige foto's, de vakman aan het werk.
Enne... volformaat is en blijft de norm, dat blijkt maar weer. Jij bewijst het.
DX on the way out...
E.M. de Klerk

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za feb 07 2009 12:50 am

Ja ik ben ook tevreden hoor.
Maar een D300 kan qua iso niet tippen aan die laatste serie.
Sterker nog, Bij slecht licht presteerd een D300 slecht bij meer dan 1200 iso
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

mikemix

Bericht door mikemix » za feb 07 2009 1:18 am

emdeklerk schreef:Voor jou maak ik een uitzondering, Mike.
DX on the way out...
E.M. de Klerk
Heer de Klerk, je hebt volledig gelijk wat FX-DX betreft. Het zal een kwestie van tijd zijn.
Dat is ook de insteek van mijn test, vanuit de (kleinbeeld) basis zoals we dat ook vroeger en nu deden/doen.
Mijn bescheiden mening is dat de D3 daarin niet teleurstelt, sterker, deze camera is de brug
tussen analoog (feel) en digitaal (ontwikkeling).
Deze camera kan geweldig snel AF-S schieten maar houdt ook rekening met prachtige MF objectieven.
Dat de elektronica daar op afgestemd kan worden vind ik een hele goede keuze van Nikon.
Die D3 geeft mij weer "het F3 gevoel" -waar het voor mij allemaal mee begon- weer terug.
Top.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 07 2009 1:22 am

mikemix schreef:
emdeklerk schreef:Voor jou maak ik een uitzondering, Mike.
DX on the way out...
E.M. de Klerk
Heer de Klerk, je hebt volledig gelijk wat FX-DX betreft. Het zal een kwestie van tijd zijn.
Dat is ook de insteek van mijn test, vanuit de (kleinbeeld) basis zoals we dat ook vroeger en nu deden/doen.
Mijn bescheiden mening is dat de D3 daarin niet teleurstelt, sterker, deze camera is de brug
tussen analoog (feel) en digitaal (ontwikkeling).
Deze camera kan geweldig snel AF-S schieten maar houdt ook rekening met prachtige MF objectieven.
Dat de elektronica daar op afgestemd kan worden vind ik een hele goede keuze van Nikon.
Die D3 geeft mij weer "het F3 gevoel" -waar het voor mij allemaal mee begon- weer terug.
Top.
Willen de heren zich enigszins inhouden? Er zijn hier ook gewoon mensen die zich moeten behelpen met een D200! :|

Mike, ze zijn weer geweldig. Maar ruis toevoegen aan je foto's? Mis je je D2Xs nu al?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » za feb 07 2009 1:28 am

olle_griese schreef:Het moet niet gekker worden.
Je moet korrel toevoegen bij een D3 om het op een echte foto te doen lijken? :lol:
Maar ik zie wel dat ik een maand terug een verkeerde body keuze heb gemaakt.
Er zit een andere gedachte achter, nl dat ik jaren terug met mijn F3HP met 35/2.8 deze foto
geschoten zou kunnen hebben op ISO 3200 die er dan zo ongeveer zou hebben uitgezien.
T-max 3200, in D-76 ontwikkeld en dan op Ilford Multigrade afgedrukt.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za feb 07 2009 9:33 am

mikemix schreef:Heb een Nikkor MF 35/2.8 op de D3 gezet.
Via menu " niet CPU-objectief" geopend en de 35mm ingesteld met de grootste diafragma opening.
Vanaf nu herkent de D3 de 35mm en werkt de belichtingsmeter en afstandsmeter.
Weet je zeker dat dat herkennen nu vanzelf gaat?
Op de D300 moet ik wel altijd instellen welk niet CPU objectief ik gebruik, anders pakt hij het laatste niet CPU objectief dat ik gebruikt heb. En voor zover ik het begrepen heb, werkt dat met de D3 net zo. Ik heb op het ogenblik vier verschillende niet CPU objectieven in de D300 staan en het selecteren gaat wel makkelijker dan het definiëren van een nieuwe. (Zoals moest met de D200)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

mikemix

Bericht door mikemix » za feb 07 2009 9:59 am

Roelof schreef:
mikemix schreef:Heb een Nikkor MF 35/2.8 op de D3 gezet.
Via menu " niet CPU-objectief" geopend en de 35mm ingesteld met de grootste diafragma opening.
Vanaf nu herkent de D3 de 35mm en werkt de belichtingsmeter en afstandsmeter.
Weet je zeker dat dat herkennen nu vanzelf gaat?
Op de D300 moet ik wel altijd instellen welk niet CPU objectief ik gebruik, anders pakt hij het laatste niet CPU objectief dat ik gebruikt heb. En voor zover ik het begrepen heb, werkt dat met de D3 net zo. Ik heb op het ogenblik vier verschillende niet CPU objectieven in de D300 staan en het selecteren gaat wel makkelijker dan het definiëren van een nieuwe. (Zoals moest met de D200)
Ik bedoel eigenlijk met herkennen dat het objectief de belichtingsmeter en afstandsmeter herkent.
En ik denk ook dat als je verschillende objectieven gebruikt dat je deze ieder afzonderlijk los moet selecteren idd.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » za feb 07 2009 10:18 am

Alles wat mikemix schrijft kan ik bevestigen. Ook ik heb het oude gevoel weer terug. Het is dat ik uit principe niet de D3 van mijn werk voor prive gebruik. Hoewel dat makkelijk zou kunnen. Ik ben de enige gebruiker. Ga toch ernstig overwegen hoe lang ik met mijn prive D300 blijf werken.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za feb 07 2009 10:29 am

Het is wel grappig om te lezen en o zo herkenbaar.

Toen ik mijn D3 net had heb ik volgens mij wel eens de typering "nieuw" en "onbekend" en "een hoop leren" aangegeven. Achteraf begrijp ik dit wel. Voor mij was DX de fotografiestandaard, immers ik ben begonnen met een D70 en een D2x met fotografie. Met 35mm had ik weinig ervaring

De D3 full frame was voor mij dus nieuw en onbekend terwijl die voor jullie terug naar analoog betekend.

Ik geloof dat ik de fotografie nu achterstevoren heb geleerd :shock:

@Mike, het zijn erg fijne platen en typerend voor de mogelijkheden van de camera. Met de 28 1.4 en de 50 1.2 heb ik ook heel fraaie platen weten te maken. Lichtsterkte werkt heel mooi op de D3.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za feb 07 2009 11:13 am

Erg mooie platen Mike!

Maar de D3 is mij helaas nog wat te duur :P
Waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar een nieuwe body aanschaffen.
Weet nog niet wat er komen gaat, maar de D700 heeft nu de leiding. Dat belooft wat, als het beeldtechnisch met die camera ook dit resultaat is te behalen.
"Imagination is far more important than knowledge"

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » za feb 07 2009 11:28 am

Niet verkeerd zo'n MF35mm en dan voor dat geld.

Kun je geen buil aan vallen. Top!
Groeten Marcel

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za feb 07 2009 11:34 am

soulpic schreef:Erg mooie platen Mike!

Maar de D3 is mij helaas nog wat te duur :P
Waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar een nieuwe body aanschaffen.
Weet nog niet wat er komen gaat, maar de D700 heeft nu de leiding. Dat belooft wat, als het beeldtechnisch met die camera ook dit resultaat is te behalen.
De D3 is volgens mij echt niet te duur, je vind het vast (te) veel geld. :)

Naar mijn mening levert de D3 op het ogenblik een ongekende prijs - prestatie voor een camera. De D700 al helemaal en volgens mij is deze inderdaad in staat om dezelfde beelden te leveren als de D3.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » za feb 07 2009 1:03 pm

Toch vind ik de crop factor wel voordeel hebben bij telewerk. Het scheelt een hoop gewicht en geld.

Anders loopt het echt uit de klauwen.

Affijn het duidelijk dat de D3 mooie prestaties leverd maar dat maakt DX nog niet meteen kapot.
Immers Canon die al laren dit formaat leverd maakt ook nog steeds het kleinere formaat.

Verder weiger ik te accepteren dat DX mijn beperking is, dat ben ik eerder zelf.

Het voornaamste voordeel lijkt mij het zoekerbeeld en de betere prestaties op hogere iso.
Al was de analoge fotografie allang beperkt op hogere iso. Toch heeft men er jarenlang mooie foto's meegemaakt.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za feb 07 2009 3:42 pm

a90 schreef: De D3 is volgens mij echt niet te duur, je vind het vast (te) veel geld. :)
Naar mijn mening levert de D3 op het ogenblik een ongekende prijs - prestatie voor een camera. De D700 al helemaal en volgens mij is deze inderdaad in staat om dezelfde beelden te leveren als de D3.
Mwah, echt teveel geld vind ik het niet, maar als je je bedenkt dat je voor dat geld ook een leuke 2e hands auto kunt kopen om praktische redenen, dan lijkt het geld meer waard bij de auto dan een camera die je als hobbyist koopt omdat je graag leuke plaatjes schiet. Het is maar net waar je prioriteiten liggen, hoeveel je zelf vind dat je uit moet geven aan je hobby, of je het terug kunt verdienen e.d.

Daarbij, een D3 is het "echte werk" . Daar ben ik nog lang niet klaar voor, en vind het zonde als je zo'n camera hebt dan.
Een D300 is ook een onwijs grote stap voorwaarts, maar FX is toekomst (en beeldtechnisch beter) naarmate je langer fotografeert en beter wordt, ga je ook kritischer zijn (ook bij de eisen van je apparatuur) vandaar dat het me dan slimmer lijkt om voor een D700 te gaan i.p.v een D300.

Was gister bij een fotozaak in Venlo, om te kijken of ze daar een D700 hadden. Nope, die was er niet...eens in de zoveel tijd.
Wilde hem wel eens vast houden :D , de prijs was 2500 (body)
Toen hadden we 'n gesprekje, en kwamen we op het onderwerp dat je natuurlijk wel top glas/spul kunt hebben maar als je er niets mee doet / kunt is het waardeloos.
Toen vertelde hij me dat een jongen die daar in de fotozaak werkte, een curus volgt aan de FVS, en er een man kwam met een tas vol f 2.8 spullen....
En wat deed die man?........ hij schoot altijd op de automaat :cry:
"Imagination is far more important than knowledge"

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » za feb 07 2009 5:14 pm

Toen vertelde hij me dat een jongen die daar in de fotozaak werkte, een curus volgt aan de FVS, en er een man kwam met een tas vol f 2.8 spullen....
En wat deed die man?........ hij schoot altijd op de automaat

Dat kan toch niet?:(

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Gesloten

Terug naar “Foto presentaties”